Trekking i Nepal mellan Juni-Juli

Janelov - När kommer ni påbörja er vandring? Hur mkt kostar guiden/ er tur?
Har ni fått någon info om hur vädret kommer att vara, tror ni att ni kommer att få se något eller finns det inga moln där i "monsunskuggan"?
 
regn

Har en bekant som gjorde Annapurna Circuit under sommaren (inte helt säker på exakt när). Det regnade eller var mulet nästa konstant iaf. Det var så molnigt att de aldrig såg några toppar samt att kläderna möglade. Vet inte om han hade otur eller om detta är vanligt. Fördelen var att det var väldigt få vandrare.
 
Planerar att gå Annapurnaleden i juli. Det med hur vädret kan vara under den tiden är största oron.
Har läst att det mest regnar på natten och det är ingen fara, och nu nyligen att det kan vara så jäkligt att kläderna möglar.
Skulle vara trevligt att höra från nån som varit där under den perioden och få lite klarhet.
 
MAn kan väl säga att det är MKT goda solchanser i Lower Mustang, alltså mellan Jomsom och MUktinath, och bit nedanför Jomsom också, resten kan nog vara rätt blött.
Var där i Aug förra året.
 
Hej Olof & Edvin!

Precis som Johan har sagt i tidigare inlägg kan jag hålla med om att det schema ni fått är som gjort för höjdsjuka. Skulle rekommendera följande itinerary...

Day 01:Arrive kathmandu, meet you at Airport and transfr to Hotel
Day 02:Drive to Khundi, trek to bulbhule ont Guest House Full Board Basis/7-8 hrs drive by Bus/micro Van(local) and 1 hrs trek
Day 03:Trek to Jagat on Lodge Full Board Basis./7 hrs trek (Chamje blir allt för långt)
Day 04:Trek to Dharapani on Lodge Full board basis./6-7 hrs trek (Danaque är dock en trevligare plats att övernatta på och ligger bara 1/2 tim längre bort.)
Day 05:Trek to Chame ont Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek
Day 06:Trek to Hongde ont Lodge Full Boaard basis/7 hrs trek (Pisang är bättre då ni kan besöka Upper Pisang på väg till Manang)
Day 07;Trek to Upper Manang on Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek (jag tror att de menar Upper Pisang och vidare till Manang.)
(Manang är en trevlig by med speciell arkitetktur. Jag tycker dock att Braga som ligger strax innan är minst lika spännande att spendera sin vilodag i. Härliga lodger och fantastiska omgivningar)
Day 08; Här behöver ni definitivt lägga in en vilo/acklimatiseringsdag! Det är vackra omgivningar (se ovan), samt att kroppen behöver vänja sig vid höjden.
Day 09; Jag skulle rekommendera att vandra upp till Yak Kharka eller Churi Ledar
Day 10; Vandring till Thorung High Camp; Därifrån blir det lättare att gå över passet. Jag är dock inte säker på om lodgen är öppen under juni/juli då det är helt "off season". (Lodgeägare längs med vägen kommer att veta det, så det är bara att fråga.)
Day 11; Trek to Muktinath (över Thorungla)
Day 12:Trek to Marpha on Lodge Full Boaard basis/7-8 hrs trek
Day 13; Jeep/Van till Pokhara
Day 14: Drive to Kathmandu by tourist coach on Hotel BB Basis.
day 15: kathmandu full day sight seeing ont Hotel BB Basis.
Day 16: Departure

Med tanke på vilken säsong ni har valt att vandra så får ni vara beredda på extremt mycket nederbörd och om ni vill njuta av vyerna av Annapurnas mäktiga toppar behöver ni ha en rejäl portion med tur med er i bagaget. Förbered er dessutom på att det troligtvis kommer att krylla av blodiglar längs med leden (lite salt och en blöt näsduk tar dock lätt hand om det problemet). Till de positiva sakerna - Nepal är aldrig fel :) Är ni ute efter en mer kulturell vandring än vyer över tjusiga bergstoppar så kan ni vänta er en fantastisk vandring med många små charmiga byar längs med stigarna och spännande möten med den leende och alltid lika vänliga lokalbefolkning. Ni kommer få se ett grönt och frodigt Nepal med färgsprakande blommor och böneflaggor om vart annat. Dessutom kommer det att vara lugnt på stigarna då det är off season. Ett par tips är att ni är extra nogranna med hygienen. Det kommer att vara varmt och fuktigt och det blir lätt sår om ryggsäcken eller en känga skaver. Se till att tvätta fötterna ofta och gå igenom era kroppar regelbundet efter eventuella skavsår eller blodiglar. Drick MASSOR av vatten!!

Tillståndet till Annapurna kostar 2000 rupees i dagsläget (ca 200 kr).

Hoppas att ni får en riktigt bra tur och så ska jag be en bön till han där uppe om fint väder åt er ;)

/Christina
 
Hej Christina, Johan och alla andra som skriver i tråden!

Jag är ledsen för mitt sena svar. Tack så jättemycket för alla era tips om trekken. Jag kommer absolut ta kontakt med trekkingfirman för att försöka ändra vår itinerary till det som ni föreslagit. Man har ju absolut ingen lust att bli höjdsjuk!

Det låter på Er som att det minst sagt kommer en intressent trekk det här, med mycket regn, blodiglar mm! Vi får hoppas att din bön om solchanser blir besvarad Christina!

Har ni mer tips så är det mer än välkommet! Vad kan ni rekomendera för kläder till ex? Varma/svara kläder?

Jag har skaffat mig Swedemount M. Everest Shell jacket & pants. 20 000 mm. Hoppas verkligen att det klarar att stå emot regnet. Vad är tex bra att ha med sig i förbandslådan?

Hälsningar

Olof
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
eleonorruth Trekking i Nepal Trekking 0
Mattias.Johansson Trekking - Nepal Trekking 4
Strömner Trekking i Nepal Trekking 11
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.