Överansträngd handled - vad göra?

Lyckats överanstränga höger handled efter tre dagar i kajaken. Antagligen fel teknik med för mkt handledsvinkling *MORR MORR*. Läst mig till att handleden kan tejpas i förebyggande syfte, alt använda rak paddel, så det blir det nästa gång!

Men är det någon som har ngra behandlingstips nu när skadan redan är skedd??
Gör fortfarande ont trots 2 dagars vila.... Blir det värre av annan styrketräning? Knyta handen går bra, samt belasta handen med raka handleder. Värst är vridmoment, typ diska, skruva upp lock mm (greppa löst o vrida)

Tackar på förhand!!
Marie
 
Börja paddla med ovinklad grönlandspaddel .
Det hjälpte mig i alla fall.
Den är ganska skonsam mot handlederna dels pga att den är ovinklad
samt att den har mindre bladyta .
Det kan kännas lite ovant i början men sen vill man knappt ha en vanlig paddel igen.
Anders
 
Sånt där går inte över på två dagar. Vänta en vecka och försök vila så mycket du kan. Det kan handla om 7 dagars vila nu, eller 3 månaders vila om du fortsätter paddla. Om det inte blivit bra på 10 dagar eller liknande kan du börja fundera på åtgärder, men börja med att vila, som sagt 2 dagarär nada.
 
Lyckats överanstränga höger handled efter tre dagar i kajaken. Antagligen fel teknik med för mkt handledsvinkling *MORR MORR*. Läst mig till att handleden kan tejpas i förebyggande syfte, alt använda rak paddel, så det blir det nästa gång!

Men är det någon som har ngra behandlingstips nu när skadan redan är skedd??
Gör fortfarande ont trots 2 dagars vila.... Blir det värre av annan styrketräning? Knyta handen går bra, samt belasta handen med raka handleder. Värst är vridmoment, typ diska, skruva upp lock mm (greppa löst o vrida)

Tackar på förhand!!
Marie

Hej
Stödlinda handleden för avlastning, linda från handled upp över tummvinkeln och sedan ned igen... Kan hjälpa med ngn lokal smärtlindrande salva. Sedan är det tiden som får verka för läkningen. Du skriver inget om ev svullnad eller domningar. Styrketräning är inget att rekommendera alls vid överansträngda handleder.

Roland
 
Jag hade problem förra året med en överansträngd handled (just den som vinklas), sen dess har jag ändrat vinkel till 30 grader istället för 60 som tidigare. Kommer möjligen/troligen gå ned till 0 grader nästa säsong, en nackdel med 30 grader har visat sig vara att vattenskvättet från höger paddelblad landar precis på min högra underarm, så jag är efter ett paddelpass blöt på höger underarm och torr på vänster :). Med de små vingpaddelblad jag använder känns det inte ge så mycket att ha de vinklade ändå.

Nåväl, det som hände med min handled var nån nervgrej som gjorde att jag tappade nypstyrka i handen, ditt problem verkar vara av en annan sort. Hursomhelst, jag lindande, minskade paddelvinkeln och fortsatte paddla, dock mindre intensivt. Problemet gav med sig så småningom utan att jag behövde lägga av helt med paddlingen under tiden, och i år har jag inte haft några problem trots större och intensivare paddeldos. Jag genomförde för säkerhets skull en del styrketräning för just handleden på försäsongen. Med hjälp av en hantel med viktskiva på bara ena sidan (en slägghammare funkar också) kan man träna alla sex ledder (framåt, bakåt, uppåt, neråt, rotation inåt, rotation utåt).

Då det gäller överansträngningsskador så finns det en metod som nästan alltid funkar och är överlägset effektivast -- vila.
 
Hade handledsproblem en gång för många säsonger sedan. Det var nog inte vinkeln det hängde på utan vanlig ovana/överansträngning. Jag märkte särskilt att när jag började krokna på längre distanser, så gjorde det också ont i handleden, och p g a tröttheten blev tekniken sämre och jag "högg" i paddeln i vattnet på ett onödigt klumpigt och för leden ansträngande sätt.

I det läget paddlade jag alltså när jag var önödigt trött (=onödigt långt), så kortare distanser, mer koll på paddelisättet och allmän försiktighet.
Numera finns det ju receptfria mediciner med diklofenak i. Rekommenderas för den typen av smärta, men jag skulle inte småäta dem vid behov, utan ta en kur i samband med konkreta behov och vila, och sedan vara utan dem rätt länge innan jag prövar dem igen. De är ju inte bara antiinflammatoriska utan även bedrägligt smärtstillande.
 
Hade samma problem för många år sedan! Hade då nog 74gr vinklat på paddeln!
Minskade vinkeln betydligt å mina problem försvann!
Kör med 45gr!

/Janne
 
Mina handledsproblem försvann när jag övergick till böjd skaft (Werner Cyprus). Bättre att ha böjen på skaftet än i mina handleder. Annars är ju grönlandspaddel redan nämnt.
 
Paddlade för långt och för ivrigt i våras och fick samma problem.
Tyvärr blev det 3 långa veckor utan paddling.
När jag började igen minskade jag vinkeln på paddeln till 30 grader samt använde handledsskydd av neopren och detta har gjort susen.
Neoprenskyddet både stadgar och värmer.
Även lite mer koll på tekniken så man inte börjar vrida handleden tror jag är bra.
 
Tack för alla tips och råd!

Hej allihopa!

Tack snälla för alla kloka ord! Sitter just nu med handleden insmord i tigerbalsam och tejpad för att anstränga den så lite som möjligt. Ska testa lindningen me. Har som tur var ingen svullnad och den gör bara ont i vissa lägen, så förutom tejp/lindning är det visst bara vila som gäller... Får njuta av mitt kaffe på balkongen istället för ute på havet ngn vecka, och googla fram en schysst grönlandspaddel till nästa tur ;)

Ha det gött bland vågorna =)
 
Som förebyggande (& om du inte redan gör det) - prova att hålla handen en liten aning öppen när du trycker paddeln framåt.

Nar jag haller for hårt i paddeln vinklar jag handleden en liten, liten aning vilket inte syns men däremot känns efter en halv dags paddling.

Paddla lugnt!

Med vänliga hälsningar, Aina
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...