Tiderace Tråden för inbördes beundran

För er som är nyfikna på en Tiderace HardCore PRO kol/Kevlar

Har jag nu lagt upp lite bilder på min kajak på Tideracebloggen Det finns även lite specifikationer på nya Xtreme och Xcape.

Mvh. Peter/Tideracebloggen
 
Varför har de valt att inte använda skumkärna i skrovväggarna? Mer flex?

Hej!

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför dom har valt att inte ha skumkärna. Kan vara vikt, produktionstekniska skäl eller att det ska vara enklare att laga om anti-turen skulle vara framme.

Jag skulle kunna försöka ta reda på hur det ligger till. Men det kan ta lite tid. Tvivlar på att Peter eller Patrik på KayakEvent vet. Så frågan måste nog ställas direkt till Tiderace.
Kanske finns det någon annan som vet eller har en ide.

Mvh. Peter/Tideracebloggen
 
Kan försöka svara på frågan kring coremat i endast botten.

Tror, men vet ej att anledningen till coremat i skrovbotten är att där är stora platta ytor som behöver styvas upp. längs skrovsidan är det kortare avstånd till en veckad yta vilket ger den förstyvning som behövs, under däck har man lagt som revben av coremat för att få till förstyvningen men samtidigt minska vikten. Har sett samma konstruktion på Danska Arrowkayaks som också byggs på Cobra fabriken.

MVH

Pelle
 
Uppgradera från Classic till Hardcore Pro?

Jag paddlar idag en Xcite-S Classic, men funderar på att byta upp mig till en Hardcore Pro. Ni som vet, hur mycket snabbare/effektivare tror ni man skulle bli i en sådan?
Jag inser givetvis att detta är högst individuellt och subjektivt att göra en sådan bedömning, men jag tycker i alla fall att det skulle vara intressant att höra era åsikter och tankar.

Mvh,
Niklas
 
Jag paddlar idag en Xcite-S Classic, men funderar på att byta upp mig till en Hardcore Pro. Ni som vet, hur mycket snabbare/effektivare tror ni man skulle bli i en sådan?
Jag inser givetvis att detta är högst individuellt och subjektivt att göra en sådan bedömning, men jag tycker i alla fall att det skulle vara intressant att höra era åsikter och tankar.

Mvh,
Niklas

Hej Niklas!

Nu ska jag vara ärlig mot dig.

Hardcore Pro är.
1. Snygg.
2. Lite lättare.
3. Bra för egot.
4. Fin att paddla.
5. Dyrare.

HardCore Pro är inte.
1. Snabbare.
2. Effektivare.
3. En billig kajak.

Niklas, om ditt mål är att paddla snabbare och svänga effektivare så är det träning på framåtpaddling och styrtag som gäller. Men visst skiljer sig en HardCore Pro lite från en Classic. HCP. är ju trots allt lite lättare och ligger lite högre i vattnet. Vilket gör att man kan uppleva att en HCP. är lite livligare i vattnet. Den mindre vikten gör också att man får några kilo till tillgodo för packning alt. om man själv ligger lite på gränsen att vara för tung för kajaken.

Snabbhet och effektivitet hänger mer på skrovform än material. Som du säkert redan vet så är en Classic och en HCP. identiska i skrov och däck.

Men som sagt, du köper en kajak som är snygg som få. Och känslan av att paddla något som inte alla andra har får man på köpet.

Mvh. Peter/Tideracebloggen
 
Hej Niklas!

Nu ska jag vara ärlig mot dig.

Hardcore Pro är.
1. Snygg.
2. Lite lättare.
3. Bra för egot.
4. Fin att paddla.
5. Dyrare.

HardCore Pro är inte.
1. Snabbare.
2. Effektivare.
3. En billig kajak.

Niklas, om ditt mål är att paddla snabbare och svänga effektivare så är det träning på framåtpaddling och styrtag som gäller. Men visst skiljer sig en HardCore Pro lite från en Classic. HCP. är ju trots allt lite lättare och ligger lite högre i vattnet. Vilket gör att man kan uppleva att en HCP. är lite livligare i vattnet. Den mindre vikten gör också att man får några kilo till tillgodo för packning alt. om man själv ligger lite på gränsen att vara för tung för kajaken.

Snabbhet och effektivitet hänger mer på skrovform än material. Som du säkert redan vet så är en Classic och en HCP. identiska i skrov och däck.

Men som sagt, du köper en kajak som är snygg som få. Och känslan av att paddla något som inte alla andra har får man på köpet.

Mvh. Peter/Tideracebloggen

Tack för ditt svar, Peter!
Jag håller helt klart med dig på alla punkter, så det lutar i alla fall åt att jag byter upp mig till en HCP för jag kan inte tänka mig någon roligare och bekvämare kajak att paddla.
;-)

Mvh,
Niklas
 
Tack för ditt svar, Peter!
Jag håller helt klart med dig på alla punkter, så det lutar i alla fall åt att jag byter upp mig till en HCP för jag kan inte tänka mig någon roligare och bekvämare kajak att paddla.
;-)

Mvh,
Niklas

Ha ha! Helt rätt! Fåfänga måste få gå före förnuft. Och blir någon avundsjuk så är det ju jätteroligt
;-D

Lycka till med HCP-köpet. Skicka gärna en bild per mail eller en kommentar på Tideracebloggen och berätta hur det gick.
Jag laddade precis upp några bilder på en Xcite HCP på bloggen.

Mvh. Peter/tideracebloggen.
 
Men knappast fartmässigt om jag fattat det hela rätt, å fart är ju rätt kul ;)

/Janne

Haha , Nej fart framåt som jag tror att du relaterar till är inte mycket att skryta med, helt riktigt. Om den här typen av kajak är det nog mer en fråga om hur lättdriven den är i relation till liknande kajaker. Men att svänga snabbt och tvärt är också kul. och att lirka kajaken på en brytvåg mellan stenar är också kul. Vågar jag nämna det här utan att det blir diskussion här på forumet, jo jag tar mod till mig,,, rolla är också kul...

Mvh.

Peter/Tideracebloggen
 
Intressant med en tråd för inbördes beundran och nu får jag också vara med ;)

Införskaffat mig en begagnad Tiderace Xplore.

Har dock inte paddlat Xplore, bara Xcite. Trodde inte jag skulle köpa en kajak utan att ha testat den, men jag chansade. Dock känns det utifrån vad jag läst om kajaken att den kommer att passa.

Jag slipper vänta till våren innan jag får testa kajaken eftersom jag i februari månad kommer att gå en kurs i eskimåsväng.

/Frega
 
Perspektiv...

I all ödmjukhet och med tanke på yttrandefriheten tänkte jag för diskussionens bästa bifoga en aningen suddig bild, det är ju bra med lite annat perspektiv efter alla extrema superlativ... ;-)
Det "viktiga" står i fören på båten.

:) A
 

Bilagor

  • Fuck_Tiderace.jpg
    Fuck_Tiderace.jpg
    52.7 KB · Visningar: 450
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.