Billigare "TideRace Xcite"?

Självklart förstår jag att det är stor skillnad i kvalité etc. mellan en kajak för 16' och en för 31'. Det jag egentligen undrar är om "körglädjen" och egenskaperna som beskrevs kring Xplore finns att få billigare, fast jag har en känsla av att jag inte vet vad jag frågar efter egentligen. :D Just därför är det nog vettigare att köpa någonting billigare tills jag vet vad jag är ute efter och hur det är att paddla.

Prijon Marlin finns f.ö. även i en laminerad lyxvariant á 19 kg och samma pris som Xcite (samt en inte fullt lika lyxig laminerad glasfibervariant á 21,5 kg och 24.100,-).

Andrahandsvärdena verkar ju dessutom ligga så pass högt att det inte gör så mycket om man köper fel i början. Som komplett nybörjare är det nog bättre att ha en butik i närheten som tar hand om eventuella problem, men jag är en utpräglad gör-det-självare så...

Stockholm ligger bra till för provning, är ändå där emellanåt och ska dit om någon vecka.

Det jag tror mig vilja göra med kajak:

1) Främst utforska sjösystem hemmavid. Det kan bli frågan om mer strömmande partier i åar etc. men ingen ren forsränning. För rens forsränning ämnar jag skaffa en riktig forskajak.

2) Lära mig rolla och med tiden göra det riktigt bra.

3) Fikaturer för att vädret är fint. Gärna bland isflak om våren med dimma en bit ovanför ytan, sådana mornar ser helt magiska ut - fast man vill ju inte gärna simma då. :D

4) Episka turer för att vädret är skit.

5) Paddla mina två mil till jobbet emellanåt.

6) Besöka havet någon gång per år och då gärna leka runt bland vågorna men ingen renodlad surf utan mer paddla runt i skärgården och stanna till och leka där tillfälle bjuds.
 
har flera fina modeller som är både prisvärda och bra. Dessutom är de lokalt producerade i Surahammar. Så varför gå över ån efter vatten. T ex kanske du skall prova Barra-Q och Albacore http://www.trapperkanot.se/produkter.asp?katid=13&notisid=30

Thure

... eller Adventure om du vill sätta fokus på lek. För paddling tof jobbet så är Barra-Q eller Royal bäst ur Trappers sortiment och Albacore är mittemellan...

Trapper brukar vara öppna för personlig anpassning, t ex Lettmanns styrpedaler som kan passa dina stora fötter bättre än originalen.

Prismässigt får du två Adventure för en engelsk banan. En trist sak med engelska kanoter är att tillverkare/importörer inte fattat att pundet rasat klart mer än svenska kronan. I vintras när affärerna gjordes upp så låg pundet nere på samma nivå som euron. De engelska bananerna borde alltså vara billigare i år än förra året men någon skär guld nu.
 
... En trist sak med engelska kanoter är att tillverkare/importörer inte fattat att pundet rasat klart mer än svenska kronan. I vintras när affärerna gjordes upp så låg pundet nere på samma nivå som euron. De engelska bananerna borde alltså vara billigare i år än förra året men någon skär guld nu.

Jag vet inte om jag tänker fel nu,men har inte kronan rasat i jämförelse med euron? för inte har väl kronan stått fast medan Pundet rasat. De flesta banankajaker handlas nog in i Euron som valuta,bara en gissning.

Peter.
 
... eller Adventure om du vill sätta fokus på lek. För paddling tof jobbet så är Barra-Q eller Royal bäst ur Trappers sortiment och Albacore är mittemellan...

Adventure låter roligare, Barra-Q låter tråkig: "Kajaken är kursstabil och finns därför endast med roder-alternativ."

Lokalproducerat är också ett plus, får se till att kika på dem med.
 
Aha, man räknar in kajakens vikt i deplacementet? Alltså skulle jag behöva banta ett kilo och paddla naken med händerna i en Trapper Adventure: 120-97-24 = -1.

Var hittar jag deplacement för Trapper Xcite?

Edit: Trapper Albacore saknar viktuppgift men jag antar den väger minst 20 kg varför jag är för tung även för den. Förvisso har jag en målvikt på 85 kg någon dag men jag vill ju kunna paddla fram till dess. Om jag nu någonsin kommer dit, det är inget viktigt (!) mål.
 
Senast ändrad:
Det jag tror mig vilja göra med kajak:

1) Främst utforska sjösystem hemmavid. Det kan bli frågan om mer strömmande partier i åar etc. men ingen ren forsränning. För rens forsränning ämnar jag skaffa en riktig forskajak.

2) Lära mig rolla och med tiden göra det riktigt bra.

3) Fikaturer för att vädret är fint. Gärna bland isflak om våren med dimma en bit ovanför ytan, sådana mornar ser helt magiska ut - fast man vill ju inte gärna simma då. :D

4) Episka turer för att vädret är skit.

5) Paddla mina två mil till jobbet emellanåt.

6) Besöka havet någon gång per år och då gärna leka runt bland vågorna men ingen renodlad surf utan mer paddla runt i skärgården och stanna till och leka där tillfälle bjuds.

Tycker att de flesta rollbara kajaker passar in på dina önskemål. Paddla 2 mil till jobbet och sedan 2 mil hem kanske inte händer alltför ofta? Med 8 km/h i snitt tar det 2.5 timmar enkel resa.

Med 2 turer på havet per år låter det lyxigt att köpa en "tvättmaskinskajak" när en Tupperware-kajak gör jobbet du vill ha gjort lika bra.

Kanske även Tiderace färgkombination är eftertraktad för klädmedvetna? Killen på bilden verkar ha funnit sin kajak. (bilden är tagen under kajakdagarna)
 

Bilagor

  • _5096787_s.jpg
    _5096787_s.jpg
    113.5 KB · Visningar: 1,118
Trapper Albacore

tror jag du skulle gilla. Har själv paddlat den i lite vågor och den känns livlig och lättsvängd och vakar utmärkt. Rätt snabb också.

130 kg max deplachement klar du dig på men det blir kanske väl tight med veckopackning.

Thure
 
Kanske även Tiderace färgkombination är eftertraktad för klädmedvetna? Killen på bilden verkar ha funnit sin kajak. (bilden är tagen under kajakdagarna)

Titta! Det är ju sådär det ska se ut, Titta så fint den svarta bogen blänker och avbildar vattnet ;-)
Ja just det! man kan ju välja sin egen färgsättning på kajaken vid beställning. Ifall att man inte har kläder som matchar med kajaken som ligger på hyllan i shopen.

he he
 

Bilagor

  • Tiderace bild.jpg
    Tiderace bild.jpg
    113.5 KB · Visningar: 981
130 kg max deplachement klar du dig på

Trapper skriver själva: "Det är viktigt att kajaken är anpassad för den vikt man tänkt använda den för (deplacement). Med deplacement menas kajakens vikt+paddlarens vikt+packningen vikt. "

http://www.trapper.se/mall_visa_notis.asp?katid=20&notisid=62

Albacore: "Max deplacement: 130 kg" http://www.trapper.se/produkter.asp?katid=13&notisid=40

Sen står det inte vad den väger, men säg 25 kg. Det ger mig bara åtta kilo kvar för kläder, paddel och flytväst. Knappt man får med sig en termos utöver det. :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.