Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Point65 har kommit med en ny kajakmodell i min favoritkategori som är "snabba havskajaker som tillåter vingpaddelteknik med bentramp", nämligen Point65 XP18

http://www.point65.com/default.asp?page=kayaks&kayak=37

Snygg tycker jag.

Är det någon som provpaddlat denna och kan dela med sig av sina intryck? Hur förhåller den sig i snabbhet och stabilitet i jämförelse med Reval Commander Type-S till exempel, eller Epic 18x eller någon annan snabb kajak?

Kombinationen skedda+roder är något av en Point65-specialitet. Något som förvånar mig är att roder är en option på XP18, vingpaddlade rundbottnade skrov med fria knän brukar inte direkt vara idealiska för styrning utan roder... hur tänker de där?

Jag undrar också hur inredningen är, är det blankt säte och bra fotstöd för att understödja höftrotation med fötterna nära mitten av kanoten?
 
Den ser ut som en korsning mellan en Reval Commander och en surfski. Slopa skädda och släproder. Med ett underliggande roder skulle den fungera kanon, tror jag. Nu ser den bara ut som en häng och släng Point.

Tror även att de skulle få bättre surfegenskaper ifall de höjde fören 2-3 cm. Liksom Commandern tror jag att XP18 kommer lida av onödigt mycket nosdopp.
 
Jag har inte varit sugen på någon P65 tidigare men på långt håll och med svaga ögon ser den här snygg ut. Att de sen kör sitt vanliga marknadsföringssnack gör mig bara trött. Vilka fina "tabeller" med högsta betyg i allt - verkligen opartiskt...

Håller med Arneri om roder och skädda. Vilka försöker de lura genom att erbjuda bägge och låtsas att den är bra på allt? Ska bli kul att se vilka roderpedaler de erbjuder, min gissning är något plastkrafs längs sidorna.

Designmässigt är den mycket lik Commandern men blir 3-4 kg tyngre när man räknat med vikten i luckor och roder (!!!) i P65:an.
 
ojoj hårda ord :), men jovisst jag tycker också Point65 gärna kunde ta styrsystem och inredning på lite mer allvar. Staplarna de har är nog mer för att jämföra med deras andra modeller, men det stämmer inte så jättebra då heller, i så fall skulle XP18 vara mer stabil än deras egen Sea Cruiser och det verkar inte rimligt.

Hursomhelst, det är svårt att hitta en snabb havskajak för 23500 kr idag så man kan ju ha överseende för vissa brister jämfört exempelvis en Reval Commander Type-S för uppåt 36000 kr. Är priset en fråga ligger det närmast till hands att jämföra med Lettmann Speedliner som i år ligger på ca 22500 kr för 26 kilo glasfiber och 30000 för 21 kg kolfiber/aramid.

Måste jag själv välja mellan en för som tar vind så den blir lov/fall-girig och en för som är låg/lågvolym så den doppar i viss sjögång så väljer jag nog hellre det sistnämnda, men man har ju olika preferenser. Jag tycker det ser ut som XP18-fören ligger rätt högt i olastad form om man tittar på actionbilderna här:

http://richardatpoint65.blogspot.com/2009_07_01_archive.html
 
Även jag är väll intresserad av kategorin prisvärda snabba havskajaker
Hur förhåller den sig till "Seabird H2O" Seabirden i samma prisklass verkar ju ganska mycket lättare enligt specen.
Varför släproder? Skulle inte ett underliggande passa bättre? Jag har knappt testat släproder, men jag ser inte fördelen. Det lilla jag testat tycker jag underliggande verkar trevligare i allt, så länge man inte kör dem i botten?
 
Varför släproder? Skulle inte ett underliggande passa bättre? Jag har knappt testat släproder, men jag ser inte fördelen. Det lilla jag testat tycker jag underliggande verkar trevligare i allt, så länge man inte kör dem i botten?

En stor fördel med släproder är att det är enkelt för kajaktillverkaren att eftermontera och att det finns färdiga tredjeparter, man behöver liksom inte bry sig så mycket om styrsystemet. Antagligen leder det till lite lägre pris på grejerna. Ingen produktutveckling på rodret, bara smacka dit en standardprodukt.

En annan fördel är att rodret kickar upp när man på sten utan risk att man bryter sönder rodret eller nåt i skrovet, och det har inte lika stor tendens att krångla jämfört grejer som man drar upp i skrovet (typ skeddor som kilas fast etc). Man kan också enklare starta direkt från stranden eller köra upp på stranden vilken kan vara en fördel om man har en tungt lastad kajak och man är själv ute på tur/expedition.

Säljmässigt tror jag det funkar bättre att sälja kajaker med släproder också, många som köper kajaker är lite rädda för underliggande roder just att de är rädda ha sönder kajaken. Det är en betydligt mindre grupp köpare som tänker på vilket roder som ger optimala styrprestanda.

Och så är det väl lite mode och tradition också, det är tämligen få havskajaker som har egenutvecklade underliggande roder. Men börjar nån så kanske andra tillverkare hakar på.

Jag tycker Epic 18x nya roder är en intressant lösning:

http://qajaqunderground.com/2009/02/12/day-26-thursday-12022009-online-by-freya/

Angående Seabird H20 är ju den mycket billigare, 12500 kr verkar den kosta, mer än 10000 kr billigare än typ alla andra snabba havskajaker. Blir lite orolig när prisskillnaden är så stor, nåt måste det ju bero på.
 
Senast ändrad:
Angående Seabird H20 är ju den mycket billigare, 12500 kr verkar den kosta, mer än 10000 kr billigare än typ alla andra snabba havskajaker. Blir lite orolig när prisskillnaden är så stor, nåt måste det ju bero på.

Dyraste versionen verkar dock kosta över 25K med dagens krona.
http://www.seabirddesigns.com/index...d=11:h2o&catid=1:composite&Itemid=104&lang=en
Men jag håller med om att versionen verkar misstänkt billig. Men jag har ju inte testat den i fråga så jag vet inte...
 
Ett underligggande roder har tidigare ansetts vara överlägset och det har säkert stämt. Det jobbar i mer ostört vatten, det når lite djupare och det har för det mesta haft en profil. De aktermonterade roder som funnits tidigare har varit ett stort skämt anser jag. En plåt eller plastskiva som dinglat och ställt sig på tvären när man försökt styra.

Nu finns det som tur är lite bättre saker. Ett stadigt fäste och där är krafterna i sidled lika viktiga om inte viktigare att ta hänsyn till. Om man går på en sten så slår rodret upp så krafter i kanotens längsriktning blir aldrig speciellt stora. Enda faran är om man ligger still vid en strand i sjögång och landar rakt uppifrån på en sten. Men då är det mer fråga om klantighet ;-)

Om man tittar på trenderna inom roder på segelbåtssidan så är det vanligaste att rodret sitter en bit fram under båten. Men där finns en faktor som kanoterna inte behöver ta hänsyn till. En modern segelbåt är bred i aktern och kränger. Då lyfter rodret om det sitter mitt på längst akterut. Antingen måste man flytta fram rodret eller så monterar man dubbla roder i bredd. Det senare är nästan på väg att bli standard på kappseglingsbåtar som inte måste ta hänsyn till någon § i någon mätregel. Så nu ser man dubbla roder som sitter monterade utanpå aktern allt oftare. Aktermonteringen har där ytterligare en fördel och det är service samt att rodret kan slå upp om man kör på något - och det gör de. Tyvärr är världshaven inte opåverkade av nedskräpning plus att en och annan val simmar därute. Så även en 20 meters jordenruntkappseglare väljer ett aktermonterat kick up roder idag!


Bild: http://www.batkare-hf.com/projets.classe40.html
 

Bilagor

  • Batkare Class 40 akter.jpg
    Batkare Class 40 akter.jpg
    25.6 KB · Visningar: 5,556
Tack för lite nyanserande om kickup-rodrena... jo det är ju skillnad på roder och roder. Utstansade plåtbitar har varit allenarådande rätt länge, men nu finns det ju bättre roder som smarttrack-rodret till exempel... här lite reklamsnack om det efter en snabb googling:

http://www.rutabaga.com/page.asp?pgid=130

Point65:s kickup-roder är inga utstansade plåtbitar i alla fall, de är mer åt smarttrack-hållet med nån slags hydrodynamik. Fast fotpedalerna är ju såna där plastbitar. Jag tycker dock att de är ganska ok, någorlunda stöd. Jag gillar ju hel bräda bättre förstås, men det är väldigt sällsynt i havskajaker...
 
Efter en snabbtitt på XP18: Cockpiten är mindre rajsig än t.ex. Commander. Sitsen går inte att flytta, knästöd har inte så mycket där att göra. Pinnstryrning skulle jag föredra på fartkajaker. Breddmåttet 54 cm är ju ganska brett, hur är det vid vattenlinjen?
H2O har en bra skrovform, men återigen, sittbrunnen! Mest havskajak, mindre fartkajak.
 
Med XP18 -serien (16 & 17 på G, vad det lider), har vi tänkt oss mer typ riktigt snabb havskajak än "racing". Grym packningsförmåga, trygg i grov sjö etc. Men vi får se hur den står sig mot fullblods -havsracers. Jag ska försöka få Paul Rosenqvist att ratta en på SKM... Men som sagt, det är en bekväm havskajak med ovanliga fartresurser och perfekt för motionspaddling.
Kul att det stänker lite om Point på forumet igen:)

Simma lugnt!

Richard, Point 65
070-7563326
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...