Havererat Smart Track roder

Gösta en liten fråga bara ;)
Ser du har rostfria roderlinor är dom även dragna genom Lettmann pedalerna du har monterat?
Eller är dom ihopkopplade med "vanlig" roderlina innan pedalerna?

/Janne
 
De rostfria vajrarna slutar i jämnhöjd med sitsen - från dom och fram till pedalerna är det tunna roderlinor.
Ha en fin dag.
/Gösta
 
Fin hemsida han har James

Kan du berätta lite mer om hans bakgrund Camilla?

Att ha ägnat sig åt att bestiga alla 137 2000-meterstopparna i Skandinavien verkar rätt seriöst.

Har han något civilt liv också?

Thure
 
James' bakgrund

Hej Thure!
Vet faktiskt inte så mycket. Träffade James på en vinterfjälltur förra året och vi satt och pratade en del i Nallostugan. Sedan hade vi följe ett stycke längs Kungsleden. I samband med skidturen nu fanns en artikel om honom i Ottabladet, där hans bakgrund beskrivs lite grand. http://www.skipaddlenorway.com/2009/03/page/5/ Han håller ju på och skriver om olika fjällområden, även om det gått i stå nu, när han håller på med detta projekt. Jag har sett hans bok om Hurrugane i Norge och såg den även till försäljning på Skogadalsböen denna vinter. På Skogadalsböen (DNT-hytta i Jotunheimen) har han vistats mycket och värdfolket där var mycket förtjusta i honom. Som man ser av artikeln har han jobbat på oljerigg i Nordsjön, och där kan man väl få ihop en del stålar, så att man kan vara arbetsfri resten av livet. Han är 49 år gammal. Jag vet att han också varit bosatt i Norge och talar en skaplig norska. Jag tycker det är fantastiskt att följa hans färd, inte minst för att så mycket är välbekant för mig själv. Framförallt skidåkningen där jag besökt dom flesta av dom trakter han åkte igenom. Har suttit med fjällkartan och följt rutten. Var också en dag från att kunna träffa honom i Abisko under den här turen. Det har varit hårda bud senaste tiden med "liten kuling" mest hela tiden, men hittills har det ju gått bra för honom. Han verkar väl förberedd och handlingskraftig när så behövs.
Hälsningar

C.
 
Nya problem för James Baxter

Senaste rapport från James Baxter på www.skipaddlenorway.com (dag 165)
"Later I went down to the kayak to try and readjust the rudder again. The rudder pedals are just so stiff it is a real effort to use the rudder. I loosened the wire and taped some foam mat onto the rudder pedals to bring them forward a bit to see if this helped. The rudder is a never ending problem and the pedals just do not work smoothly. I was starting to curse the day the Smarttrack brochure landed on Tideraces’ doorstep. Once I get to Tromso or Bodo I will try and cut this cancer from the boat and install a different system."
"It had been a short wet day with the frustrations of the Smarttrack rudder gnawing at my calm."
Är det någon som kan hjälpa honom? Kan han ha monterat det fel när han bytte ut pedalsystemet?
Jag känner ju inte alls igen den här typen av problem. Det borde ju ligga i tillverkares och leverantörers intresse att få det här utrett.
Det är ju inte något fel av typen "fjädern är för spänd" eller något annat fjuttigt, utan det verkar förstöra hela hans paddling. Hoppas han kan få hjälp i Tromsö, om ingen här kan komma med tips. Jag har regelbunden kontakt med James, men ni kan gärna skriva direkt till honom. Men då skall det vara relevant förstås. Det är dåligt med förbindelser och han har bara en liten dator kopplad till mobilen.
Har hört att Tahe har problem med Smart Track, någon del som rostar där, men det är i själva rodret. Någon som vet något mer?
C.
 
Som du kanske sett av min lidandes historia så bytte jag ut SmartTracks pedalställ pga små och stora kvalitetsproblem så rådet till James är helt sonika att byta om han har den möjligheten.

Dom som har ansvar för att bygga in ST rodersystem på olika typer av kajaker verkar inta attityden att antingen är det inga reklamationer eller så beror ev fel på användaren.

Kanske är det så att kajakfolk är ett tålmodigt släkte som lider och fixar i det tysta.

Men det som förvånar och oroar i tillverkarnas attityd är att det inte verkar finnas någon vilja till utveckling - inget ja jäklar här har vi ett problem som vi måste ta tag i och rätta till.

Ska man kunna konkurrera på en tuff marknad som jag inbillar mig att även kajaktillverkarna gör så måste man lyssna på sina kunder som ju ofta är bästa produktutvecklarna med sina synpunkter och klagomål.
 
Helt otroligt att han inte kontaktar leveratören av kajaken och dom som byggt in rodret åt honom.

Lika otroligt att man ger sig ut på en sådan här resa utan att ha testat grejerna innan

f82968fe897edb16ddc08f3fb13d01a0.jpg


Stället sitter fast med två vingmuttrar som är lätta att lossa gör man det kan man enkelt konstatera vad som är problemet. Roderpedalen skall enkelt röra sig med handkraft. Wiren går över en stor glidlagrad linskiva. Det har varit något enstaka fall med att wiren spårat ut men det har varit enkelt att åtgärda.

Inbyggnaden av linor och rodret har förstås stor inverkan på funktionen. Är rören som linorna löper i dåligt monterade fungerar förstås inte rodret. Det är viktigt att rören är stumt infästade i kajaken. Linan måste förstås löpa lätt.

Att ge råd över Internet är i princip omöjligt man måste helt enkelt se hela instalationen för att kunna komma med råd.

Sådan här svepande kritik är väldigt svår att ta fasta på. För att kunna göra riktiga åtgärder måste man konkreta uppgifter att gå på typ "roderutslaget är för litet" "det interna glappet är för stort" eller liknande.

Trapper kan förstås erbjuda vilket system man vill (om man vill betala) Man har både Kajak Sports och Lettman system att erbjuda men Smart Tracken är det överlägset mest populära.

Hans Friedel
 
Kanske en del av problemet ligger i att Tiderace vanligtvis inte monterar roder på sina kajaker? Felmonterat?
 
Skickat ditt svar till James

Tack Hans för ditt svar!

Håller med dig om att jag nog skulle ha försökt testa konstruktionen före start, och jag vet inte vad det beror på att det inte gjorts. Annars verkar ju James' förberedelser minutiösa. Han har varit i kontakt med Björns kajak som ju också levererat det nya pedalsetet till Vardö. Nu kommer ju James strax till Tromsö, fast han verkar ha bestämt sig för att slänga ut Smart Track, men vi får väl se hur det blir. Vad som egentligen hände kan man läsa om alldeles i början på hans redogörelse för paddelturen (dag 135). Svårt att säga om han sedan gjort något fel i monteringen av det nya pedalsetet. Jag, som är helt beroende av mina tekniska medpaddlare, tycker att det ser invecklat ut med dom vägar vajern skall ta t.ex., men James verkar ju tekniskt lagd.
www.skipaddlenorway.com

C.
 
James har kommit fram till Tromsö

Nu har James Baxter kommit fram till Tromsö och Björns Kajak. I sin blog på www.skipaddlenorway.com dag 175 redogör han för vad som åtgärdats av Björn.
"Bjorn had kindly looked at the rudder and a few other problems I had. He had modified the rudder as we discussed earlier by building up the rudder control pedals with foam and securing them with tie wraps. This allowed for the tension in the system to pull the rudder pedals forward to be released. This in turn meant the wires could move more freely without jamming. Some 20mm of foam were put on the rudder pedals to bring them forward. With the tension gone the rudder operated much better"
Tycker det verkar märkligt att en man som Björn med all kunskap om ST måst göra en sådan modifiering. Är James vanskapt eller passar inte rodret i hans kajak eller....
Nu har James avverkat den värsta biten av sin paddeltur. Skall bli spännande att höra vad han skriver om Lofoten och Helgelandskusten m.fl. platser som jag gärna skulle välja att paddla på.
Hittills har det varit intressant att läsa om hur starka strömmar, fallvindar och fjordvindar påverkat paddlingen. Han är ganska detaljerad när det gäller detta.
C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.