Havererat Smart Track roder

Trapper har haft väldigt lite reklamationer på ST rodrena. Dom få man har ersätter man utan större väsen. Oftast verkar det vara någon typ av handhavandefel. I ett fall hade man spänt upp fjädern betydligt mer än den var avsedd för. Dock är ju även detta ett garantifel eftersom uppenbarligen dokumentationen inte funkade

För sin komplexitet funkar ST rodrena helt OK. Trapper är inte organiserade för att hålla på med reklamationer. Går något sönder måste en person avbryta tillverkningen för att ta hand om reklamtionen. Vilket förstås inte är effektivt.

Glappar roderaxeln räcker det oftast att dra åt den låsmutter som sitter högst upp på roderaxeln

Hans Friedel

Inga problem att få fjäder från Trapper. Fjäderspänningen var den som ställdes in vid leverans.

Infästning av rodret i en punkt med stora krafter att hantera när man är ute i hårt väder är inget jag gillar. Var inte medveten om att Smart Track även har dubbelfixering - det är bra och borde vara standard.

Varför jag blir tjatig kring kvaliteten och funktionen på rodret är att det skapar sån osäkerhet om det inte fungerar - det är ju en sån central detalj på en roderkajak.

Gösta Wallerius
 
Ravn Hamberg har modifierat sin Inuk och skrivit utförligt hur han gjort. Bilden visar det färdiga resultatet som är SmartTracks standardinfästning.

rormod_16.jpg

Bild: http://www.hamberg.dk/pix/kajak/udstyr/ror_mod/rormod_16.jpg

Reval Kayaks har skippat bygeln som skruvas till aktern och monterar rodret direkt på "öglebult" som skruvats in i aktern. Fästskuvarna hamnar då längre isär vilket borde vara ännu bättre styrkemässigt.

Läs hela rodermodifieringen.

Del 1:
http://www.hamberg.dk/node/34

Del 2:
http://www.hamberg.dk/node/35
 
Såg att nån varit in och kikat i mitt bibliotek, och passar väl på att lägga in en bild på andra varianten som fanns där.


ba7ff10a50416ddba70c60027edd9a56.jpg
 
Trapper har över 40års erfarenhet av att bygga kajaker i Glasfiber. Man har erfarenhet från rena racing roder till touring roder.

Grundfilosofin med Trappers nuvarande lösning är att vid en eventuell skada skall ej kajaken börja läcka.

Trapper använder en hylsa i rostfrittstål. Hylsan har utvändiga rillor för att få grepp i plasten. Hylsan limmas på plats sedan fylls hela utrymmet i aktern med en speciell polyester. Skulle hylsan mot all förmodan skadas kan man enkelt borra ur den och montera en ny.

Hylsan går lätt att inspektera eftersom den inte är inbyggd i kajaken. Utan över och underdel av hylsan är lättåtkommliga.

Att plasta in metall i glasfiber är alltid vanskligt om det inte gäller aluminium. Dock har aluminium dålig slitstyrka. Risken vid inplastning av metall är att glasfibern och metallen utvidgar sig olika och man kan få sprickbildning.

Att skruva fast någonting direkt i glasfibern är inte heller bra. Det finns risk att förspänningen i förbandet släpper. Släpper förspänningen finns det risk att hålet glappas upp. Skall man skruva fast något måste man ha någon typ av gänggods att skruva i. Och det är nog lite trixigt att få plats med i aktern

Att fästa rodret med några fjuttiga plåtskruvar känns inte seriöst. Det är väldigt lätt att dom rycks ut.

Trappers lösning med inplastad hylsa är otroligt stark. Och risken för läck är minimal.

Skulle rodret mot all förmodan krångla går det bra att fälla upp rodret och paddla till land svårare än så är det inte.

Hans Friedel
 
Ojdå, det fanns inte mycekt potential till förbättringar där inte ;-).

Nu när vi återigen är inne på materialkonstanter, blir jag lite fundersam igen. Den utvidgning som kan förväntas i stål; är den verkligen ett problem för polyester eller ens tänkbara armeringar?
 
Hemmapulare

Att många roder är ett problem är väl ett faktum. Ett flertal lösningar är möjliga men kanske några är bättre i produktion och andra passar hemmapulare. Att skruva kan fungera om det plastas på insidan men känns som att den med tappen som är fastgjuten men går ut på undersidan är en bra lösning. Problemet är dock ofta hanteringen av rodret inte infästningen. Har provat ett flertal och det bästa sitter nog på en kajak från Nya Zeeland(Paddling perfection). Point 65nya roder har jag inte provat men det ser bara för uselt ut!!
Navigator från kajaksport var en bra ide men måste förbättras. Testar nu smarttrack från kina men misstänker att sealline (skottland)var bättre eller?Reval köpte det sista partiet av Sealline har jag hört/BL
 
Senast ändrad:
Ojdå, det fanns inte mycekt potential till förbättringar där inte ;-).

Nu när vi återigen är inne på materialkonstanter, blir jag lite fundersam igen. Den utvidgning som kan förväntas i stål; är den verkligen ett problem för polyester eller ens tänkbara armeringar?

Det finns ett antal segelbåtar som har en inplastad metallram för att ta hand om köl och rigglaster. Både aluminium och galvat stål har använts. Problemet med aluminium var att om man gick på grund så böjde sig ramen och det var ett jättejobb att ta bort och ersätta den. Stålramarna har inte skapat några stora problem. Både X-Yachts och Arcona använder inplastade stålramar idag.
 
Ojdå, det fanns inte mycekt potential till förbättringar där inte ;-).

Nu när vi återigen är inne på materialkonstanter, blir jag lite fundersam igen. Den utvidgning som kan förväntas i stål; är den verkligen ett problem för polyester eller ens tänkbara armeringar?

Nope faktiskt inte :)

Allvarligt så tycker vi att vi har en bra genomtänkt lösning som vi inte behöver skämmas för.

Sedan skall man ha väldigt klart för sig att vi designar för de värsta fallen. Vuxna människor med ett tekniskt comon sense klara betydligt skörare designer. Men det är alltid bra att ha marginal.

Polyester är inget lim. Sika och Locktite har väldigt bra produkter som funkar till det mesta. Polyester är också väldigt styvt och sprött

Att material har olika utvidgning är alltid ett bekymmer. Som sagt aluminium och polyester fungerar väldigt bra ihop.

Att limma istället för att plasta fast något är alltid en bättre lösning speciellt om man för in lite krafter.

Jag har alltid plastat fast sitsarna i slalomkajakerna. Men påfrestningarna är stora på en slalomsits speciellt i sidled. Och efter ett tag brukar alltid fogen fläkas upp i ändarna. Nu har jag börjat limma fast sitsarna med Sikaflex och det fungerar betydligt bättre

Hans Friedel
 
erfarenheter av Smart Track

Den ena av familjens kajaker är nu inne på fjärde året och på den sitter ett Smart Track roder. Inte den Kinesiska varianten och monterad på bygel direkt mot en rak "avhuggen" akter. Rodret har fungerat helt utan anmärkning trots många turmil och en och annan smäll. Ena pedalen lossnade (som någon beskrev i ett tidigare inlägg) när sprinten/tappen som håller fast pedalen kröp ur sitt fäste med följden att pedalen bara "försvinner" iväg. Inte helt genomtänkt med så mycket utrymme på pedalsidan att den kan krypa rätt igenom. Är numera limmad på plats efter rätt mycket bök för att fixa till det hela.

På det stora hela måste jag ändå säga att det är ett mycket bra, funktionellt roder. Pedalstället är väl det som har mest utrymmer för förbättring men själva rodret tycker jag själv är det bästa jag provat.

/Rickard
 
Polyester är också väldigt styvt och sprött

Att material har olika utvidgning är alltid ett bekymmer.

Jag tänkte såhär;
polyester resp glasfiber är ju styvt resp tillåter liten elastisk formändring jämfört med mycket annat, men knappast jämfört med stål.
Den utvidgning det kan bli fråga om i stålet är väl verkligen pytteliten jämfört med den elastiska formändring kompositen tål?
Det blir fel att jämföra e-moduler eftersom det inte är den det handlar om, men annars är det ju liksom tiopotenser som skiljer, vågar jag påstå utan att kontrollera.

En anledning till sprickbildning runt stål skulle kanske kunna vara att det man lagt in tar stora laster och leder till överdrivna spänningskoncentrationer i laminatet - fast knappast när det gäller en infästning av ett släproder. Kan förstås tänka mig att sprickor och skador av alla möjliga slag i samband med underliggande roder däremot, men snarare p g a dimensioneringsskäl än p g a blandade material.
 
James' roder nu fixat

Efter god service från en kajakfirma i Tromsö, har nu James kunnat fixa rodret, där pedalen gått av. Pedalstället skickades tillsammans med verktyg och silikon till Vardö längst bort på Varangerhalvön. Han fortsätter nu sin paddling längs Norges kust och nådde igår Makkaurs fyr vid Båtsfjord. Följ hans paddling på http://www.skipaddlenorway.com
C.
 
Här ett foto på modifieringen med ett fäste även på undersidan av hylsan. Axeln är förlängd och själva hållaren är i Delrin (plast) med en tight passning över roderhuset. Kan säkert göras på många sätt men det här ger iallafall mig sinnesfrid när det börjar blåsa småjävlar.
 

Bilagor

  • DSC_0128.jpg
    DSC_0128.jpg
    66.7 KB · Visningar: 961

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.