Trekking i Patagonien, Argentina

Så har jag förverkligat ännu en av mina vandringsdrömmar genom att vandra i Patagonien, Argentina. Ett sagolikt vackert område med välpreparerade stigar och otroliga bergsvyer. Inte speciellt svårgånget heller!

Jag vandrade i Parque Nacional de Tierra del Fuego (Eldslandet), vid Perito Moreno glaciären (El Calafate) och med El Chalten som bas vandrade jag till Fitz Roy-massivet, till Laguna del Torre och Loma del Pliegue Tumbado. Alla dessa områden ligger i Parque Nacional Los Glaciares. Dessutom fick jag möjlighet att göra ett par kortare vandringar i Anderna norr om staden Salta.

Eftersom jag nyss kommit hem har jag bara hunnit ladda upp några bilder från vandringarna på min hemsida. Ledinformation kommer senare. Titta på bilderna, njut av dem och dröm dig till Patagonien! Adressen till min hemsida är www.stalvik.com
 
Pärla i Patagonien

...och ni som vill vandra/bo i ett område där det faktiskt (av någon underlig anledning) inte är speciellt mkt turister - åk till El Bolsón, någon timmes bussfärd söder om San Carlos de Bariloche. Charmig liten hippieby (de lever mkt på hippiemyten, fast på ett rättså avslappnat sätt :) där man bor billigt och fint på vandrar hem, och lätt kan ta sig upp i bergen för veckoturer eller bara dagsturer. Speciellt fint upp mot chilenska gränsen!

Vill ni se bilder därifrån så har jag en länk till min resedagbok från förra året i min utsidanprofil.

mvh//Ulrika

ps Nästa resa åt det hållet, då ska jag fiska också! ds
 
Vandringsresor till Patagonien, Argentina

Jag kan tipsa om sidan pampastravel.se som jag hittade då jag sökte efter vandringsresor i Argentina/Chile på nätet. De verkar erbjuda ett flertal vandringsresor till Argentina.
Har själv varit i Buenos Aires och Mendoza - Argentina gav verkligen mersmak och jag hoppas snart vara tillbaka.
 
vandringsförslag

tjena
jag har också en drömm att resa till patagonien och vandra.
Om man ska prova på dessa 4 baser: eldslandet, el calafate, el chalten och el boson!
Hur mycket tid behöver man, vad kostar en sådan resa och jag ser gärna fram emot när du kommer med en färdbeskrivning, så jag ser hur man färdas!

Tacksam för svar!
hälsningar
Magnus
 
tjena
jag har också en drömm att resa till patagonien och vandra.
Om man ska prova på dessa 4 baser: eldslandet, el calafate, el chalten och el boson!
Hur mycket tid behöver man, vad kostar en sådan resa och jag ser gärna fram emot när du kommer med en färdbeskrivning, så jag ser hur man färdas!

Tacksam för svar!
hälsningar
Magnus

Hej,

Bra idé - åk dit! :)

Ja - resor finns det ju gott om, om det främst är flygbiljetterna du menar? Bara att botanisera på nätet... I Argentina (även Chile) tog jag mig fram med buss - det funkar hur bra som helst och är billigt! En 10-timmars resa med buss, ofta inkl mat (och ibland även dryck, vin) är billigare än en 4-timmars resa här hemma i Sverige.

Du kan ju starta och avsluta resan i Buenos Aires. Ta flyg till södra Chile/Argentina, sen kan du färdas norrut mellan olika platser med buss... (eller om du gör tvärtom)

Det är en otrolig skillnad i pris beroende på var du vandrar - en tur till de stora och mer "utbyggda" parkerna som tex Torres del Paine kan bli ganska kostsam (bussresor, parkavgifter, boende och tältavgifter, dyrare mat och prylar). El Chalten och El Bolsón var mina absoluta favoriter. Fortfarande småstadskänsla, och inga avgifter för att vandra, men ändå bra markerade vandringsleder i fantastiska miljöer!

Hoppas du kommer iväg snart. Jag gick och klurade på den där resan alldeles för länge eftersom jag inte hittade sällskap...sen stack jag iväg själv till slut. Och det ångrade jag aldrig en minut! (eller jo, kanske, den första kvällen i Santiago var man inte tuff, hade noll koll och migrän :) Men det gick ju snabbt över, och sen blev det bästa resan hittills!)

Största lärdomen från den resan var också: planera inte en massa! Ha en tanke från början, men var säker på att den kommer att ändras efter vägen beroende på vilka du träffar, vilka tips du får av dem, var det regnar och var du har tur med allt! ;-)

mvh//ulrika
 
var i patagonien 2007, då i el chalten, el calafate och i tierra del fuego och vandrade.
(var även på en jädrans massa andra ställen, men gjorde den mesta vandringen där)
men även i Torres del paine i chile, som jag skulle säga hade den bästa vandringen av
de ställen jag var på. så om ni åker, det är inte långt ifrån el calafate.
vi liftade, tog int mer än några timmar. närmsta staden i Chile är puerto natales.
 
Fler tips för Patagonien

Hej! Jag var i Bariloche i november -08. Lite tidigt på sässongen - men fantastiskt ändå. För den som har ont om tid kan jag rekommendera Facundo som fixar och tipsar om allt och kan bergen - mot betalning såklart. Tar dig genom passen för övernattning i mysiga stugor. Kolla in http://www.trekpatagonia.com/english/index.html
Fråga mig om du vill veta mer! :)
 

Bilagor

  • Patagonien.jpg
    Patagonien.jpg
    41.4 KB · Visningar: 984
Lånar tråden

Skulle vilja veta mer om Torres del paine, verkar inte hitta mycket info. VIll främst veta hur man tar sig dit, helst med buss från Puerto montt. Har hört att det finns direkt bussar från Puerto Montt till Punta Arenas? Bäst tid att vandra där? det ska tydligen blåsa en del!

Tacksam för svar

Mvh
Gregory
 
Jag valde bort just Torres del Paine under min Patagonienresa förra året pga skral kassa... Tror säkert att det är jättefint där, om det inte spöregnar (vilket det gjorde i området när jag var i Punta Arenas i mars), MEN om du vill ha fantastisk vandring och dramatisk natur utan en massa parkavgifter och alltför turistanpassade (läs "dyra") butikspriser, så vill jag tipsa om El Chaltén i Argentina. Mysig by (växer iom allt fler turister, men var fortfarande en oas jmf med mitt intryck av Torres del Paine-området), fina leder och en fantastisk utsikt vid Cerro Torre och Fitz Roy. Inte speciellt krångligt att ta sig dit - buss från Punta Arenas till Calafate, sen vidare till El Chaltén.

Trevlig resa!
 
Jag valde bort just Torres del Paine under min Patagonienresa förra året pga skral kassa... Tror säkert att det är jättefint där, om det inte spöregnar (vilket det gjorde i området när jag var i Punta Arenas i mars), MEN om du vill ha fantastisk vandring och dramatisk natur utan en massa parkavgifter och alltför turistanpassade (läs "dyra") butikspriser, så vill jag tipsa om El Chaltén i Argentina. Mysig by (växer iom allt fler turister, men var fortfarande en oas jmf med mitt intryck av Torres del Paine-området), fina leder och en fantastisk utsikt vid Cerro Torre och Fitz Roy. Inte speciellt krångligt att ta sig dit - buss från Punta Arenas till Calafate, sen vidare till El Chaltén.

Trevlig resa!

Äh. Det här blev ju en dubbelkommentar! Hade visst redan lovordat el chaltén tidigare i den här tråden... Nu ska jag ge mig. *Poff!* :)
 
Calafate - El Chaltén

Hur lång tid tar det med buss mellan C och C?
Tänkte flyga från Buenos Aires till Calafate och vandra en vecka i januari. Finns det bra kartor på området på nätet? Känner ni till bra sidor som tipsar om trekkingrutter?

Jag tänkte mig en vecka i området. Räcker det tycker ni som varit där?

Tack på förhand

Allan
 
El Calafate-El Chaltén

Hej Allan,
Det tar tre timmar med buss mellan El Calafate och El Chaltén.
En vecka för att vandra i El Chaltén räcker gott. När du anländer med buss får du en genomgång på turistkontoret, samt en karta som visar alla vandringsleder i området.
Det enda som kan ställa till det i planeringen är vädret, som är mycket omväxlande. När vi var där hade det varit molnigt kring Fitz Roy i fyra-fem dagar, så det är bra att ha lite marginaler.
Men missa heller inte glaciären Perito Moreno i El Calafate när du väl är där!
/Lisa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
D_Lo Vad betyder trekking? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.