Clifford kajak

Ingvar:
Nu först har jag blivit uppmärksam på debatten om Lars Clifford och jag kan inte avstå från att lägga mig i, då jag känner honom ända sedan han började paddla.

Jag känner honom som landets sannorlikt mest erfarna havspaddlare. då menar jag hans enorma erfarenhet av öppen kust och kajakpaddling med alla sorters människor och kajaker.

När vi först träffades hade jag själv inte så stor erfarenhet av öppet hav, men Lars blev mitt första bollplank för mina idéer. Senare kompletterades han med Jan Fasting(Norrmannen som jag håller som vår tids bäste allroundkanotist), samt Magnus Fischer(expert på ergonomi och långfärd). Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa tre. Alla är eminenta kanotister och borde stå som obligatoriska remissinstanser i allt vad havspaddling innebär.

Lars kan uppfattas som kategorisk, men han har aldrig fel i säkerhetsfrågor. Lyssna till vad han säger och ta till er vad han kan.

Lars kunskaper är ovärdeliga för kajaksporten.

Hälsningar Ingvar

Kåre:

Jag förstår att mångas ekonomiska intressen och heder riskeras att bli lidande om Clifford tas på allvar och hans slutsattser börjar disskuteras och jag känner Clifford så pass att han gärna lyssnar på vad andra har att säga och att han bemöter andras åsikter rakt fram med vad han tycker och har erfarenhet av.

Någon drog en paralell till Nazi och fundamentalism och det är just vad det handlar om dvs det gamla sionistiska tricket att i stället för att angripa en motståndare med arrgument bevis och fakta så förtalas och hånas den samma för alla vet ju att de flesta lyssnar till "experter"(som kan vara köpta) för mertalet människor orkar inte att sätta sig in i detaljerna och lyssna på arrgumenten och bevisen. Se amalgam debbaten, strålning från mobil tel, politiken etc.

Så varför inte ta till oss Cliffords erfarenheter i stället för att avfärda honom?

Mvh Kåre
 
Jag gillar korrekt informativ marknadsföring och det kan man väl säga att Clifford har. Han talar direkt om vad han tycker och står för. Om jag sen delar hans åsikter är nästa steg men jag vet i alla fall om det är värt att åka 50 mil för att handla av honom eller gå en kurs.

Andra personer/företag är betydligt lömskare. Hemsidorna ser trevliga ut och täcks av svepande generella floskler som inte talar om ett dugg vad företaget egentligen har för ideal. Tänk vilken besvikelse att åka till ett sådant ställe och sen upptäcka att de inte alls kan ge mig vad jag söker...

Det är bättre med ett ärligt nej än ett fegt kom hit så ska vi se vad vi kan göra!
 
Hur menar ni?

Att ta till sig Cliffords erfarenhet innebär väl lite hårdraget att det bara borde säljas 12 säkra kajaktyper i Sverige, eller har jag tolkat hans uttalande fel? Det tycker jag vore oerhört trist, och även nochalant mot övriga inom kajakvärlden som väl borde utgöra cirka 99% av alla havskajaker.

För övrigt funderar jag på att köpa en VKV, men detta innebär ju inte att jag anser denna vara det enda rätta. Skulle gärna ha en Black Pearl ochså.
 
Det går ju alltid att rycka ord och meningar ur ett sammanhang och vända det i mot en person. Alla vräker ur sig saker och ting som kan missförstås tolkas mm.

Jag misstänker att Cliffan sa lite mera till reportern än vad som skrevs och jag förstår att vissa som läste satt kaffet i vrångstrupen.

/Kåre
 
Det pratas mycket om lång erfarenhet – som om sådan med automatik skulle resultera i vishet och gott omdöme, eller till och med öppet sinne? För min del lyssnar jag hellre på människor som söker sanningen än på dem som hittat den. Tvärsäkerhet har högst sällan bidragit till utveckling eller framsteg.
 
Historik

Kan vara lämpligt med lite historik eftersom vi varit inne på ämnet och de kan vara lite oklart vad allt handlar om.

I korta drag och ur mitt perspektiv:

I början av 80-talet samarbetade SWIMA och VKV men SW tyckte inte att förtjänsten var lika god på VKV-kajaker som PH eftersom vi sålde direkt men med PH kunde priset sättas efter egen smak eftersom SW hade ensamrätten till försäljningen. Dvs kajakrävar i landet var måttligt intresserade av dessa kajaker eftersom de inte var speciellt anpassade till de vatten som finns i landet och kulturen på klubbarna etc.

Men kan man sälja glass till Eskimåer, konserverad gröt och älgskit till Tyskar så går det väl att sälja Engelska kajaker till Svenskar.

Sagt och gjort kallades profeten Hutchkinson hit som kunde paddla i bassäng, rolla och prata för sig och sina produkter på ett övertygande sett vilket imponerade många och särskilt på de som inte hade någon tidigare erfarenhet av kajaker. Detta är god marknadsföring och dyrkande av mammon och hatten av till Erling för att startat kajakbommen som stagnerat på klubbnivå (dock med lite avkall på etiska principer som brukligt är i affärsvärlden).

Problemet var förbundet och Mikael Rosen mfl som svalde detta med hull och hår. Decennier av kajakutveckling och kunnande om kajak paddling i Sverige nonchalerades i det grövsta och nya doktriner predikades i Svärdsklova oemotsagt och i förbundets namn. Utbildningar i kajak startades med Hutchkinson som förebild och kritiken skulle tystas om möjligt. Allt centrerat kring 08, största butiken, förbundet och riksmedia mm.

Ingvar och Clifford i synnerhet som inte ger avkall på några etiska principer surnade till rejält efter som de i vissa kretsar blev till löje trots att de gjorde sitt bästa för att bevisa och övertyga förbund mm. om den Svenska kajakens förträffliga funktion för Svenska förhållanden. Där av splittringen i Sv och i grova drag historian bakom konflikten.

Tyvärr upprepar sig historien men med ny profet om än ödmjukare vid namn Nigel, ny affärsidkare med tveksamma etiska principer och förbundet sätter sig lydigt i knät som seden kräver och kunskaper i kajakhantering nonchaleras åter igen i det grövsta.

Deja vu!

Så visst förstår jag Clifford som stångat huvudet blodigt i trettio år, att han blir lite bitter och kategorisk, så som jag själv och Ingvar.

Så lyssna på de båda lägrens argument och bilda din egen uppfattning utan att välja sida, så kanske bilden klarnar av vad för kajak som är lämplig för just dina behov. Och om många med mig går och grämer oss över gammalt groll så förenas vi i kärleken till kajaken och paddlandet.

/Kåre
 
Det är ett fritt land; vill man vara kategorisk så får man väl vara det. Själv tycker jag det är oerhört tröttande, oavsett om åsikterna stämmer med mina egna eller ej. Det blir som en sandlådediskussion: "Mina pappa är starkare än din pappa! Nehej!! Joho!! Nehej!! JOHOOO!!"

Den som startade denna tråd angav tonen:

För mig känns det helt obegripligt att han ens får kunder då han inte verkar ha en susning om vad han snackar om när man läser på hans hemsida.

och varför inte ge igen med samma mynt

Men kan man sälja glass till Eskimåer, konserverad gröt och älgskit till Tyskar så går det väl att sälja Engelska kajaker till Svenskar.

Givetvis har Clifford en susning om vad han snackar om, må så vara på ett kategoriskt sätt, och att likställa engelska kajaker med älgskit, och därmed förlöjliga de som gillar engelska kajaker är tramsigt och oförskämt.

Men fortsätt gärna slåss i sandlådan; lika barn leka bäst. Vi andra går vidare i livet.
 
Ja man får ju verkligen hoppas att alla kan förenas i kärleken till paddlingen... Det verkar finnas gott om bitterhet. Märkligt att val av kajak (sittbrunnsstorlek) kan uppröra till den milda grad att man namnger personer och smutskastat helt öppet i ett forum.

Varför inte bara paddla?
 
Förtydligande

För icke dugligt läskunniga vill jag förtydliga att jag jämför inte Engelska kajaker med älgskit utan vill markera att det handlar om effektiv marknads föring av en produkt. Jag har inget imot Engelska kajaker och dess brukare men reagerar starkt på de metoder och argumen med vilka de såldes, samt Mikael Rosen mfl agerande.

Ang Nigel Foster så vill jag på peka att jag heller inte har något otal med honom och det han står för utan åter igen så vill jag på peka förbundets agerande och dra parallelen till händelserna på 80-talet.

Märkligt hur det man skriver kan tolkas?

OK jag är son till en far och bär med mig traditioner och värderingar som många ggr sammanfaller och kanske blir otydliga även mellan oss. Och visst är jag fostrad in i detta och ärver både ris och ros.

VKV ägs och drivs av Ingvar. Jag är anställd och son. Jag har personliga åsikter som ofta sammanfaller med Ingvars men inte alltid. När jag deltar här gör jag det i huvudsak som privat person med kajakintresse och brukar skillja mellan mina och Ingvars åsikter samt affärsintressen.

Jag går en tunn balans gång och jag förstår att det kan vara provocerande för vissa men då får jag väl bjussa på det.

Jag står för mina åsikter och skulle uppskatta om fler klargorde sin bakgrund och sina affärsintressen.

Mvh Kåre
 
För icke dugligt läskunniga vill jag förtydliga att jag jämför inte Engelska kajaker med älgskit utan vill markera att det handlar om effektiv marknads föring av en produkt. Jag har inget imot Engelska kajaker och dess brukare men reagerar starkt på de metoder och argumen med vilka de såldes, samt Mikael Rosen mfl agerande.

Jag går en tunn balans gång och jag förstår att det kan vara provocerande för vissa men då får jag väl bjussa på det.




Ja du får nog bjussa på att du upplevs som provocerande när du skriver inlägg som dessa men det var väl anledningen?

Jag trodde att den bittra fejden mellan VKV/Swima/förbund/ev andra var utagerad någon gång på 80-talet?

Personligen tycker jag att hela skädda/roder debatten är ganska rolig att observera, den ligger klart i linjen med parallellen till sandlådan. Vuxna män som ordkrigar om vilken kajak som är den rätta och bästa. Det ligger iofs något tragiskt i det hela också.

Hur kom det sig att Micke R skulle hängas ut? Handlade inte tråden om Cliffords kurser i nutid? Även detta var ett helt onödigt smutskastande av person!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.