Idé för seglande hopfällbar kajak

Hej,

Som många andra säkert funderar jag på att göra kajaken seglingsbar. Finns ju en del gamla trådar med olika setuper och på nätet hittar man många varianter. Nu när det snart i vinter finns det gott om tid att fundera, handla, bygga..

Mina tankar för att göra ett löstagbart, ganska lätt och hyfsat billigt segelkit för min Pakboat Swift 14 ser ut så här, och bör då gå att flytta till många olika kajaker. (I alla fall om fördäcket är plant). Ber om ursäkt för den usla illustrationen i MS Paint. De konstiga färgerna är bara valda för att förtydliga olika funktioner i setupen, seglet ska inte stå i ett "betongblock" :) .

seglandehopfallbarkajakwa2.jpg


"Segelbrädan" är då en hyvlad bräda som surras fast på däck. På den finns stock för att ställa masten i, lådor för 2 stycken sticksvärd, samt fäste för de uppblåsbara pontonerna. Vanliga kajakpaddeln nyttjas som "styråra" under segling. Säkras som vanligt med fångstrem, samt surras på ett sätt som möjliggör styrning.

Allt ska kunna skötas från sittbrunnen. Montering och demontering av seglarkitet bör inte ta många minuter.

Jag köper då segel och pontoner färdigt, troligast segel från Hobiecat:
http://www.kayaksandpaddles.co.uk/c...ges/hobie-kayaks/hobie-kayaks-accessories.htm ; Ca 250 pund.

Samt pontoner (uppblåsbara) från VKV Vitudden, ca 1000 SEK för paret; http://www.vitudden.com/equipment_se.htm#bild_remfaste

, resten fixar jag själv i snickarverkstad.

Min hopfällbara kajak väger ca 15 kilo med tillbehör, och förvaras i en väska av storlek "Hockeytrunk". Den troliga masten är tvådelad, och kommer i en väska med seglet och tamparna. "Segelbrädan" Blir kanske runt 150 cm lång. Paddeln, som under segling fungerar som styråra är också tvådelad. Så hela kitet bör med lätthet kunna rymmas i en liten bil.

Prestandamässigt skulle jag inte ha några höga förväntningar på fart, men det vore trevligt om den klarar att kryssa hyfsat, och kan hantera svaga till måttliga vindar bra. Blåser det för mycket får man förstås reva seglet eller gå över till paddling .

Vad tror ni? Förslag på ändringar / förbättringar? Bättre alternativ för segel och pontoner? Bland svårigheterna lär vara att få rätt balans mellan seglets tryck och de våta ytorna. Man lär få prova sig fram lite, flytta "seglingsbrädan" lite framåt och bakåt under provturer.
 
Vanten

Ser jag inte på din teckning!
Har en viss väsentlig funktion för kraftdiagrammet mast-segel-kanot......
De här pontonerna gör att krafterna på din bräda kommer att bli stora men så även krafterna på det svaga däcket... Hur har du tänkt lösa dethär? Har en 2 mans faltboot som har mastfäste vid kölen och vantfästen i mastspantet, men ingen orginalrigg. Den hemmaphulade vi har gör att seglingen blir lagom sportig utan sidopontoner. Men roder är himla käckt....
Berätta gäna om utfallet.....
//J
 
Ser jag inte på din teckning!
Har en viss väsentlig funktion för kraftdiagrammet mast-segel-kanot......
De här pontonerna gör att krafterna på din bräda kommer att bli stora men så även krafterna på det svaga däcket... Hur har du tänkt lösa dethär?
//J

Jo det är ju bara en skiss förstås. Vant ja. Tror inte det finns på det segel jag kikat på:
http://www.hobiecat.com/kayaking/kayak_sail.html Du har säkert rätt i att segelbrädan måste stagas upp en del, det går nog att fixa. Segelbrädan kanske måste bli 2 brädor med tvärstag, mer som en ramkonstruktion.. "Däcket" på min swift är bara en tunn duk, men under den finns ett aluminiumskelett, framförallt sargsidorna är hyfsat starka, där bör vikten/dragkrafterna ligga. Plan "B" vore att bygga infästningen av masten hela vägen ner till kölstaget, och då kanske sy en "lucka" med karborre som man kan öppna i däcket och sticka ner masten igenom. Skulle väl även gå att göra en akter-ram för ett sidoplacerat roder, istället för styråra. Men då blir det fler prylar, fler kilon.
 
I Sea Kayaker stod det om en kille som körde med en Kite istället för segel. Eliminerar alla behov av att bygga, kanske kan vara något.
 
Kite istället för

Jag har sett en som seglade med kite i kanadensare. Fenomenalt på undanvind, sämre på lovart....
Kryssen var nog sämre än Göteborgs....Med Genau blir kryssen riktigt hyfsad på min.
Balkkonstruktion under mastfot och genemot spant, helst 2. Fäster du hela tvärbrädan med ett spännband på kryss över två spant kan du nog fästa vanten i brädan/balken.
Segelbrädekonstruktionen i all ära men ingen gitter segla med en mast som viker sig....så vant är nog ett måste. Både Klepper och Falcon har det i orginal liksom Pouch.
Utriggarpontonerna kan säkert limmas i vägskiva eller annan hård styrofoam. Om du nu ogillar skära så går de ju att måla med 2 komponent plastfärg.
//J
 
Pja, vindsurfare t.ex.? Hobiecats seglande kajaker är vant-fria. Om det innebär mycket sämre prestanda vet jag inte, det är möjligt. För mig skulle mobilitet, lättanvändhet, låg vikt vara prio, inte seglingsprestanda i första hand.

gallery_19_lr.jpg


Här är en annan småkul vant-fri lösning, verkar ha skaffat dubbla vindsurfing-segel och monterat på en träbåt:

orion-2.jpg


Men det ställer som sagt högre krav på stadig mastfot.
 
Jeg har en smule erfarenhet med Klepper foldekajak og segel. Jeg synes din plan virker ok, men jeg tror problemet blir dine innfestninger til skroget. Din Pakboat er bygget for å være lett, og jeg tviler på at den har den substans som kreves, for å montere din rigg. Det finnes flere firma som tilbyder outriggers og utstyr, til exempel Coreen.

Jeg gleder mig virkelig til å høre om din første test!! :-D


Morten
 

Bilagor

  • Vindstyrke6.jpg
    Vindstyrke6.jpg
    20.8 KB · Visningar: 3,703
  • Leeboards.jpg
    Leeboards.jpg
    27.3 KB · Visningar: 4,603
Ostagade master

Pja, vindsurfare t.ex.? Hobiecats seglande kajaker är vant-fria. Om det innebär mycket sämre prestanda vet jag inte, det är möjligt. För mig skulle mobilitet, lättanvändhet, låg vikt vara prio, inte seglingsprestanda i första hand.

Men det ställer som sagt högre krav på stadig mastfot.

Mmm detta är den typ av glada experiment som vi Utsidans forumnördar älskar! Alla kan vi tycka nåt och ingen kan ha fel, eftersom det ännu bara är på pappret... *L*

Har en del erf av jolleriggar och experimenterande med ostagade master och vill säga att en ostagad mast, precis som du anar, ställer mycket högre krav på mastfoten. Varför skulle du undvika vanten, de är ju lätta (i motsats till den mastfot du skulle tvingas ha) och billiga. En 4 mm försträckt polyesterlina räcker säkert, spänd med knopar typ Rolling Hitch. Du har ju också utmärkta fästpunkter för vanten i och med den breda tvärgående utriggaren. Sätt dubbla vant, ett pekande lite förut och ett lite akterut, så slipper du förstaget.

Jämförelsen med windsurfaren haltar. Windsurfingriggen har ju ett enormt stort kraftigt vant - nämligen vindsurfaren själv.

Jag tror dina största problem blir att få utriggaren och flottörerna att hålla, det behövs inte mycket fart och sjögång för att skapa stora påkänningar där ute. Nå, du får väl prova.

Förenklingstips: Nöj dig med ett svärd. Assymetrin får löjligt liten betydelse. Kolla Philip Bolgers konstruktioner, där är en man som inte räds assymetri, förenklingar och estetiska brutaliteter - men som skapat ett otal fantastiskt välseglande och funktionella farkoster.

Kolla också på ett gäng skotska dårar (i ordets trevligaste mening) som faktiskt varit här och kompisseglat med det lika trevlig dåraktiga Sjöormsgänget. Där kanske du kan hitta en och annan idé.


Hälsningar
Jens
 
Utriggare

När jag surfade på den länk jag själv nyss gav, hittade jag färdiga lösningar på flera av dina problem! Kolla Solwaydory. och andra undersidor . Jag har sett deras riggar och kanoter i verkligheten (utan utriggare, men med den fiffiga svärd-lösningen) och kan gå i god för att de gör fina grejor.
outriggers2.jpg

large98.jpg


Jens igen
 
Har själv många gånger tänkt samma tanke att göra kajaken seglingsbar! Men jag tror att man trots allt skulle bli besviken på att "kajaken" inte seglar så bra som man hoppats!
Varför inte bara paddla kajaken som den är bäst på å istället skaffa nån liten jolle som seglar hyfsat bra!
I min ungdom seglade jag ofta både OK jolle å Finnjolle å vad jag vill minnas var båda dessa ostagade å dom funkade utmärkt!
Vill inte på nåt sätt sabba tråden är oxå nyfiken på ev slutresultat!
Men har då samtidigt en liten fråga? Vet nån om det fortfarande finns nån gammal OK jolle där ute till salu! Trådstartaren har väckt mitt seglingsintresse igen :)

/Janne
 
Segel

Problemet med att segla havskajaker är att de är relativt ranka och relativt trögsvängda. Manöverbarheten är trixigt när man skall slå man får ofta "bryta" runt kajaken.

Här seglar jag en Easy. Den är ungefär 1.5ggr stadigare än en konventionell kajak den är också betydligt mer lätt att svänga med. Easyn går hyffsat hjälpligt att paddla i lättare forsar med.

Jag har två dubbla svärd gjorda av ett kapat roder till en Fireball. Två svärd är käckt man kan fälla lovart svärdet precis som på en Volvoracer :) Den övre tjockare delen av svärdet funkar som en enklare utriggare och ger förvånanssvärt mycket extra stabilitet när man kränger ner kajaken.

Sittbrunnen på Easyn är hyffsat stor så att man kan småburka. Roligast är att segla undanvind.

Seglet är typ djonk fast bara fäst upp till och ner till. Lattorna är insydda i seglet. Fördelen med denna typ av rigg är att man får yta framför masten så att man får som en typ servoverkan. Riggen blir även välballanserad. En vanlig cattrigg blir ofta väldigt lovgirig om man inte placerar svärdet långt akterut

Personligen tror jag att det räcker om du gör svärden lite tjockare upp till och struntar i "flottörerna"

Masten är ett spri till en Optimist.

337fbcf7cf557336f8a3d9b6d0490200.jpg


Hans Friedel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.