ont i armen

Inte helt

ovanligt besvär hos kajakpaddlare.

Hirudoidsalva och antiiflammatoriska tabletter t ex Ipren borde vara bra. Att hålla handleden i samma konstanta vinkel är bra vilket kan vara lättare om man lägger på en tejp på ryggsidan av handleden som påminnelse.

Troligen är tillståndet en senskideinflammation på läkarspråk pertendinitis crepitans. http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35571
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1036464

Om du undviker att paddla några dagar så läker det sannolikt fortare.

Thure
 
Sådana bulor kan vara inflammerade senskidor, särskilt om de flyttar på sig när man trycker på dem (och gör skitont). Då är de vätskefyllda. Vid stora besvär, jag har haft några vid handlederna, kan man få dem tömda på vätska. Annars försvinner de av sig själv med tiden.
Ta det försiktigt. Paddla inte eller bara som kroppen tillåter. Det bästa är ändå att vänta på läkarens "dom". :)

Tillägg
Och egentligen kunde jag ju ha strunta i att skriva ett inlägg ;).
Nu kan jag säga, se ovan på thurebs. Kalla mig virrpanna :)
 
Senast ändrad:
Jag fick liknande skada i somras efter ett hårt träningspass. Jag åt Voltaren ett par dagar, masserade det svullna stället och smetade på Tigerbalsam och Orudis några dagar. Jag sydde även ett neoprenskydd av ett dito för underben som jag hade liggande. Det värmde bra de första passen efter skadan. Paddlade inte på två veckor (under stor ångest) och sen gick det över.

Då jag fick skadan hade jag en bred "standardpaddel" men har nu bytit till vingpaddel. Den senare styr bättre i vattnet så jag slipper hålla så hårt i skaftet, det är "bara att dra", så att säga. Jag tror att det uppkom av att jag höll så hårt, statiskt, krampande i skaftet. Nu har jag paddlat åtminstone 20 mil med vingpaddeln utan att känna av skadan.
 
Tidigare i sommar fick jag problem med en nerv, ont på ungefär samma ställe men inte svullet. Inte samma skada som du, men kanske av samma orsak.

Min teori var att jag hade en skadlig vridning i handleden i min paddling.

Lösningen blev att minska paddelvinkeln till 30 grader, vilket innebär att jag behöver vrida handleden nästan ingenting, samt att tänka till i paddeltekniken att man gör mesta arbetet på dragsidan -- påskjutshanden (där handleden kan vara något vinklad) ska i huvudsak bara vara stabiliserande. Att göra kraftiga påskjut med vinklad handled leder snabbt till överbelastningsskador (och mindre effektiv paddlingsteknik).

Sen dess har nervproblemet gått till sig trots att jag bara trappade ner paddlingen över ett par veckor.
 
Inte ska du springa till doktorn för något sådant. Är det en överansträngning går det över med vila. Var uppmärksam på när den uppkommer och kolla om din paddelteknik kan ändras på något sätt och om det gör någon skillnad.

(Själv har jag drabbats av något liknande när jag jobbar mycket med min bäbara dator och använder touchpad istället för mus. Kräver lite disciplin så att jag inte spänner tummarna på fel sätt, så slipper jag det.)

Vill du bli av med inflammationen (om det nu är en sådan) lite snabbare är voltaren eller ibuprofen bra. Kräm eller piller gör ingen större skillnad. Överdosera inte bara. Handlöedsstöd och/eller handske kan också hjälpa.

Om du vilar och det inte går över - då är det dags att söka läkare.
 
Tenosynovit

Hej
Det verkar vara tenosynovit (från tumsenan) el möjligtvis myosynovit (högre upp i muskelbuken). Det är irritation i senhinnorna till abduktor pollicis longus och extensor pollicis longus och brevis. Sök på nätet!
Det uppstår svullnad, smärta och crepitationer (kramsnökänsla). Vanligt hos roddare men även hos kanotister med för stor paddelvinkel. Vid stor vridning av handleden upp och ner glider senorna över handledsområdet . Typiskt är ändrad teknik, träningsprogram el i detta fall paddelvinkel.
Råd: Jag hade minskat vinkeln på paddeln, sen koncentrerat mig på en rak handled så mycket det går.
Behandling: Det brukar ha bra resultat om man lägger motsatt hands tumme parallellt med de ömma senorna och rullar dem tvärs emot senriktningen. (tvära friktioner). 3x per vecka i 15min.
Eftersmärta uppstår så börja lugnt.
 
Det låter, precis som någon sa, som peritendinitis crepitans (=senskidesinflammation), iaf om det "knarrar" när du vrider på armen. Jag har samma grej just nu efter en paddling för ett par veckor sen, och har haft det en gång tidigare oxå.

Man ska ha Heparin (blodförtunnande medel), injektioner, oftast 3-4 dagar i sträck. Det kan man få utskrivet av en helt vanlig läkare på en vårdcentral, och sedan behöver man hjälp av sköterska för att få det injicerat. Jag håller på med mina sprutor just nu, ser ut som en nåldyna i armvecken, men det hjälper verkligen! Annars kan det ta flera veckor och säkert ännu längre innan det går över.

/Isa
 
Hej!
Lyfter tråden då jag upplever exakt samma problem på min HBB-paddling. Befinner mig nära Ystad och alla vet ju hur mycket det har blåst den här våren. Har varit ute sen 2:a maj, Mitt problem är troligtvis att jag krampat för hårt i paddeln och tagit för många låga stöd under för många dagar. Besvären började för knappt en vecka sedan under extra blåsiga förhållanden. Har kört på och det har fungerat ok medan jag paddlar men att stanna upp och vrida på handen gör riktigt ont. Nu är jag inblåst i Hörte och har vilat ett par dagar men har givetvis inga inflammationshämmande preparat med mig och det var slut i närmaste butik. Har dock Tigerbalsam. Tänkte köra med min pagaj imorgon och framöver för att slippa vrida handen. Kan man få några resistenta problem om man kör på eller är det mest den egna smärttröskeln som sätter begränsningarna?
Den knarrar lite lätt från senan när jag vrider handen. Precis på det stället där trådskaparen markerat med en pil.
 
Verkar som tennisarm. Som någon skrev tidigare, blodförtunnande behövs isf. Så sök läkare NU så du får en diagnos

Glenn
 
Den knarrar lite lätt från senan när jag vrider handen. Precis på det stället där trådskaparen markerat med en pil.

Aj! Har du otur kommer det knarra mer de kommande dagarna. Jag tycker att du skall uppsöka en läkare för diagnos och behandling. Som tidigare sagt tar det ganska lång tid att läka utan behandling och jag tror inte att det blir roligt att paddla HBB med senknarr.
 
För nyfikna kan jag meddela att handlederna höll hela vägen upp till Haparanda. Lösningen för mig var att sluta vrida paddeln samtidigt som jag skaffade ett handledsskydd och voltaren. Senknarret försvann efter några dagar men skyddet hade jag hela vägen till mål. Att uppsöka läkare mitt under en expedition är inte helt enkelt och behöver inte heller vara den givna lösningen. Om du ska paddla långt så tänk på att variera greppet och har du en ställbar paddel så se till att vridandet undviks så långt det går.
 

Bilagor

  • hbb.jpg
    hbb.jpg
    99.3 KB · Visningar: 1,010
I förebyggande syfte tror ja på föregående talare; att inte använda tumgrepp utan alla fingrar uppepå. Ja har sedan barnsben alltid paddlat så, å aldrig fått skavsår eller problem med handleden/underarmen trotts medfött svaga sådana (å nu lätt artros).

Misstänker att bruket kommer sig av att salig far lärde brossan å mej att aldrig ha tumgrepp när vi skulle vevstarta motorn i segelbåten (Albin O1), om det skulle bli backslag slår man lätt av/skadar tummen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.