Vilken vingpaddel?

Jag vet att min hypotes var amatörmässig ;)

...men jag kvarstår vid min uppfattning att man får en större aktiv muskelmassa med något mindre paddel vid långdistans om man roterar bra i sitsen.
 
synd att kajak skall vara en sån "jäkla" prylsport ;) Behöver ju 5-6 kajaker och minst 10 paddlar för att allt skall stämma i alla lägen. Kanske därför det är skoj, jag skyller alltid på brister i materialet när det går långsamt.
 
PAF:
Mina funderingar är också i högsta grad amatörmässiga - och jag är ju en amatörkanotist förstås!
Att vingpaddeltekniken i sig är mer betydande, än vingpaddelns skillnad på slip i förhållande till plattpaddelns kan vi väl vara överens om.
 
Idén med vingpaddeln är just att den skall slira mindre i vattnet. Det framgår tydligt i patentansökan som registrerades när vingen kom.
Det syns klart att när en plattpaddel slirar bildas stora virvlar och den suger luft, medan vingen suger mer vatten och slirar mindre.
Det finns givetvis en gräns där även vingen börjar suga mycket luft och då tappar den greppet liksom en plattpaddel. Detta är lätt att visa genom enkla tester.
Som Siven var inne på tidigare vill man ha en övertrycksventil när man paddlar med hög intensitet. Greppar paddeln för hårt stumnar musklerna snabbare och tekniken blir lidande.
Kolla på OS finalerna och se hur kanotisterna stumnar på slutet. Van Koeverden brukar stumna rejält på slutet och det syns att han måste kämpa med att paddla effektivt.

När en motionär paddlar i motvind kan samma problem uppstå även om inte lika brutalt. Musklerna stumnar och farten avtar. Ifall paddeln istället slirar lite i dessa lägen kanske vi får en något högre frekvens, men musklerna stumnar inte och vi kan behålla tekniken och behåller farten.

Ifall paddeln slirar i vattnet tar det längre tid att få ner den framåtdrivande kraften, så därför kan man inte säga att man får lägre verkningsgrad. Kroppen reglerar själv effektuttaget beroende på motståndet. Visst går det åt lite extra energi att föra paddeln från ena sidan till den andra, men i sammanhanget är det försumbart.
 
jag tycker man överhuvudtaget inte skall jämföra plattpaddel och vinge pga. massa olika orsaker. Enligt mig är faktiskt inte effektivitetsövertaget, 2-4%?(mindre slip), som avgör utan att man kan utnyttja så mycket större muskelmassa i varje drag så att man blir mindre trött i varje individuell muskel som deltar i arbetet.
 
Vet inte vad skillnaden i slip mellan plattpaddel och vinge är - men bara det faktum att man eftersträvar en "lagom" stor liten paddel talar ju i viss mån för att slipet inte är den viktiga skillnaden. Man väljer ju helt enkelt slip bl a genom att välja storlek på bladet - i båda fallen.

Så därför känns det närmast uppenbart att det är rörelsen i kroppen som innebär största skillnaden. Har ju personligen märkt en positiv utveckling när jag successivt fått bättre rotation med vingpaddel. I början liknade min vingpaddelteknik mer plattpaddeltekniken, om än ofrivilligt, och efterhand blev det större skillnad. Att sen jämföra resultat är som regel vanskligt eftersom man som regel är på olika träningsnivå vid olika tillfällen och olika material. Jag har ju knappt paddlat med annat än vinge sen jag gick över till det.
 
Varför skulle 635 cm2 (t.ex.) vara det ultimata valet?

En paddels egenskaper beror på betydlig mer än yta. Det som påverkar paddlaren/paddlingen är bl.a.

1. fästet i vattnet - hur mycket motstånd skapar paddeln igenom hela draget
2. stabilitet i fästet - hur/när wobblar paddeln?
3 bladlängd - hur långt måste man doppa paddeln?
4 tighthet - hur nära skrovet kan paddeln gå/hur högt måste jag lyfta paddeln - beror på paddelbredd och kajak
5 paddlarens teknik - vilka muskler används? Hur används paddeln, var startat draget, hur långt är draget, när under draget vinklas paddeln, när avslutas draget, hur hålls paddeln, ben, rotation etc. etc.
6 kajakens motståndskurva - hur ser motståndet ut under olika hastigheter/accelerationer?
7 sjögången
8 Paddlarens individuella förutsättningar - paddelvana, tränade/ otränade muskelgrupper, armlängd etc

Sett utifrån det perspektivet så spelar en ytskillnad på 50 cm2 kanske inte så stor roll för oss amatörer...och individuella egenskaper gör (som vanligt) att det inte finns en enda lösning. Det finns alltid en "för liten" paddel och en "för stor" paddel, men de är olika för olika individer och situationer.

Att man kan hålla samma fart med samma frekvens med liten paddel jmfr med större paddel behöver ju inte vara så konstigt. Att hålla jämn fart kräver inte så mycket effekt, och då kan ju paddeln mer "följa med" än att sätta någon större press i varje paddeltag. Följer den bara med så spelar det ingen roll om paddeln är 50 cm2 eller 5000 cm2! En bil på 50 hästar använder samma effekt som en bil på 500 hästar för att hålla 90 km/h!

Intressanta diskussioner, och erfarenhet skall man alltid lyssna på!

/amatörspekulantpaddlare
 
Bra skrivet Chris!

... och har man 500 hk så måste man lära sig att hålla igen annars får man böta oavsett det handlar om fortkörning eller slutkörda muskler ;-)

Det är alltså upp till oss själva att lära oss signalerna från vår egen kropp för att undvika problem.
 
En bil på 50 hästar använder samma effekt som en bil på 500 hästar för att hålla 90 km/h!

Nja... Jo föresten, det säkert samma effekt vid bakhjulen, ut på vägen. Men knappast "i" motorn. Den stora 500 hk har mer förluster "i sig", det är nog inte optimalt att ha 500 hk för att marcha på i 90. Mycket skrot skall snurra för att en rätt lagom effekt skall ut på bakhjulen. Mer skrot och internförluster än en 50 hästars. Så tänker jag. Ingalunda metaforiskt om paddling o paddlar - utan bara om motorer vid jämna nittio. Å andra sidan kanske det kan vara metaforiskt om just stora och små paddlar... Accelerationsbehov kontra uthållighetsbehov?

I övrigt håller jag med Erik om ditt inlägg Chris. Och vill tillstå att detta var fanimej den bästa vingpaddeltråden sedan tidernas begynnelse. Rikligt med kloka tankar. Gott! [Och en och annan formulering från både Mezzner och Erik att vingen kanske inte är bäst för alla alltid. Tjusigt! I like! :) ]

Blir nu ännu mer nöjd med att jag köpte den lilla av de två jag höll i. Det är nog rätt för mig. :)
 
(Klart OT:

Apropå detta med bilmotorers effekt och mängden skrot; det stämmer ju inte heller som en generell sanning eftersom det finns motorer på t ex 1600 kubik som har 500 hk, och motorer på flera liter som har 100 hk.)
 
(Klart OT: Apropå detta med bilmotorers effekt och mängden skrot; det stämmer ju inte heller som en generell sanning eftersom det finns motorer på t ex 1600 kubik som har 500 hk, och motorer på flera liter som har 100 hk.)

Så rätt. Så klart. Man får nog konstanthålla fler parametrar om man vill vara generaliserande där. Men det hoppar vi ju glatt över. Tillrättavisad och tacksam. :)
 
Tycker inte alls att

Apropå detta med bilmotorers effekt och mängden skrot; det stämmer ju inte heller som en generell sanning eftersom det finns motorer på t ex 1600 kubik som har 500 hk, och motorer på flera liter som har 100 hk.)

är OT.

Att accelerera mer vikt i varje drag kräver också mer energi. Så om man har ett uns övervikt (muskler i vila) så är det billigare att banta än att köpa 9-11 kg speciallåda för att bli snabbare. Sedan pratade jag med en som kan racing under dagens kvällspass och han tyckte att paddelytan har minskat rent generellt i alla klasser i racing och inte bara inom maraton. Kanske för att tekniken har utvecklats vad vet jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.