Jag vill lära mig rolla!

Hej,

jag har försökt lära mig rolla nu i sommar men resultatet har varit ganska magert. Som en bekant till mig brukar säga (han har inte heller lyckats lära sig); "första halvan av rollen går bra...".

Började med att läsa en massa teori om hur det går till och har också sett en instruktionsfilm i ämnet (amerikansk, "The Kayak Roll") . Så jag tyckte jag hade teorin ganska klar för mig när jag sen satt där i sittbrunnen med simglasögon och näsklämma. Efter ett antal försök utan att ens vara i närheten uppsökte jag en kanotklubb i närheten av mitt landställe där en aktiv i klubben sa sig kunna lära ut rollar. Detta gick dessvärre inget vidare heller, och jag tycker inte att det bara var jag som var inte lyckades något vidare; "intruktören" stod hela tiden på bryggan och gav instruktioner så varje misslyckat försök resulterade i en "wet exit" så krafterna tog ju slut rätt fort. Besviken på både mig själv och den lektionen jag fick paddlade jag hem igen.
Men skam den som ger sig. Om andra klarar det skall väl jag göra det?

Så, nu skulle jag vilja ta en "riktig" lektion i hur man rollar med bästa tänkbara förutsättningar (bra instruktör, varmt vatten (bassäng), hyggligt lättrollad kajak mm). Vart vänder jag mig? Jag bor i Stockholm så helst i närheten förstås. Tacksam för tips....

/Måns
 
Jag har också försökt rolla, men då det var i samband med en säkerhetskurs där man skulle lära sig andra metoder för att komma tillbaka upp i kajaken som dessutom inte fokuserade på rollning så var både tid och ork inte den bästa. Det tipset jag fick från vår instruktör var att man skulle få hjälp av en kompis på grundare vatten så att kompisen kunde stå i vattnet och föra paddeln i rätt läge, på så sätt är det lättare att känna att man gör rätt. Att få muntliga instruktioner hjälper bara så mycket då man inte tränar muskelminnet alls den vägen. Dessutom är det ett bra stöd för att öva höftknycken som är en ganska väsentlig del av rollen som jag uppfattat det.
 
Att rolla

Ha inte för bråttom. Jag har hört historier om folk som lyckats rolla på första försöket, men normalt skulle jag säga att det krävs en hel del övning innan det fungerar. Jag gick en bassängkurs för några år sedan på totalt ca 10 timmar. Efter 0-2 timmar trodde jag att "rolla det är nog ganska enkelt", efter 6 timmar var jag mer av åsikten "jag kommer nog aldrig lära mig rolla" men efter en 8 timmar eller så så satt faktiskt min första roll. Sen är det ju en helt annan sak att rolla under kontrollerade former i en bassäng och efter en ofrivillig kapsejsning ute på havet.
 
Tips 1:
Bassängträning. Flera klubbar bedriver sådant under vinterhalvåret och bättre förhållanden att nöta in en roll går ju inte att få. Går ofta själv dels på BKK:s träningar (varannan vecka Eriksdalsbadet) och dels på Strömstararnas (också Eriksdalsbadet varannan vecka). För att gå på Strömstararnas träning behöver du inte ens vara medlem, du betalar på plats.

Tips 2:
Som jag själv praktiserat när jag assisterat folk i klubben som velat lära sig rolla.

Jag är i vattnet bredvid den som övar och när han/hon går runt så för jag paddeln till rätt läge och håller till att börja med emot lite. Banar dels in rörelsen, dels får man lite "fuskhjälp" i början av mothållet i paddelbladet. När han/hon sen provar själv så kan jag också kliva in och vända upp kajaken på rätt köl igen när det inte funkar så man slipper gå ur. Att behöva gå ur varje gång man misslyckas gör träningen ytterst ineffektiv.

Titta på paddelbladet, släpp det inte med blicken! Vanligt fel brukar ju vara att man försöker trycka paddeln rakt ner i stället för att svepa den på ytan samtidigt som man direkt försöker lyfta upp huvudet ur vattnet. Att stirra stint på sitt paddelblad genom hela rörelsen gör att man lättare "lämnar kvar" huvudet under vattnet så att det blir det sista som lämnar vattnet. Dessutom blir det lättare att orientera sig där man hänger upp och ner.

Om ingen är där och kan stå bredvid så kan man öva genom att dela upp rörelsen i delar. Öva "höftknycken" och det där med att lämna kvar huvudet i vattnet hängande mot bryggkant/fören på en annan kajak etc. Sätt en flottör på paddeln och öva en halv roll. Gå baklänges genom rörelsen till du ligger på sidan i vattnet och sen upp igen med hjälp av flottören. När man får till det där med att lämna kvar huvudet känns det hur lite kraft man behöver lägga på bladet. När du fått snits på den rörelsen fortsätt baklänges genom rollen hela vägen till du hänger upp och ner. Sen upp igen. Även där känner man när man får till det rätt, då krävs knappt nån kraft alls mot flottören. Och... glöm inte att titta på paddelbladet!

När själva rörelsen sitter hyggligt och det ska "mängdtränas" kan du be någon passa dig och vara beredd att assistera med en s.k. "eskimåräddning" (om du inte vet vad det är, gå in på nätet och sök, lite långt att förklara här) d.v.s. räddaren presenterar paddel eller för på sin kajak på ett sådant sätt att du med hjälp av någondera kan ta dig upp. Gör också att ma slipper gå ur och kan fortsätta att träna.

Fråga andra som kan rolla om hjälp!


Lycka till!
Rickard
 
The kayak roll

Hej,
har också sett en instruktionsfilm i ämnet (amerikansk, "The Kayak Roll") .
/Måns

Jag har också filmen "The kayak roll".

Filmen är på många sätt pedagogisk. Instruktörerna verkar proffsiga. Även om de också visar roll i havskajak verkar forspaddling vara det som filmens instruktörer ägnat sig mest åt.

Det som jag är lite kritisk mot är att man i filmen ensidigt instruerar och pläderar för en roll där man kommer upp med näsan mot vattenytan. Det är naturligtvis inget fel att kunna denna roll som i vissa lägen kan ha fördelar.

Enligt min mening är rollar, där man vid uppgången lutar sig bakåt, lättast att lära. När en bakåtlutad roll sitter kan sortimentet utökas.

Mitt tips är att du skall träna i en kajak där du kan ligga bakåt över akterdäck.
 
Tycker mig ha en hyfsat låg kajak (isfjord) men inte kan man luta sig bakåt utan att bryta ryggen av sig mot kanten, hur bär ni er åt?
 
Tycker mig ha en hyfsat låg kajak (isfjord) men inte kan man luta sig bakåt utan att bryta ryggen av sig mot kanten, hur bär ni er åt?

Man får luta bakåt så gott det går.

Själv är jag tung och ganska osmidig. Jag hade också önskat
att min kajak hade haft en lägre kant bakom mig.

Ändå gör den bakåtlutning jag kan åstadkomma att jag kommer upp med mina
rollar.
 
Jag har också filmen "The kayak roll".

Enligt min mening är rollar, där man vid uppgången lutar sig bakåt, lättast att lära. När en bakåtlutad roll sitter kan sortimentet utökas.

Mitt tips är att du skall träna i en kajak där du kan ligga bakåt över akterdäck.

Haller inte helt med harnu! Visst det ar mkt lattare att luta sig bakat nar man rollar, men man ovar da in ett betenede som innebar att man kan lattare skada sig nar man sa smaningom kanske paddlar i lite "vildare" vatten. Samt att med en roll som avslutas bakat har man ganska dalig stabilitet nar man val kommer upp
 
Tycker mig ha en hyfsat låg kajak (isfjord) men inte kan man luta sig bakåt utan att bryta ryggen av sig mot kanten, hur bär ni er åt?

Isfjord är utformad för att underlätta bakåtlutning roll. Sitter du kanske för nära aktersargen? Du bör ha 8-10 cm mellan ryggen och sargen.

Björn
 
Haller inte helt med harnu! Visst det ar mkt lattare att luta sig bakat nar man rollar, men man ovar da in ett betenede som innebar att man kan lattare skada sig nar man sa smaningom kanske paddlar i lite "vildare" vatten. Samt att med en roll som avslutas bakat har man ganska dalig stabilitet nar man val kommer upp

Motivering tack! På vad sätt skulle det vara lättare att skada sig när man rollar bakåtlutat i "vildare vatten"? Och varför kommer du upp med dålig stabilitet?

Roll med framåtlutning (om det är den du menar) är också bra att kunna som ett komplement, men börja med bakåtlutad standardroll. Den är lättast att lära och fungerar i alla sammanhang som en pålitlig säkerhetsroll som görs med minimal kraftåtgång.

Björn
 
Som nyborjare nar man tillamapar denna tekniken (backdeckroll) kan man stracka den armen som gar mot aktern ganska hogt vilket kan leda till att axel gar ur led. Men framforallt det jag tankar pa ar nar man gor sin hogstod. Det ar da valdigt frestande att "luta sig bakat" for att komma upp lattare med ett hogtstod, och det blir formodligen ett reflexmassigt beetende... Som valdigt ofta leder till att axeln hoppar ur led (har aldrig hort om det i stilla vatten, men valdigt ofta i rorande vatten och surf)

Om du testar att "vicka" kajaken i sidleds, dels framatlutad och bakatlutad bor du kanna att du ar mkt stabilare framatlutad.
VA jag menar ar inte att man ska gora en "framatsveproll" utan mer att kroppen ska komma upp som om den vore bottnen i bokstaven "T", rollen kallas "C to C" later de for kluddigt? Ursaktar mig isafall och forklar mer om behovs...

Men om om rollen in ska anvandas annat an i "helt" stilla vatten sa ar val backdeckrollen enklast...
(aven om jag personligen ogillar den....) ;)

//Jonathan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.