Optimal maratonkanot för en motionär

För att klara en fullblodsracer bra behöver man nästan paddla dagligen. Tänk på att de som tävlar brukar köra 2 pass om dagen minst 6 dagar per vecka. Det blir ju inte enklare när man blir äldre.
Siven som är förbundskapten för maratonlandslaget har vid ett flertal gånger sagt att skillnaden mellan en ganska stadig turbåt och racer inte ens för eliten är speciellt stor på >1000 meter.

Det är dock en ganska rolig utmaning att träna upp sig i en fullblodsracer och man blir ju inte uttråkad i första taget.
 
Upplever lite samma sak på kajak, har nått mina bästa snitt(rekordtider) i lite för stadiga kajaker!
Sen är det väl bra man testar lite rankare båtar men man måste hantera dom fullt ur när det gäller!

Jag tänker mig att det kan vara lite annorlunda om det handlar om att sprinta 500 meter eller om det är att köra ett lopp på säg 30 km. Vid toppfart är det svårare att hålla perfekt symmerisk teknik, och till följd börjar man vingla. Men ett maraton behöver man inte toppfarten på samma sätt (som motionär alltså), förutom att sprinta upp på en våg att hänga på, och då kan man nog klara sig med en något rankare kajak. Men då måste det ju vara mindre friktion i den för att det ska ge nåt.

Men du kanske menar långlopp när du talar rekordtider? Det framgår inte...

Men du har nog ändå rätt... jag letar som sagt desperat efter någon anledning att träna in mig på en rankare kajak... hehe
 
Att ligga i säg 10,5 km/h i en rank kajak när man är trött och vågorna är knasiga är svårt nog tycker jag, även om det förstås är ännu svårare att ligga i 13 km/h.

Jag skaffade min gamla racer för att träna balans i, och för att få min mindre ranka kajak att kännas stadigare i ogynnsamma förhållanden. (Dessutom är man ju nyfiken på hur man klarar en rankare kajak.)

Det är väl ett bra skäl till att skaffa en till kajak? Vad väntar du på?:)
Sen är det ju bara att provpaddla och se vad som går snabbast.
 
För att klara en fullblodsracer bra behöver man nästan paddla dagligen. Tänk på att de som tävlar brukar köra 2 pass om dagen minst 6 dagar per vecka. Det blir ju inte enklare när man blir äldre.
Siven som är förbundskapten för maratonlandslaget har vid ett flertal gånger sagt att skillnaden mellan en ganska stadig turbåt och racer inte ens för eliten är speciellt stor på >1000 meter.

Det är dock en ganska rolig utmaning att träna upp sig i en fullblodsracer och man blir ju inte uttråkad i första taget.

Jo inom i stort sett alla sporter tränar eliten så mycket, men exempelvis en elitcyklist har ju inte så många pass för att klara av att hålla balansen på cykeln, utan främst för att utveckla kapaciteten. Inom slättvattenkajak har det varit oklart för mig hur mycket man behöver träna för att klara just balansmomentet, och hur mycket åldern ställer till problem. Men det blir allt mer tydligt för mig att nödvändig träningsmängd mycket väl kan vara mer än vad en motionär har tid med.

Detta med den lilla skillnaden har jag hört ofta om också, jag har dock inte fått det helt klart för mig än heller. Jag har mest koll på löpning. Säg om jag springer milen på 36 minuter istället för 37, en förbättring mindre än 3 procent, då räknas det ändå som en stor förbättring - eftersom man vet att en löpare som klarar 37 kan helt sakna chans att klara 36 utan en kapacitetsförbättring.

Men det kanske måste till större förändringar i kajakvärlden innan de räknas som stora?
 
Det är väl ett bra skäl till att skaffa en till kajak? Vad väntar du på?:)
Sen är det ju bara att provpaddla och se vad som går snabbast.

Hehe, jo du har rätt :)... det är ju rätt uppenbart att det finns inga 100%-iga svar, det är prova och se vad som funkar som gäller. Men det är ju givande att höra andras erfarenheter och funderingar.
 
Rank Tävlingskajak

Jag har paddlat kajak i 2 år totalt, köpte en P&H Orion som första kajak, nu har jag tagit ett STORT steg och köpt en gammal Tävlingskajak (Plastex Eagle II) för en billig peng, bara för att träna upp balansen, för att sedan bestämma mig för vilken Motionskajak jag köper till nästa säsong.
Senaste veckan har det blivit många bad kan jag säga, kunde inte släppa bryggan utan att plurra, kajaken är extremt rank (den ligger på sidan i vattnet), men efter 3 dagars slit så har jag nu lyckats paddla runt ca 15 minuter utan att plurra, och det börjar bli kul, men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna köra typ DKM+ med den här lådan, jag har fortfarande inte känt på några vågor, det går knappt att hosta utan att välta, men det verkar inte helt omöjligt att lära sig detta !
 

Bilagor

  • Utsidan.JPG
    Utsidan.JPG
    34.4 KB · Visningar: 891
Balans?

Att kunna paddla en tävlingskajak har väldigt lite med balans att göra. Det är snarare att jämföra med att cykla (om man tänker sig stadiga kajaker som cyklar med stödhjul). Har man en gång lärt sig tekniken så kan man den sen.
Däremot så bygger tekniken på att man har ett bra grepp med paddeln i vattnet. Paddeln greppar bättre ju hårdare man tar i, vilket leder till att det är lättare att hålla balansen i hög fart. Och detta innebär också att man har bättre "balans" om man är vältränad.
 
Jo så är det nog, det känns stabilare desto fortare det går, jag kanske skulle ha använt ordet "Teknik" istället för balans då !
 
Man tager vad man haver, det är säkert många prylar som är fel ihop med den kajaken, flyvästen är kanske inte optimal, jackan är otymplig etc, men jag försöker efter mina förutsättningar. Misstänker att jag inte är den första som paddlar en ICF kajak med plattpaddel, det fanns en tid före vingpaddelns tillkomst.
 
Senast ändrad:
kvittar vad man använder så länge man tycker det är kul...OCH att påstå att det är omöjligt att lära sig ICF som äldre är nonsens enligt mig. Man måste bara tåla kallt vatten och vara enveten som en åsna..det är allt. Sedan kan det vara nyttigt med en del pass i stabil kajak då och då för att inte bli allt för klen under inlärningstiden med allt simmande.
 
Man tager vad man haver, det är säkert många prylar som är fel ihop med den kajaken, flyvästen är kanske inte optimal, jackan är otymplig etc, men jag försöker efter mina förutsättningar. Misstänker att jag inte är den första som paddlar en ICF kajak med plattpaddel, det fanns en tid före vingpaddelns tillkomst.

Jag tror att det är rätt att inte byta kanot och paddel samtidigt. Har själv valt andra vägen - att byta till vinge i den stadiga kanoten. Nästa säsong får vi se om det blir en snabbare kanot men jag går nog stegvis då...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.