"Ensamma vargen"

Jag och några kompisar fick ett ryck och blev lite nostalgiska. Vi tog helt enkelt försvarets hederliga regnponcho ("ensamma vargen") och stack ut och byggde oss ett tält och övernattade. ponchon är kanske den smidigaste och lättaste lösning på allt men den är faktiskt mycket användbar. Du kan ha den som regnskydd, överdrag Du kan bygga tält i varierande storlekar. Och framför allt är den billig. Splitternytt kostar 20:- på överskottslager.

//Abe
 
Ännu bättre...

Visst är det kul med en sån där användbar grej!

Jag köpte en gång PVC-belagd väv på metervara och sydde en kopia av försvarets men ca 50% större. Det kostade lite mer än 20 spänn men man slippet kura om det regnar, får under lite packning och väger betydligt mindre. Dessutom ett kul vinterpyssel!

Är det nån som har andra förslag på "ensamma vargen"?
 
Har ej sätt konstruktionen

Verkar vara en vettig pryl går det kanske att beskriva närmare hur den ser ut???

Eller om det finns ngn bild på den???
 
Clas Ohlson AB

...säljer billiga och lätta presenningar i olika storlekar. Inte världens hållbaraste, men helt klart tillräkligt. Dessutom sitter det öljetter i kanterna att knyta snören i. Jag har själv använt en sådan istället för tält på en tur, också "lumpen nostalgi".
 
Om man skall beskriva den så ser den ut som ett ruter. Den har knappar runtom så att du kan koppla ihop fler stycken och på så sätt bygga tält för 1 - 10 man. Den har hål mittpå så att du kan trä den över huvudet, och på så sätt får du en trekant fram och en bak som täcker hela kroppen. Den är otrolig slitstark men militären har ju faktiskt mycket kvalitativ utrustning, till ett billigt pris.




//Abe
 
Skabbiga vargen

Det är inte utan att man får en tår i ögonvrån när ensamma vargen kommer på tal... Fast i vår pluton döptes den snabbt om till skabbiga vargen efter första fältveckan, då vissa personer inte hade helt koll på det här med att sova utomhus utan spred sitt pick och pack över halva övningsfältet :) . Men skämt åsido, ensamma vargen är kanonbra, lätt att sätta upp och väldigt smidigt. Jag frös inte när jag sov i ensamma vargen, men däremot när vi sov i vindskydd. Ingen aning om hur kallt det var, men det blev till att sparka på vattendunkarna morgonen efter för att slå sönder ispansaret inuti. Det var tider det...
/Sarvi
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.