Drick inte på sjön, drick inte på sjön, drick inte på sjön ad nauseum

En rätt typisk skillnad mellan bil och båt är förstås att båtfärder är mer förknippade med rekreation och nöje än vad bilåkandet är. Rekreation och nöje är något som många gärna tillgodogör sig under någon nivå av berusning.

Personligen är jag inte negativ till att berusa mig, jag tycker dock att det är viktigt att undvika detta i vissa situationer, men kan inte heller påstå att det är försvarbart i så många situationer överhuvudatget.
 
Intressant

Nu har ju de flesta här mera pratat vin och öl. En viss skillnad på det och att supa sprit i stora mängder tycker jag.

Och vilken skillnad menar du att det är, paddlar man, eller kör motorbåt, bättre eller sämre vid 2 promille om man druckit vin istället för "sprit"?

Mikael
 
Och vilken skillnad menar du att det är, paddlar man, eller kör motorbåt, bättre eller sämre vid 2 promille om man druckit vin istället för "sprit"?

Mikael

Det är en ganska stor skillnad på att dricka vin till maten och att dricka en massa starksprit. Det trodde jag var självklart. Det jag vände mig emot var kommentaren 'all sprit är skit' som jag upplevde som väldigt kategorisk och icke-konstruktiv.

men visst 2 promille är 2 promille, det är enkel matematik. Men hur många kajakmänniskor har du träffat som druckit vin till middagen och nått 2 promille?
 
Knappt några

Kan man ens hitta sin kajak vid 2 promille? Inte vet jag.
Ett glas vin till maten eller svepa en hela vodka, jo DET är skillnad, men det var inte riktigt så du skrev. Och uttrycket "all sprit är skit" innefattar nog alla drycker som innehåller alkohol. Men en liten nubbe till sillen kanske inte heller är så farlig, om man slutar där?


Mikael
 
Personligen tror jag att det mest av allt handlar om olika former av självbedrägerier när det gäller alkolhol.

Att det skulle var mer OK att dricka vin eller öl (som man oftast dricker i större volymer) än sprit, tror jag är en bra början till en fin subjektiv syn på att man visst kan dricka lite lagom bara man inte dricker si eller så.

Jag tycker själv* att jag tål starksprit bättre än både öl och vin. Med "tål" menar jag möjligen att jag har lättare att känna av och "balansera" effekten. Även om sprit lätt kan innebära att man missar i doseringen, så är det så att säga längre bromssträcka på svagare drycker - effekten verkar komma långsammare och hålla i sig längre.

Självklart är det så att om man börjar resonera hur nykter man nog faktiskt känner sig eller möjligen inte - så är det helt fel läge att använda sånt resonemang till om man bör köra bil eller båt eller liknande aktiviteter.

Den låga gränsen för bilkörning är bra, på så sätt att den rimligen oftast lyckas hindra folk från att göra nån beräkning av vad de "får" dricka alls. Möjligen har folk anpassat sig till den nuvarande gränsen numera; jag tycker ändå att man börjar höra lite "ett litet glas vin kan man alltid ta, med mat och med tanke på att det är si eller så länge tills jag ska köra". Troligen skulle gränsen kunna vara 0,1 utan att äventyra rättssäkerheten, och då skulle antagligen de allra flesta sluta göra överväganden.

*jo, jag har också subjektiva, troligen självbedrägliga funderingar
 
Grejen var även om jag inte skrev det så rakt att ingen (eller en stor majoritet) skulle dricka och sätta sig bakom ratten. Det är liksom givet.
Samma ryggradsreaktion borde finnas hos båtmänniskor oavsett vilken båt man framför. Man må raljera över vad si och så nubbar, vin, glas öl gör ditt och datt med promillehalt. Har man druckit kör man inte båt, lika lite som man skulle köra bil.

Jag har tvåårsdag av min olycka i dagarna. Jag kan dra promillehalter hos de som körde och skador man kan få av att bli nermejad av en motorbåt. Jag kan också tänka mig vilka skador man kan få om man paddlar berusad men jag orkar inte riktigt just nu.

Låt mig bara säga att ni vill inte råka ut för att sjöfyllerist, lika lite som ni vill råka ut för en rattfyllerist. En kajak må inte orsaka så mycket skada på annan person men då kan ni åtminstone tänka på er själva.
 
Senast ändrad:
Mikael, det var mest det tvärsäkra 'skit'-uttalandet jag reagerade på, i en övrigt ganska sansad debatt.

Anders: Om man dricker för fulleffekten är man illa ute ja. Personligen dricker jag mest vin och gör det för att det är gott. Har vinkylen full med gamla godingar, och en flaska från 1978 som kostar nån tusenlapp drar man inte i sig för att bli full. Jag tar iofs inte heller med det då jag paddlar, men det jag har med mig är gott och är ett tillbehör till maten.

Jag trod det flesta i tråden är överens om att man paddlar först och dricker alkohol sen. Vilken form eller vilken mängd man dricker det i ger jag blanka fan i sålänge man inte paddlar innan det gått ur kroppen. (sen finns det en hel massa andra dumheter som folk kan hitta på ändå på en skärgårdsö om de är fulla, men helst ska de låta bli det med).

Christian
som räknar sig bland patepaddlarna.
 
Jag trod det flesta i tråden är överens om att man paddlar först och dricker alkohol sen. Vilken form eller vilken mängd man dricker det i ger jag blanka fan i sålänge man inte paddlar innan det gått ur kroppen. (sen finns det en hel massa andra dumheter som folk kan hitta på ändå på en skärgårdsö om de är fulla, men helst ska de låta bli det med).

Christian
som räknar sig bland patepaddlarna.

Exakt min synpunkt.
 
Elda upp alkoholen

Jag har slutat med att använda sprit som bränsle när jag är ute i naturen, men lite cognacflambering av bananer eller konserverade persikor sitter fint som efterrätt. Men all alkohol försvinner nog när man flamberar och bara smaken är kvar.

Flamberigstips (även om det är fel forum)

http://www.webelton.se/mat/matlagning_flambering.asp
http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Njuta/MAT/flambering.html
http://www.hittarecept.se/recept/flambera jordgubbar


Edit
Enligt någon av länkarna ovan ska man inte ha teflonstekpanna. Jag har Traniga Duosal.

Per
 
Lite luddig lag

Lagen pratar om att framföra fartyg, vilket då måste definieras.

Enligt sjöfartsverkets definition gäller:

# Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder).

# Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Fartyg som har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter kallas skepp. Mindre fartyg kallas båt.

En kajak (utan roder) har ingen konstruktiv styrförmåga och är väl inget fartyg????

Gäller då sjöfyllerilagen oss? Att det är olämpligt har vi ju konstaterat, men olagligt? Var visst några förslag att den nedre gränsen 0,2 inte skulle gälla motorbåtar under ett visst antal meter med en maxfart på 7 knop och mindre segelbåtar. Något om just kanoter har jag inte hittat.

Drar mig till minnes någon scen i kustbevakarna när de plockat in en kille och dragit in båten och hans kompisar till land. När de lika fulla kompisarna försöker paddla båten till en annan plats sitter kustbevakarna bara och skrattar, men så fort de startar motorn slår de till. När de kom in till någon hamn med ett riktigt sjöslag kommer någon slags kanot överlastad med lätt förfriskade folk ut ur mörkret. De beordras in till land, men annars ingen åtgärd. Kommentar?
 
rättning

Från SOU 2006:12 Rattfylleri och sjöfylleri


Bestämmelserna om sjöfylleri är tillämpliga vid förande av alla typer
av fartyg. Med fartyg avses i 1 kap. 2 § sjölagen (1994:1009) såväl
skepp som båtar. Med skepp avses fartyg vars skrov har en största
längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter.
Andra fartyg benämns båt.
Begreppet fartyg definieras inte i sjölagen (1994:1009). Enligt
regel 3 i de internationella sjövägsreglerna avses med fartyg varje
farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.
Motsvarande regel återfinns i 1 kap. 3 § sjötrafikförordningen
(1986:300). Även mindre båtar såsom roddbåtar och kanoter
innefattas således i begreppet fartyg. Även segelbrädor faller in
under begreppet fartyg.
I lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg
används som definition för fartyg; fartyg, svävare, fasta eller
flytande plattformar samt andra flytande anordningar som används
till sjöss.

Flyter det är det ett fartyg! Dvs att om man plaskar omkring på en luftmadrass eller surfbräda (står ju inget om transportens längd) eller är befälhavare (eller har en säkerhetsmässig funktion) på en flytbrygga, även ankrad, kan man torska för sjöfylla! Har väl inte gått igenom helt va? Kan ju bli intressanta rättegångar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...