Vandring i Östeuropa

Hej Hej.

Jag funderar på att göra en vandring i Slovakiska High Tatras i sommar (start mitten/slutet av juni). Jag har nu precis sagt upp mig från mitt jobb så planen blir nog att förlänga resan något. Jag skulle nu vilja ha förslag på ytterligare turer jag kan göra med Slovakien som utgångspunkt. 2-3 veckor skulle vara lämpligt och fördelningen 1 v vandring och 1-2 veckor resande.

- Buss/tåg/flyg till Slovakien eller Polen. Vad är bäst?

- Just höga tatras har jag undersökt rätt nogrannt genom olika hemsidor och jag har redan kartor, men kedjan är rätt liten så jag tar gärna emot förslag på andra berg som behöver bestigas, andra leder som behöver vandras i europa.

- Interrailkort för vidare färd genom europa?

- Städer i central/öst som inte får missas? Hur är Bratislava?

- Jag reser och vandrar lätt och är inte kräsen med komfort så kom gärna med roliga, äventyrliga och priseffektiva förslag.

- Någon som vill följa med på en del av resan?? Finn inspirerande bilder på http://www.karpaterna.se/ Snyggt fotat Mats!

Thanx.

//magnus
 
Slovakien

Hej Magnus,
Bara i Slovakien har du en mängd olika bergskedjor av helt olika karaktär. I Höga Tatra har du alpina vandringar, I Västra Tatra tuffa äventyrliga kamvandringar, I Mala Fatra (Lilla Fatra) kamvandringar på gräsbeklädda "kullar" (16-1700m). Vill du se björn Ska du vandra i Stora Fatra eller i Låga Tatra. Tycker du om vattenfall och raviner ska du bege dig till Slovensky raj.

Varenda by korsas av vandringsleder och det finns gott om billiga pensionat i byarna. På vandringslederna i Höga och Låga Tatra bor man billigast i bergsstugor "chata". Bär du med dig sovsäck och liggunderlag kan du också sova i sk "utulna" skydd som finns lite varstans, ofta nära vattenkällor.

Camping i nationalparkerna är förbjuden och många av höghöjdslederna är stängda tom 15 juni.

Mina egna favoritvandringar ligger i Västra och Låga Tatra och Mala Fatra. Vill du se bergens olika karaktär kan du titta på http://www.freewalker.se/freewalkertrav/bilder.html.

Du behöver inget interrailkort i Slovakien, transporter är billigt och avstånden mellan områdena är små.

Städer som borde besökas är Bratislava, Trencin, Banska Bystrica och Kosice.

Jag kommer själv att vara i Slovakien 4-22 Juli och har jag tid så följer jag gärna med på några dagsturer/tvådagars.

Mattias
 
Glömde nämna att du kan flyga med wizzair Malmö-Katowice och ta tåg därifrån, eller med Ryanair Skavsta - Bratislava. Wiens flygplats ligger också nära Bratislava med 1h flygbuss.
 
Tack för alla tipsen Mattias!

Jag ska kolla upp dem mer i detalj och återkommer säkerligen med mer frågor! Du verkar vara en stor slovakisk kunskapskälla! Jag hade faktiskt kollat in din sida tidigare, men den verkar vara uppdaterad sedan dess. Snygga bilder. Din sida och den andra jag nämnde gör verkligen att man blir sugen på Slovakien!!

En spontan fråga till då; Jag köpte några kartor över Höga tatras från idigest@panorama.sk De var bra (speciellt en på1:25000). Kan du rekomendera några kartor över de andra områderna... Har du något digitalt man kan ta del av eller andra tips?

Tack för nu! Hoppas jag får in fler tips på resmål i slovakiens grannländer.

//magnus
 
Japp, karpaterna.se har fina bilder, har vandrat en del med Mats:)
Jag antar att du köpte VUK Harmanec gröna karta. de är populärast. Kompas gör också bra kartor.

Titta på www.turistickamapa.sk Där har du varenda vandringsled utsatt. Du kan också få foton och boende markerat om du klickar i det i den gröna rutan uppe till höger.

Mattias
 
Hej Mattias!

Tack för infon. Som jag sa så kommer jag nu tillbaka med lite fler frågor. Jag kunde förstås ställa dem till dig privat, men det kanske är någon som tycker att en reseplanering till Slovakien är intressant att läsa! ;)

Först ang kartor; yes, jag har VKU:s 1:25000 (ISBN 80-8042-334-2). Den införskaffade jag på www.panorama.sk och den är rätt omfattande. Den innehåller bland annat en massa text och info….som jag inte förstår ett ord av! (den täcker in låga, västra och höga tatras) Jag har även plottat in dina bilder från www.freewalker.se på min karta så jag inte missar några vackra vyer ;)

Lite frågor då:
Funkar det att köpa gas i Slovakien? Är det samma gängor/anslutning?
Hur är vattnet i bäckar och bergssjöar? Ska man ta med reningstabletter?
Jag vill tälta så mycket det går, men antar att det blir ett problem i Västa och Höga Tatras?
Måste man boka stugor (chata)?
Finns det så många vindskydd (utulna) att det inte är värt att släpa på tältet?

Jag funderar på att ta flyget till Krakow/Katowice från Malmö, buss eller tåg till Liptovsky Mikulas (har inte hittat info om vad som är smidigast. Vet du?), Väg 584 norrut ca 25 km till Zuberec, österut 7 km till Chata Zverovka. Sen kommer vandringen (se nedan), ett par dagar I Poprad för att tvätta etc, tillbaka till Liptovsky Mikulas och hämta lite ”civila” kläder, tåg till Baratislava via Trencin (det är junifest I Bratislava fram till den 22/6, men jag vet inte om jag hinner dit för jag har planerat att inleda turen runt den 13-14/6). Sen hänger jag i Bratislava ett par dagar. Och sen?? Förslag?

Förslag på vandring genom Västra Tatras genom Höga Tatras:

- Hur lång tid uppskattar du att nedan sträckning tar i anspråk? -

Från Väster till Öst: Brestova, Salatin, Pachola, Banikov, Smutne sedlo, Rohacesjön, Sedlo Zabrat, Volovec, Koncista, Gaborovo sedlo, Pysne sedlo, Hlinske sedlo, smrecinske sedlo, tomanovske sedlo, temniak, Kasprov vrch, Laiove sedlo, svinicke sedlo, hladke sedlo, Kotolnica, liptovske mury, hruby stit, (Här finns sjöar söderom. Man bör vara rätt trött på att vandra rygg (sten och blåst) vid det här laget. Jag bör undersöka alternativ.), Rysy, Gerlachovsky stit via vysoka, ganok, batizovsky stit alternativt via Zabia Dolina, Popradske Plese, sedlo pod ostrvou, Batizovske pleso och Kotlovy stit. Litvorovy stit, velicky stit, sedlo prielo, sesterske pleso.
Sive pleso, priesne sedlo, modre pleso, sedlo sedielko, Zadna Javorova Dolina. Zadné Medodoly. Kopske sedlo, predné kopske sedlo, Velke Biele Pleso.
Chata Pri / Zelenom Pleso.
Kezmarsky Stit.
Lomnicky Stit.
Linbana ner till Tatranska Lomnica.

OM du orkar kolla igenom ovan turbeskrivning, är det något parti jag "missat" eller något du absoulut inte rekomenderar?

Ha det gött! och tack!

//m
 
Finn inspirerande bilder på http://www.karpaterna.se/ Snyggt fotat Mats!

Oh tack tack, väldigt kul att du gillar bilderna :)

Tänk på det som Mattias sade - att vissa av de högalpina lederna i höga tatra är stängda fram till 15 juni.

Mattias kan mer än mig om Slovakien, men jag kan ju hinna före honom med att svara på ett par av dina frågor :)

GAS. Finns att köpa i alla outdoor-butiker och det finns flera sådana i Bratislava. Den vanligaste gängningen är Primus (samma som här i svedala).
VATTEN. Finns en del källor. Och i alla stugor kan man fylla på vatten. Där behöver man ingen rening. Jag har inte testat att dricka vattnet från bäckarna, men gissar att det är OK i högalpina områden...
TÄLT. Behövs inte i Höga Tatra, där finns gott om stugor. I Västra och Låga Tatra finns färre stugor, men tillräckligt med utulna om du planerar vandringen rätt. Tänk på att utulna bara är ett primitivt trähus helt utan service. Som Mattias sade är det ofta förbjudet att tälta i nationalparkerna. Om man får tälta är det bara i anslutning till en utulna/stuga och då kan man ju sova där...
STUGOR. Behöver inte bokas. Bara om du vill ha riktig säng. Annars får du sova i enkla sovsalar eller på golvet. Ta med liggunderlag och sovsäck. Alla stugor säljer mat & dryck så du behöver inte bära på så mycket! Mina favoritstugor i slovakien är Pod Rysm och Pri Zelenom Pleso. Jag har bara sovit i en stuga på polska sidan, det var den vid Wielky Staw-sjön och den var väldigt trevlig.
FLYG. Det går också utmärkt att flyga till Prag. Går massor av billiga & praktiska nattåg till alla delar av Slovakien. I Prag finns också massor av outdoor-butiker med gas.
 
Ojoj... Många frågor.
Jag börjar med att svara på de enklaste.

Transporten, Enklast är flygbuss till Katowice och sedan tåg. Du måste byta i Zilina.
Alternativet är att ta sig till Zakopane och vandra till Rohace. Det går leder och gränsen är inget problem nuförtiden. Jag har dock dålig koll på Polska sidan, men sikta på Volovec som ligger på gränsen.

Mest intressant i Västra Tatra är sträckningen Banikov-Hruba Kopa-Smutne sedlo-Pachola-Ostry Rohace-Volovec. Detta är Slovakiens tuffaste markerade led med ibland stup på flera hundra meter på båda siderna om kammen.

Anländer du till Liptovsky Mikulas hade jag vandrat från Jalovec-Sivy vrch och sedan följt röd led längs kammen till Pysne sedlo och där gått ner till Podbanske. Det är en nätt vandring på 45km och ca 20h effektiv vandringstid. Då har du gått nästan hela Västra Tatras kam. Efter Pysne sedlo är det inte tillåtet att följa kammen längre utan guide.
Total stigning 3927 total nedgång 3702m.
Eftersom du måste gå ner för kammen för att hämta vatten blir den i praktiken ännu längre.

Det är förbjudet att tälta och campa utanför anvisade platser och dessa finns inte heller på kammen. Man kan förstås chansa, men då riskerar man böter. Tror ca 1300sek per tillfälle. (jag har aldrig sett detta hända) Ska du sova på lagliga platser måste du gå ner och upp för kammen åtminstone två ggr vilket lägger ytterliggare minst 12h på vandringen. Västra Tatra och Höga Tatra har väldigt få skydd.

Bra ställen att gå ner på är vid Tatliakova Chata (Volovec), Koliba pod Pustym (jamnicka dolina) och Koliba pod Klinom (Klin)

Ska försöka svara på resterande frågor senare i veckan.

Mattias
 
Hej Mats och Mattias!

TACK för all matnyttig info och tips. Jag kommer granska den och mina kartor en gång till och återkomma med mer frågor ;-) (i hopp om att ställa relevanta frågor och inte ta upp er tid med en massa blaj. Kanske kört redan...)

Uppskattat med folk som ni som tar er tid att svara så ingående!

mvh, Magnus

ps. ingen annan som har tips om turer / resmål i central/östeuropa? Bara dessa två gossar som representerar sverige på de breddgraderna? Har börjat smida planer för en fortsättning från Slovakien genom Rumänien, så gärna tips om detta. ds
 
Hej igen Magnus.
Tänkte svara på lite mer av dina frågor...

Vatten -drick helst inte bäckvattnet då det för det mesta är smältvatten som ibland står stilla i sjöarna. Jag har gjort det några ggr och fått lite magont. antar att reaktionen är individuell. Källorna är märkta med blå droppar på kartan.

I förra svaret behandlade jag Västra Tatra, nu till Höga... De högre toppar det går markerade leder till är Krivan (nationalsymbolen) 2494m, Rysy 2499m, Slavkovsky Stit 2452m, Vychodna Vysoka 2428m och Jahnaci stit 2229m. Dessa är alla enkla att nå.

Resterande toppar får endast besökas med guide eller som medlem i klätterklubb. Då ska man beskriva sin tur för nationalparkskontoret innan. En guide kostar ca 1500sek/dag. Då får ni vara 5 personer.

Vissa av de andra topparna är lätta att nå andra kräver varierande klätterkunskaper och utrustning.

Några av de lättare är Kezmarsky Stit, Baranie Rohy, Gerlach...

Utöver topparna så finns det en del intressanta pass som priecne sedlo och sedlo prielom.

Mlynicka dolina är en annan av mina favoriter.
 
Nu är flyget bokat!

Tackar och bugar för den matnyttiga informationen, tipsen och råden!

Jag har tagit allting till mig och omvärderat vissa sträckningar av min planerade rutt som nu ser ut enligt följande:

1) Liptovsky Mikulas, Jalovec, Sivy Vrch, Brestova.

2) Röd led österut till Smutne sedlo via Banikov. Ner till Rohacske plesa och Tatliakova Chata.

3) Sedlo Zabrat, Volovec, Koncista, (opt.A) gul led söderut till Koliba pod Klinom eller (opt B) Blå led söderut från Pysne Sedlo ner till Podbanske. (Svårt att planera allt i minsta detalj på hemmaplan. Mycket brukar ju ge sig när man är i terrängen).

4) Tatranska Magistrala österut och grön led upp på Krivan (2495). Hjälp mig sedan med följande: Tror ni det är möjligt at gå sträckan; Krivan – Kratka – Ostra – Furkotsky stit – Bystre Sedlo och sedan söderut i Mlynicka Dolina. Det ser ut att vara en vacker sträckning, men kanske något oförlåtande… Har någon gått den biten??

5) Mlynicka Dolina söderut och österut längs trädgränsen och upp till Popradske pleso och stugan där.

6) Röd led upp till Rysy (2503), Österut till Gerlachovsky stit (2654) via Ganok och Popradsky L’adovy stit. Har någon gått denna sträckning??

7) Nordost mot Zbojnicka chata via Litvorsky stit och Sedlo Prielom.

8) Nordost mot Chata pri Zelenom plese via Priecne sedlo, Spisske pleso vid Teryho chata och den lilla leden norrut (någon som gått här??) via Baranie Sedlo och Velka Zmrzla Dolina.

9) Röd led sydost och väster längs kammen upp på Lomnicky stit (2634) och sedan linbana ner. Kan/får man gå upp på Lomnicky stit??

Så där! Jag har prickat in många av era tips längs rutten och hoppas att detta ska bli en trevlig tur längs Västa oh Höga Tatras. Jag har inte i detalj räknat på uppskattad tidsåtgång för alla sträckor, så Vilka stugor som besöks osv får vara lite flytande tills jag är på plats.

En detalj som ställer till det en aning är ju förstås att det rör sig om en nationalpark och att tältning (och antagligen även eldning) uppenbarligen inte är tillåten. Jag ska därför undersöka hur mycket Utulna det finns, men det lutar nog åt att jag slänger med tältet i packning (mitt Lunar Duo på 1,3 kg är inte så tungt ;) och är ett rätt bra skyddsnät att ha med på tur).

Kommentera gärna ovan turbeskrivning.

Den 14:e juni bär det av mot Krakow som blir första stoppet på resan.

Tack och hej för nu!

//magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.