Biltemas sit-on-top någon?

Du har väl tänkt på vad som händer ifall vadarbyxorna blir vattenfyllda? Normalt sjunker man som en gråsetn då.

Det är inte sant, vattnet du får in i vadarbyxorna är inte tyngre än det utanför. Du blir inte smidigare men använd flytväst, vid all paddling och en hel del fiske, så har du gjort dig själv och dina anhöriga en stor tjänst.
 
Det är inte sant, vattnet du får in i vadarbyxorna är inte tyngre än det utanför. Du blir inte smidigare men använd flytväst, vid all paddling och en hel del fiske, så har du gjort dig själv och dina anhöriga en stor tjänst.


Flytväst använder jag alltid i kajaken (Men inte när jag åker med färjor).
Vadarbyxor har jag aldrig använt själv, men många gånger läst varningar om hur viktigt det är att ha kniv till hands om vadarbyxor eller torrdräkt blir vattenfyllda. Vadarbyxvarningar har jag läst om i fisketidningar och fiskeböcker, har dock inte fiskat så mycket senaste femton åren och inte heller läst sådan litteratur. Torrdräkter lästa jag bla om i en dåvarande klasskompis dykbok, han pluggade till PADIS-instruktör på fritiden.
Men dina argument låter fullt rimliga också, men det är nog ändå svårt att simma i dem, bara vanliga kläder försvårar rejält. Förmodar att du provat under säkra former.

I lumpen var det en fartygschef på robotbåt som föll överbord med uniform M80's skinnjacka. Han saknade flytväst och sjönk som en gråsten, som tur var stod en annan besättningsmedlem intill och jobbade med en båtshake. Han var snabb och fick tag på FCn. Men det var en skinnjacka som sög åt sig vattnet.

(M80=Dåvarande arbetsuniformen ombord, motsvarande M59 på land. De bytte strax efter, vet inte vad den heter idag. På land hade vissa gått över till M90, men M59 dominerade fortfarande)
 
Det är som sagt var inte tyngden utan otympligheten som gör det farligt. Skinnjacka och vadarstövlar utan flytväst låter som ett bra recept för att drunkna.

Det där med att ha en kniv tillhands för att i nödsituation sprätta upp sina kläder låter farligare än klädsim. Tänk dig att försöka skära sönder ett par vadarstövlar samtidigt som du förösker hålla dig över vattenytan. Risken att det blir mer än kläderna som blir strimlade känns stor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.