Biltemas sit-on-top någon?

Hej alla kanotister!

Jag har som flugfiskare tröttnat på att kämpa livet ur mig i flytring mot strömmar och blåst i göteborgs skärgård. Har funderat lite på att skaffa ngn smidig kajak, helst av sit on top-modell då jag kommer klä mig i vadarbyxor och väldigt klumpiga kängor. Tänker inte fiska från kajaken utan enbart använda den för att ta mig ut till närbelägna öar inomskärs. Det ska vara lätt att ta sig i och ur, även med storlek 48 i skor...

Någon som sett plastgrunkan? Åsikter?

Tackar vänligast
 
Fick syn på den på båtmässan förra veckan o där fanns lite mer info.

Den är 2,65 kort, har en bärighet på 110kg.

En kajak i min ägo får hemskt gärna vara så liten som möjligt då jag bor i lägenhet. Denna är kort nog att kunna ställa in i garderoben.
 
Fick syn på den på båtmässan förra veckan o där fanns lite mer info.

Den är 2,65 kort, har en bärighet på 110kg.

En kajak i min ägo får hemskt gärna vara så liten som möjligt då jag bor i lägenhet. Denna är kort nog att kunna ställa in i garderoben.


Precis hemkommen från den lokala Biltemabutiken.

Lite mer data enligt datablad.
Bredd 75 cm
Vikt 19 kg

Lite detaljer jag lade märker till:
Packluckan är en rund skruvlucka av hård plast och sitter bakom sitsen.
Fäste för en flaska i storlek runt 0,5 liter mellan fötterna.
Självläns (2 genomgående hål) bakom sisten.

Per
 
Ser väl inte så hemskt förskräcklig ut ju. För nybörjarlek i surfvågor och fors kan den nog vara rätt ok. Särskilt om man kan fästa thigh straps för bättre kajakkontakt och kontroll. 19 kilo är iofs ganska tungt för en så liten kajak. Påminner en del om Hobies mindre SOT-varianter, tex; http://www.hobiecat.com/kayaking/models_lanai.html . Men om man har några som helst distansambitioner och vill ta sig några kilometer varje tur blir det förstås väldigt trögt.
 
För nybörjarlek i surfvågor och fors kan den nog vara rätt ok.

Skulle inte köpa den för forspaddling. Den kan väl vara kul att prova att åka ner för en lätt och ofarlig fors (jag hade gjort det om jag haft en), men man växer nog ur den på ett par dagar. Bättre satsa på en riktig forskajak i såfall. Men som fiskeplattform är den nog helt OK, billig som tusan!
 
Vandrare, som sagt, nybörjarlek. Givet att de flesta här vill ha finare flytetyg, även du och jag.

Tumbleweed - Om man vill ha mångsidighet är Hobie Mirage Adventure Island snäppet värre, en kajak som kan paddlas eller pedalas, och en triamaran som seglar ganska hyggligt. Förstås en förnämlig fiskeplattform också om man vill, eller fridykningsplattform, etc:
http://www.hobiecat.com/adventure-island/models_adventure_island.html

Hade jag ett garage så.. Grymt för Stockholms skärgård..
 
Vandrare, som sagt, nybörjarlek. Givet att de flesta här vill ha finare flytetyg, även du och jag.
Vad jag menade var att med tanke på hur snabbt man växer ur den så blir det en dyr nybörjarlek och ännu en trist klump att ha i garaget. Bara för att man är nybörjare behöver man inte gilla dåliga grejor, risken är att man tröttnar, SKa man vara tråkig måste man även påpeka att man inte ska köpa en båt och ge sig ut i forsen utan att veta vad man pysslar med. Testa havskajak i sommarvatten nära land är en sak som vem som helst med lite friluftsvett kan göra, ge sig ut i forsen är en helt annan grej. Simmar man på fel sätt på fel plats är det färdiglekt och som nybörjare vet man inte var fel ställe är.
 
Ang. sitt-on-top ...

Provade en liknande sitt-on-top i Thailand på ett kajaksaffari norr om Krabbi för några år sedan. Har iofs paddlat sedan tonåren så jag är kanske miljöskadad. Upplevde dock den som mycket trögdriven och så kort och bred att det var svårt att få den gå rakt.
Någon normal paddelfrekvens gick inte att få till då man måste sätta i paddeln lååångt ut på sidan och då bara kunde dra en liten bit! Tur att det var fullt med intressanta djur och växter att studera! Funkar kanske att leka i vågor med men jag skulle nog tröttna på det med efter fjärde kallsupen! ;)
Satsa på att hyra eller köpa en begagnad havskajak istället. Finns gott om gamla uthyrningskajaker, tex Rainbow eller Prijon, till salu just nu. Vad som helst är bättre för det du vill göra!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.