Bygga Kajak, FRÄSA LISTER??

Ang. Frässtål

Hej!
Angående var du kan inköpa ett frässtål för strippbygget.
Har en kompis som köpte sitt frässtål hos Bosch verkstad för småmaskiner i Göteborg. Ligger vid avfarten E6, Bäckebolsmotet. Stålet är med både pärl- och radiestål, det ena över det andra så först kan du fräsa ena kanten på samtliga lister och sedan höjer eller sänker du stålet i fräsen och fräser motsatt sida av listerna på samma sätt. Bor du på annan ort kan du säkert beställa ett stål. Kostnaden var ca 650-700kr.

/Håkan
 
Som alla tekniker vet finns det inga 100% täta material. När jag jobbade med tryckkärls tankar (behållare av stål ) fick man sätta ut en tolerans som berättade hur stort genomsläpp man kunde tillåta.

I byggbranchen har man den senaste tiden fått lära sig att vattenspärrar, fasader som man trodde var helt täta mer var ganska täta.

Läser man saker som förseglat. inneslutet, inkappslat m.m skall man nog vara lite försiktig.

Epoxi är inte helt tät förstås men genomsläppet är säkert i dom flesta fallen helt försumbart. Dock kan det säkert skilja mellan olika märken och ett bra tips är att hoppa över de allra billigaste alternativen och hålla sig till sådana som man vet fungerar.

Tjockleken på skiktet är väldigt viktigt ett tjokare skickt är förstås tätare en ett tunnare. Det är viktigt att man lägger på rätt antal lager och att man sedan inte slipar bort för mycket epoxi.

Hans Friedel
 
Hej

Skillnaden mellan olika dispersionslim (vitlim) såsom inne, ute, vinter o.s.v är till stor del i vilka temperaturer de går att använda i.
Det kan ha viss betydelse för den som bygger i en ouppvärmd lokal.
Utelimmen brukar också ha något mer fukttålighet (inte vatten)
När det gäller Cascos dispersionslim så har inneversionen en gråvit fog men uteversionen har en vit fog.
Det är heller inte alla limfogar med dispersionslim som tål kyla så bra. Den som förvarar utomhus kanske bör tänka på winterversionen.

Något som är gemensamt för dem är att vid limning skall träet ha en fuktkvot på 7-10 dock max 14 och inte under 5.

Polyuretanlim härdar som bekant på fukt och det brukar fungera bäst om man sprutar vatten på det innan man man sätter ihop delarna. ( det går bra att använda en sprayflaska till krukväxter ).
Men polyuretanlimmet tycker jag nog inte är så lämpligt vid listbygge.

Den som vill ha en vattenfast fog får använda ett marinlim. Men det tycker jag heller inte att det finns någon anledning till på en kajak med epoxibehandlat skrov, som till största delen dessutom ligger på land.

/ Stig
 
Jag var hälsde på hos Epotex idag som säljer Nils Malmgrens Epoxi. Enligt honom så är det uteslutet med fuktvandring genom Epoxiskiktet.
Han lutade åt fuktvandring mellan trä och limfog alternativt att limfogen sväller mer i värme än trä
(vilket skulle kunna förklara varför det är tydligare på däck än skrov) och lämnar märken (spår/åsar) i ytskiktet.

Återstår att kontrollera med Akzo Nobel/Casco vad de har att säga om de olika vitlimmens (inne/ute/vinter) egenskaper efter uttorkning. dvs är de fuktsugande och svällande eller inte. Och sväller limfogen mer eller mindre än trä vid höjd temperatur.

/Assar
 
Försiktighetsprincip

Sånt här dividerande om vad som är felet brukar aldrig sluta.

Man kan dock konstatera att mängder av stripbyggen byggts och och dom fungerar rent praktiskt.

För att slippa problem med limskarven ser firmor som Tex Newfound till att man gör lister som minimerar lim mängden i ytskarven. Man skall också som byggare se till att man bygger utan söl

Newfound är också noga med att specifiera märket på de produkter man använder. Man säger tex inte vitlim utan man specifierar vilket märke och sort.

Behandla sedan ditt stripp bygge som ett konventionelt träbygge förvara den tort och torka ut eventuellt vatten och lämna kajaken utan luckor så kommer den att hålla din livslängd utan problem.

Nu har jag inte tid med mer måste förbereda mig för Kanumesse i Tyskland

Hans Friedel
 
Bygger numera efter annans ritning...

Jag designade mitt första strip-bygge själv. Jag kommer inte att göra om det. Kajaken blev kanonskygg, fina linjer inga konstigheter. Men den var värdelös att paddla (vilket förstås inte handlade om det faktum att jag konstruerade själv utan om att det är riktigt svårt, att jag inte kan tillräckligt bra och sannolikt sällan blir helt rätt första gången). Det kan kännas lite surt att betala en relativt stor summa för ett par papper, men att designa är en konstart och jag hyser den största respekt för de duktiga designers vi har i landet. Det är dessutom ännu surare att lägga ner en massa jobb på finish när man i backspegeln kan se att utgångsläget var fel. Man har nog att tänka på vi första bygget liksom.

Alltså - utan att vija komma med pekfinrar eller jante-tänk - tipset är att dels köpa en ritning, dels att kontrollmäta den noga - det är förvånansvärt hur papper kan dra sig med fuktväxlingar osv.

Hälsar Martin
 
vitlim

Dom kajaker jag byggt med vitlim har alla efter en tid så har ribbningen höjt sig så men ser den tydligt,och jag vet flera med samma fenomen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.