Takräcken och lastning för ensampaddlare...

Jag har köpt kajak och behöver kunna lasta den på biltaket själv. Är varken stor eller stark men tänker att det främst handlar om att hitta en bra teknik. Har funderat en del på olika lösningar och kommit fram till att en konstruktion där takräckets fästen har små hjul vore idealiskt för mig. Vad finns det på marknaden och hur löser ni ensampaddlare lastningen upp på biltaket?
 
lasta bakifrån..

joppi0022; sa:
en konstruktion där takräckets fästen har små hjul vore idealiskt för mig
fattar inte riktigt hur du menar, men det kanske andra gör ;)

Ensam lastar jag bakifrån, skjuter upp kajaken på taket, helst direkt i kajakhållarna.
Lägger om så behövs nåt emellan så den glider lättare, liggundlagsbit, handduk etc etc (skyddar bilen också om man är rädd om den...).

Blir alltid lika imponerad när jag ser andra lyfta den rakt upp på taket som om det vore en liten träpinne :)

Per D



[Ändrat av perdans 2007-06-25 kl 14:25]
 
förklaring

Ska försöka förklara. På takräcket skulle jag vilja fästa en kajakhållare som har små hjul som kan "rulla fram" kajaken till rätt läge. Lasta på den bakifrån och sen kunna skjuta fram den enkelt. Kanske är överkurs men jag undrar om det går att få tag på nån sån konstruktion.

En generell fråga, vart kan jag köpa kajakhållare att fästa på räcket(oavsett om de har hjul eller inte)?
 
Re: förklaring

joppi0022; sa:
Ska försöka förklara. På takräcket skulle jag vilja fästa en kajakhållare som har små hjul som kan "rulla fram" kajaken till rätt läge. Lasta på den bakifrån och sen kunna skjuta fram den enkelt. Kanske är överkurs men jag undrar om det går att få tag på nån sån konstruktion.

En generell fråga, vart kan jag köpa kajakhållare att fästa på räcket(oavsett om de har hjul eller inte)?

Kanske du menar nåt sånt här ?
http://www.biltema.se sök på "båtstöd"

Kajakhållare finns väl oftast där det finns biltillbehör som större OK mackar, Mekonomen etc, och så hos kajakhandlare förstås ;)

Per D
[Ändrat av perdans 2007-06-25 kl 15:01]
 
Thule har ju nån variant där man ska kunna
trycka upp kajaken bakifrån.
Säkert extremdyr men..............
 
biltema

Har kollat på biltemas sida och ja, det är nåt sånt jag hade tänkt. Thules kajakhållare verkar ju bra men de var ruskigt dyra. Ska kolla vidare...
 
Så här har jag gjort :)
Jag har ett Thule räcke, vilket har ett rektangulärt hål om man tar bort gummiploppen på kanten. I detta hål stoppar jag in en motsvarande passande rektangulär stång på ca 1 m. På detta sätt får jag en förlängning av takräcket utanför bilen. Jag brukar lyfta upp fören på denna stången, så fören eller typ 1-1.5 m av kajaken vilar på stången. Sedan kan jag lätt lyfta upp aktern på kajaken på takräcket, vilket är betydligt lättare när du slipper hela kajaktyngden. När aktern är på plats, så flyttar jag över fören från stången till takräcket och kajaken är på plats..
Har dessa kajakhållare http://www.thule.com/Thule/ProductPage____16458.aspx

Om du inte fattade min beskrivning ovan, så har jag samma princip som när du lastar på skidor på denna extendern
http://www.thule.com/Pabloimages/original/57/24557.pdf

Att du lastar på en delen av kajaken på bilen i okila steg..

Fattar du inget så får jag väl ta ett kort och lägga upp här :)
 
lyft upp bakifrån

jag är 159cm,bilen en Golf=något hög;Thule lasthållare typ två halva vaggor.
Lyfter upp fören till det bakre lasträcket,lyfter bakänden på kajaken och skjuter den framåt ,ta ned den drar jag den bakåt samtidigt som jag lyfter lite så friktionen minskar.
 
knatte; sa:
Så här har jag gjort :)
Jag har ett Thule räcke, vilket har ett rektangulärt hål om man tar bort gummiploppen på kanten. I detta hål stoppar jag in en motsvarande passande rektangulär stång på ca 1 m. På detta sätt får jag en förlängning av takräcket utanför bilen. Jag brukar lyfta upp fören på denna stången, så fören eller typ 1-1.5 m av kajaken vilar på stången. Sedan kan jag lätt lyfta upp aktern på kajaken på takräcket, vilket är betydligt lättare när du slipper hela kajaktyngden. När aktern är på plats, så flyttar jag över fören från stången till takräcket och kajaken är på plats..
Har dessa kajakhållare http://www.thule.com/Thule/ProductPage____16458.aspx

Om du inte fattade min beskrivning ovan, så har jag samma princip som när du lastar på skidor på denna extendern
http://www.thule.com/Pabloimages/original/57/24557.pdf

Att du lastar på en delen av kajaken på bilen i okila steg..

Fattar du inget så får jag väl ta ett kort och lägga upp här :)


Denna variant går tydligen att köpa (men jag vet inte vart i Sveige:

http://www.arendbloem.nl/prijzen.php?cat=14
Sök efter "oplaad-hulp" på sidan och klicka på foto.

Själv använder jag ibland denna metod fast utan utriggare, jag sticker in stäven i främre hållaren från sidan av bilen och lyfter sedan upp/in aktern. Jag har stående hållare (kajaken står på sidan) vilket också underlättar eftersom det är lättare att bära kajaken på sidan när man är ensam. Kajaken hamnar är jag gör så långt bak, men när den ligger på taket är det ganska lätt att skjuta fram den.

Men jag tror det är mycket teknik, och vilka hållare du än väljer går det efter ett tag mycket lättare.

Lycka till!
 
Skippa kajakvaggorna...

En normalstark kajak kan ligga direkt på lastbågarna. "Kajakvaggor" är ofta onödiga tillbehör som mest ställer till med besvär. Skippa normalt vaggorna, så går det mycket lättare att hitta någon teknik att skjuta upp kajaken. Gammal filt etc minskar friktionen och underlättar vid upplastningen. Med kajaken väl på plats byter du filten mot några avklippta bitar t ex rör-isolering, liggunderlag etc som utjämnar tryck och framför allt ökar friktionen.
Är det en kajak med utpräglad v-botten bör den ligga något lutad.
Ett par höjdlastare kan däremot vara en god idé, dels för att det är utmärkt att resa upp och frakta kajaken på sidan. Dels för att man behöver något som håller kvar kajaken på taket om man ensam lastar i stark sidvind - annars har man ett problem... (även med vaggor).
Vaggor behövs bara om man har kajak med extra ömtålig bottenkonstruktion eller som är extra svår att binda fast ordentligt. Oftast kan man dock kompensera detta med stödlinor i för och akter till bilens bogseröglor etc om man kan tänka sig den lösningen.

/Lasse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...