1 mans tält

Re: Tulipanaros?

johankse; sa:
- Absid där rygga (50l victor)och kängor får plats
- Tåla rejält med vind (har sett tält blåsa bort)
- Inte för många fästpunkter
- Hyfsat kondensfritt
- Hyfsat lätt runt 1,5kg max2kg
- klara tältning i sumpmark
- Rött, orange eller gult, jag vill synas och se tältet.

För många krav?

Absiden bör väl tillåta in och utgång med rygga och kängor på plats?
Två och tre står emot varandra! VV och bestäm dig!
Fyra och sex funkar oxså dåligt ihop, samt att totalt täta tält blir tunga dvs femman föll med!!
Det sjunde kravet är enklast!

Kravspecar i alla ära men ordning och rankning är inte illa som början....

go tur

PS Jörgens lösning är väl uppfyllande de flesta av ovanstående krav... [/QUOTE]

Hm... ja du har nog rätt... bra kritik... det är som vanligt en tuliparos jag söker...

Lite förtydligande vad det gäller mina krav eller rättare sagt önskemål som givetvis är kompromissbara... har försökt och ranka, lite klurigt, och jag kommer säkert att ändra mig...

- 2. Absid där rygga och kängor får plats - en 2:a är ett alternativ som t ex NF större enväggsvariant annars så kan jag kan kliva över ryggan... inget problem ;)

- 1. Tåla rejält med vind (har sett tält blåsa bort)

- 3. Inte för många fästpunkter - Tältet skall vara svälvstagande. tunnel faller alltså bort, det måste finnas möjligheter för kompletterande fästanordningar vid behov.
- 6. Hyfsat kondensfritt - inget högprioriterat krav

- 4. Hyfsat lätt runt 1,5kg max2kg - är flexibel funktion väger över.

- 5. Klara tältning i sumpmark - ibland så måste man och då måste det funka...
- 7. Rött, orange eller gult, jag vill synas och se tältet.

Har läst tält/tarptråden och det ser ju bra ut på bilderna, skulle vara ett alternativt om jag var intresserad av ett tarptält... men jag är dessvärre pollenallergisk och föredrar därmed ett tält
 

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
The North Face Solo 12 som ligger väldigt bra till prismässigt och som egentligen bara har frågetecken kring hur envävstält fungerar när det gäller kondens.

Måste upp antalet inlägg så jag svarar på mitt eget :)

Har ytterligare en nackdel och det är samma som för Unna - avsaknaden av absid. Inga problem att lyfta in ryggsäcken i ett tält men hur skall man göra med sina leriga kängor. Inte in i tältet så det får bli utanför i så fall och då måste man se till att täcka dem så bra att det inte regnar in i dem. Eller så möjligen ha med sig en extra sopsäck för kängorna.
 
Just på Unna ryms ju ganska mycket mellan inner- och yttertältet. Jag har kängor, kök, till och med en 100-liters vulcan på högkant funkar bra. Pulka på vintern kan däremot bli knixigare om det driver snö ;)

391989729_b2d44a2996.jpg
 
avslutad210712; sa:
avslutad210712; sa:
The North Face Solo 12 som ligger väldigt bra till prismässigt och som egentligen bara har frågetecken kring hur envävstält fungerar när det gäller kondens.

Måste upp antalet inlägg så jag svarar på mitt eget :)

Har ytterligare en nackdel och det är samma som för Unna - avsaknaden av absid. Inga problem att lyfta in ryggsäcken i ett tält men hur skall man göra med sina leriga kängor. Inte in i tältet så det får bli utanför i så fall och då måste man se till att täcka dem så bra att det inte regnar in i dem. Eller så möjligen ha med sig en extra sopsäck för kängorna.

OM man har ett ryggsäcks skydd så är väl det ett alternativ... men annars så är jag nog inte så renlig av mig att ett par smutsiga kängor skall hindra mig från att köpa ett enväggstält... kan väl torka av dom lite...

Större versionen av NF är ju klart tänkbart i det fallet... skall ta mig till Naturkompaniet i morgon och granska det i sömmarna en gång till...
 
Re: Tack...

thomalin; sa:
... ... känns som om alla vägar bär till akto...


[Ändrat av thomalin 2007-04-27 kl 08:58]

Jag har gått igenom typ alla kända tält på marknaden under flera år och kommit till den slutsatsen.

För mina behov så är Akto det bästa valet.

Var och provade det idag och det var större än jag trodde och jag skall gå ned från ett Nallo 3!

Många fina fineser. Jag gillade det. Sen om det håller vad det lovar skarpt är en annan sak.
 
NF Solo 12

Köpte ett sånt idag mest för att testa att sätta upp och se hur det såg ut med utrymmen, ventilation och allmänna intryck på kvalitén...

Utrymmena är så att man klarar att ligga med ryggan bredvid sig... som ett Akto, fast utan absid, som detta tyvärr saknar. Det kändes på gränsen till kort för mig (187cm) vet inte hur det är om man ligger och trycker för mycket mot duken med sovsäcken... fick dock inte upp tltet optimalt inomhus så det är nog lite längre med rätt uppsättning.

Ventilationen känns bra... två större stängbara ventiler uppe i taket, en vid fotänden, samt 4-5cm mesh runt om huvudänden dock inte förslutningsbara.

Ganska lätt att sätta upp, men långt ifrån självstagande, kräver nog alla tältpinnar för optimal uppsättning...

Duken kändes mycket tunn... känns som tighta marginaler om det skulle gå hål. Sömmarna ser helt ok, hittade iaf inga sömmar som var av eller slappa... dock en skum skarv vid golvet som inte verkade logisk.

Akto och Msr Hubba ligger nog före just nu...

Data:

NF Solo 12 enmanna single wall tält.

Specifikationer:
Tältpinnar: 2
Markpinnar: 8
Material (duk): 33 denier, 244T nylon with silicone and 1500 mm PU
Material (golv): 50 denier, 270T nylon taffeta coated with 3000 mm PU
Bredd: 89 cm
Längd: 213 cm
Höjd: 89 cm
Golvyta (m2) 1,7
Maxvikt (kg) 1,12
Minvikt (kg) 0,97
Packstorlek (cmXcm) 59x13
Pris: 2499:-

Kommentarer eller frågor?

Thomas
 
Re: Tack...

thomalin; sa:
... känns som om alla vägar bär till akto... är lite sugen på Msr Hubba...

OK nu är North Face ute ur leken...

Köpte ett Akto idag att kolla närmare på hemma i lugn och ro... jag tar Aktot om jag inte hittar ett MSR Hubba att kolla på live... jag vägrar att köpa tält osett...

Några funderingar kring innertält av mesh... som man ser på många tält, t ex MSR HUbba... men är det riktigt optimalt i svenska fjällen? Någon här på forumet som har erfarenheter av innertält i mesh?

Blir det inte dragigt och kallare i tältet?

Ger luften i mellanrummet mellan innertältet och yttertältet ett varmare tält? (Vet inte var jag fått det ifrån)

VauDe HOgan ultralight har gett sig in i leken... sämre absid... men kostar nästan som Aktot... vad göra?

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...