'Enkelväggstält' eller med inner och yttertält?

Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha ett 'enkelväggstält' (heter det så?) istället för ett tält med inner och yttertält?

Tackar på förhand,
Mike.
 
Jag har använt ett enkelväggs vid långcykling. De är ju lätta och smidiga. Mitt fungerade ypperligt. Problemet är när det regnar och du är när tältduken så iaf på mitt tält så blev det blött då. Så länge man inte nuddade duken så var allt frid o fröjd, gjorde man det så var det ganska kört ...
 
hrm.. *host* vissa tältsorter kan sättas upp utan innertält, genom att välja ett sådant så har man det bästa av 2 världar.
 
Jo... men sen finns det folk som beställer ett tält för att den verkar bra... och hoppsan... det var visst ett enkelväggstält =)
 
Inledde karriären

Jag inledde min tältkarriär med ett Helsport Dividalen för 35 år sedan, det hade enkelväggar och dubbeltak, ryggåstält givetvis. Lätt, lätt att sätta upp och rymde två man.

Det stog på sommarfjäll, vårvinterturer i lågfjället nergrävt i ett jättestort hål i snön, sommar och vinter i skogsterräng. Kondensproblemen var uppenbara vid kyla och regntåligheten var inte den bästa då regnet letade sig in mellan tältet och det lösa yttertaket. Men klart så förskräckligt var det inte, jag blev ju inte avskräckt.

Men i ärlighetens namn så är mitt Hillebergs Nallo ett väldigt mycket bättre tält till i stort sätt samma vikt. Slutsats; jag ser inga fördelar med enkelvävstält.
[Ändrat av klippen 2005-06-10 kl 12:52]
 
MicColli; sa:
Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha ett 'enkelväggstält'?

Fördelen är framför allt mer utrymme för samma vikt och kompaktare när det är nedpackat. Enklare handhavande också förhoppningsvis, tex när tältet ska torkas. (Sättas upp också, men tex Hillebergsmodellerna som sätts med innertält och yttertält samtidigt är ju lika bra på den punkten.)

Nackdelarna beror på material, design och användningsområde. Enkelvävstält finns i alla möjliga material, från nylon till eVent och massa annat därimellan. Större risk att du kommer i kontakt med kondensfukt än om du har ett skyddande innertält. Men när man lärt sig det händer det inte ofta och då är det ändå inte så himla farligt..

Enkelvävstält kan vara kompetenta för alla slags miljöer. Jag hade ett Golite Trig 2 och det var ett bra tält för mycket, 3-säsongsbruk framför allt. Silnylon som det är gjort i andas inte ett dugg men det hade bra ventilationsmöjligheter.

Jag har kvar mitt Black Diamond Firstlight m. fibraplexbågar, det är gjort med "Epic" som är kanon i alla förhållanden utom ihållande spöregn då det det bara är Ok. (Man kan få dra lite med en trasa på insidan) Litet fristående kupoltält för 1,5-2 manstält som ska klara alpint bruk och väger ca 1 kilo komplett är i alla fall inte så dumt.

De flesta tältkåtor är väl förresten också enkelvävsmodeller.
 
Har använt ett litet solo tält med enkelduk några nätter nu i vår. Det är lätt och ganska luftigt men det blir ändå en hel del kondens.
Skall du bara ha ett tält samt tura på vintern rekomenderar jag ett rejält 2 duks tält typ Hilleberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Enkelväggstält med membran Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.