Längden på långsfärdsskridskostavarna?

Magnus212; sa:
Har fått stavar i julklapp och undrar hur långa de skall vara för långfärdsskridskor?

Helst bör man nog prova sig fram. Den längd jag tyckte kändes rätt i affären visade sig vara ett handtag för långt för allt annat än ivrig stakåkning i medvind. (udda kombination, jag vet, men vad gör man inte för att slippa vara sist till stranden...)

Använder man stavarna för deras motionseffekt är det inte helt ovanligt att man vill ha längre stavar när man fått upp styrkan och tekniken lite.

Jag köpte pikmakarns 3-handtagsmodell, men använder nästan alltid mittenhandtaget för själva stakandet. För "rent" pikande blir det istället det lägsta handtaget. Om det är pga att det ger bättre styrsel att hålla längre ner, eller om det beror på att själva handtaget är bättre vet jag egentligen inte. Det nedersta handtaget är också helt klart bekvämast att använda när stavarna tjänstgör som balanspinnar vid "gående" passage förbi kluriga ställen ( av/på isen och liknande..)
Har funderat på att flytta om handtagen men ännu inte kommit till skott med det. Är hursomhelst väldigt nöjd med att ha två passande längder att växla mellan.
 
Inom vanlig längdskidåkning pratar man om 30cm kortare än kroppslängden om det gäller klassiskt och 20cm för skate. Långfärdsskridskor är ju i princip samma sak som skate så för mig som är 168cm så har jag 150cm skatestavar. Enligt pikmakarn skulle jag egentligen ha 130cm men det blir ju på tok för kort!
 
Har inte varit inne här på ett tag så alla inlägg är ju gammla. Men när det gäller att ÅKA med stavar, dvs i princip samma som att skejta eller staka på skridskorna, då använder jag lika långa stavar som till skate. Kollade upp det till tidigare tråd och ca 90% verkar vanligast. -20cm är det kortaste jag sett rekommenderas, och för min egen del känns det lite kort. Jag är 176cm och använder 160cm både till skate och skridskor. Strax över 90% men inget onormalt långt. För mig betyder det när jag står med vanlig sko utan skida eller skridsko att toppen på handtaget slutar precis under näsan! Lååångt över armhålan. Till klassiskt använder jag 150cm vilket är 5cm längre än det man rekommenderar till nybörjare, men inte heller det är skrivet på stentavla.150cm känns alldeles för kort för att staka effektivt med och längden på en klassisk stav beror mycket på vad man orkar med. Det är en jädra skillnad på några cm när man ska hitta en längd som ger ett bra tryck i åket. Som sagt, jag föredrar ca -15cm på skate/skridskostavar för effektiv åkning. Jag pikar nästan aldrig men skulle kunna tänka mig ett extra handtag för det, men aldrig en kortare stav.
 
3 handtag 3 längder

Jag har en Pikmakarn Turbo som har 3 handtag som jag är mycket nöjd med
Då kan man välja längd

Nedersta handtaget Fallskydd ,pikning och lågfartsstakning( tex i
skravelis)
Mellanhandtaget ,Pikning Stakning i lite högre fart

Topphandtaget Pikning med bra räckvidd (bra vid råkövergångar),Stakning i hög fart

Totallängden är 150cm och jag är 175cm
 
Åker man ute på öppen is får man väl staka och "sprätta" hur man vill. På plogade banor och med mycket folk är det ett riktigt otyg med sprättare. Ofta är det sämre åkare som använder stavarna som balansverktyg. Har de riktiga vassa pikar är det än värre. Man brukar få maka undan stavarna när man passerar för att inte bli spetsad.
Ska man "träna överkroppen" passar längdåkning bättre.
Angående stavlängden för längdåkning på tävling är den tillåtna max 83 procent av kroppslängden med pjäxorna på. Stakåkare vill gärna ha ännu längre för effektivare stakning. För skridskoåkare får man kanske lägga på lite för skenans höjd. För pikning stämmer nog pikmakarns rekommendation.
 
De jag har är 150cm till toppen (totallängd)men de har många längder
Kan tom specialtillverka så de passar enl hemsidan
Vad jag gillar mest med dem är att man slipper åka omkull tack vare att de nedersta handtagen har stora gummiplattor som gör att man kan stötta när man snubblar till
Har kompisar som har andra märken och de klarar inte det utan åker omkull
Sen är det smart att de är lätta stavar när de är isär och blir en ispik när de sitter ihop
 
Åker man ute på öppen is får man väl staka och "sprätta" hur man vill. På plogade banor och med mycket folk är det ett riktigt otyg med sprättare. Ofta är det sämre åkare som använder stavarna som balansverktyg. Har de riktiga vassa pikar är det än värre. Man brukar få maka undan stavarna när man passerar för att inte bli spetsad.
Ska man "träna överkroppen" passar längdåkning bättre.
Angående stavlängden för längdåkning på tävling är den tillåtna max 83 procent av kroppslängden med pjäxorna på. Stakåkare vill gärna ha ännu längre för effektivare stakning. För skridskoåkare får man kanske lägga på lite för skenans höjd. För pikning stämmer nog pikmakarns rekommendation.

Plus 1 på det. Helt livsfarligt, åkte på Norrviken i lördags och höll på att få ansiktet spetsat mer än en gång. Om man nu vill åka skridskor så får man väl lära sig att åka skridskor och inte flaxa runt som General Grievous i Star Wars Episode III. Har dom stödhjul när dom cyklar också, undrar man.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Hur stor betydelse har längden på löshälsskridkor? Långfärdskridsko 6
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...