0 grader eller 4?

Hej!

Jag går i tankar om att skaffa min första dunsovsäck, och kikar på Cumulus modeller och landar som många andra mellan Panyam 450, med comfort på 0 grader, eller Liteline 300, som har comfort på 4 grader.

Jag är ute efter en "all around" som funkar i södra/mellan-sverige vår-höst och norra sverige främst på sommaren.

Räcker Liteline 300? Med mat i magen brukar jag sova ganska varmt av mig för referens. 200g skillnad mot Panyam.

Jag kör ofta med en 5grades syntetsäck (Zensor S1) som fungerar bra i de flesta lägen, men Cumulus använder en annan standard än de flesta andra + att jag inte är helt säker på om dun upplevs annorlunda mot syntet.

Oavsett modell väljer jag till hyrofobiskt dun och ev bättre skaltyg med för att tåla mer är tanken!

Tacksam för hjälp! =)
 
Senast ändrad:
jag har en marmot säck som går ned till 4, under det så måste jag komplettera med långkalsonger och om det blir under nollan så funkar det inte riktigt längre. jag skulle säga att en 4 säck fungerar vår/sommar/höst i södra och sommar i fjällen. dock, om man vandrar i slutet av augusti, början september i fjällen så är det lite mer chansartat.

själv funderar jag också på en cumulus säck, quilt 350 som ska ha en komf. på 2 fast jag undrar hur tillförlitliga dessa angivelser är.

bättre är kanske att kolla hur mycket dun som finns i säcken.
 
Lägger till en tanke som kom upp: Hur fungerar det att kombinera liteline300 med ett sovsäckslakan i silke (+5 grader comfort). Blir strax under Panyam 450 i vikt.

Då har jag ju valfriheten att välja comfort-temp lite mer, och spara vikt när sovsäcken räcker. Eller är det något som ger mer krångel än nytta?
 
Sawtooth

Jag skulle vilja rekommendera Marmot Sawtooth för ditt ändamål. visst, den kommer antagligen bli för varm på sommaren men då är det ju bara att ha den som täcke eller bara sova med underställ och sovsäckslakan.
Jag är mycket nöjd med min sawtooth och även en god vän är mycket nöjd, jag fryser lättare än honom men den fungerar alltså riktigt bra för båda, man lär sig ju att reglera efter behov.
Min är en regular, väger ca 1200g comf.temp men ligger på -9 och jag köpte min för 2399 på naturkompaniet.
Ingen lättviktare precis men mycket säck för pengarna.
investera gärna i ett silkeslakan för att hålla säcken i gott skick längre.
 
Panyam 450 borde fylla de krav du har, förutsatt att du begränsar dig till sommaren i fjällen. Jag har själv två olika Marmot säckar (Hydrogen TLimit -1, Pinnacle TLimit -12) som jag alternerar mellan beroende på förväntade temperaturer. Hydrogen fungerar bra för mig ner mot nollan utomhus vilket innebär några grader till i tältet förutsatt ett bra liggunderlag, underställ och sovsäckslakan i silke.
Hydrogen har 369g 850-CUIN dun i normallängd, Panyam 450 har 450g dun och Liteline 300 bara 300g i motsvarande dunkvalitet vilket ger en bra måttstock på sovsäckarnas egenskaper (jag förutsätter att de är lika kvalificerat sydda).

Tänk även på hur du vill sova, dvs om du är medvändare eller ivändare. Själv sover jag helst på sidan men knäna lätt uppdragna inuti säcken, dvs kunna röra mig inuti säcken (ivändare) och vill därför inte ha en sovsäck som är för klaustrofobiskt skuren. I detta fall är Panyam 450 mer rymlig än Liteline 300 av de säckar du tittar på.
 
Jag skulle vilja rekommendera Marmot Sawtooth för ditt ändamål. visst, den kommer antagligen bli för varm på sommaren men då är det ju bara att ha den som täcke eller bara sova med underställ och sovsäckslakan.
Jag är mycket nöjd med min sawtooth och även en god vän är mycket nöjd, jag fryser lättare än honom men den fungerar alltså riktigt bra för båda, man lär sig ju att reglera efter behov.
Min är en regular, väger ca 1200g comf.temp men ligger på -9 och jag köpte min för 2399 på naturkompaniet.
Ingen lättviktare precis men mycket säck för pengarna.
investera gärna i ett silkeslakan för att hålla säcken i gott skick längre.

Redan där, på sätt och vis :p
Den har lite mer vikt än jag skulle önska mig. Jag har redan en annan Marmot-säck som ligger på -10 och på 1,3kg-ish.
-9 i södra/mellansverige blir alldeles för varmt för mig. Det behöver vara -2 minst för att jag ska sova gott i den, så det jag är på jakt efter nu är mer ett steg över denna, och gärna kring 700-800g vikt.
 
Lägger till en tanke som kom upp: Hur fungerar det att kombinera liteline300 med ett sovsäckslakan i silke (+5 grader comfort). Blir strax under Panyam 450 i vikt.

Då har jag ju valfriheten att välja comfort-temp lite mer, och spara vikt när sovsäcken räcker. Eller är det något som ger mer krångel än nytta?

liners ger lite extra men det blir svårare att röra sig enligt min erfarenhet. jag har en liner som ska ge 8 C mer, men det är glädjesiffror, hälften är mer troligt. samma mängd dun ger mer grader. men visst, linern ger ngt mer valfrihet.
 
Lägger till en tanke som kom upp: Hur fungerar det att kombinera liteline300 med ett sovsäckslakan i silke (+5 grader comfort). Blir strax under Panyam 450 i vikt.

Då har jag ju valfriheten att välja comfort-temp lite mer, och spara vikt när sovsäcken räcker. Eller är det något som ger mer krångel än nytta?

Jag använder ett sovsäckslakan i silke (fabrikat Cocoon) mest för att skydda sovsäcken. Jag upplever inte att det bidrar till någon extra värme och definitivt inga +5 grader. Kollar jag specen på det lakan jag använder säger den "upp till +2,8C eller +5F", men man får nog ta den siffran med en nypa salt. Jag hävdar av erfarenhet att den adderade vämen är marginell till obefintlig:
http://www.rei.com/product/850427/cocoon-silk-mummy-liner
 
Många bra kommentarer! Det uppskattas =)

Lutar då mer åt en Panyam 450 just nu, även om vikten går upp lite.

Fick pris på Panyam 450, med hydrofobiskt dun + Pertex Endurance-tyg som är tåligare mot fukt och skador (känns bra då det blir en del fuktiga vindskyddsnätter). 334€ totalt.
 
Många bra kommentarer! Det uppskattas =)

Lutar då mer åt en Panyam 450 just nu, även om vikten går upp lite.

Fick pris på Panyam 450, med hydrofobiskt dun + Pertex Endurance-tyg som är tåligare mot fukt och skador (känns bra då det blir en del fuktiga vindskyddsnätter). 334€ totalt.

Hydrofobiskt dun eller inte är en smaksak. Caravan började silikonbehandla sitt dun redan för 25 år sedan ("Super down") för att göra det mer okänsligt för fukt, så ingen ny företeelse även om metoderna kan ha utvecklats. Jag har själv valt vanligt dun i mina säckar och har aldrig haft problem med fukt, men samtidigt sover jag oftast i tält där sovsäcken är välskyddad. Jag använder även en fibersäck vid turer där jag sover mer oskyddat.
En subjektiv känsla jag fått när jag känt på sovsäckar i vanligt dun bredvid säckar i hydrofobierat dun är att de senare har lite sämre upplevd spänst i loftet. Hur behandlingen påverkar dunet många år från nu vet jag inte, men en bra och välskött dunsovsäck har normalt en mycket lång livslängd.
 
Trillade själv dit på Mysterious Traveller 500 som är närmast identisk med Panyam 450, men väger en aning mer och är ca 600kr billigare. Mkt nöjd med säcken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
skogsavenyn Sovlakan som sänker ktemp med -14 grader? Bo och sova 7
JerryV Lågprissovsäckar, -23 grader, 28 resp 55 euro? Bo och sova 14
mo9jan -40 grader med två sovsäckar? Bo och sova 3
jasainc Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader? Bo och sova 13
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
ulltand Hobbexsovsäck som klarar -17 grader... Bo och sova 36
Niklas Östergren Syntetsäck (Komforttemp ca. -2 grader) Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.