Blå Band-paddlare försvunnen....!

Vi accepterar

att det inte går att få någon detaljerad förklaring till vad som hänt blåbandpaddlaren.

Men det går att lära sig för framtiden av att analysera fakta och nysta bakåt.

En lärdom för undertecknad är att området där olyckan skedde är farligt och att det sannolikt inte var samma svåra vågförhållanden vid början av överfarten som vid rundningen av udden.

Kanske var det fel att ge sig av med den aktuella färdplanen och vädret. Vänd i tid brukar det heta.

Thure
 
Jag har inte för avsikt att vältra mig i andras olyckor, särskilt inte i detta tragiska fall.

Men jag har ett intresse av att försöka "torrsimma" olika scenarion, kanske kan man vara något mer förberedd teoretiskt innan man i praktiken hamnar i någon typ av situation.
Även om såklart egna erfarenheter, och eget omdöme, krävs för att veta hur jag verkligen reagerar i en viss situation eller undviker den.

Mycket nyttigt och intressant att läsa framförallt thureb och K-Anka-inläggen i denna tråd.
 
Kommentar från Ingvar (VD på VKV och min far om nu någon inte fattat detta):

När vana långfärdspaddlare omkommer i hårt väder, är det oftast samma förlopp. De paddlar och kämpar tills alla krafter är uttömda. Till slut kapseisar de av ren utmattning och har inte längre energi till någon räddningsinsats.

......... En verklig mardröm.

stort tack för all information. Att överaskas av dåligt väder kan alla drabbas av sedan finns det mer eller mindre bra platser att få denna överraskning på. Degerfjärden är en sådan plats där jag inte skulle vilja bli överraskad med hård frånlandsvind. MEN om detta sker och som det sägs att det ett vanligt scenario att vana långfärdspaddlare paddlar tills dom blir utmattade blir min fundering att det bästa är att "vänta" ut stormen med kanske hjälp av ett drivankare plus att skicka nödsignal.

Fråga: vad är bäst practise? Några som har erfarenheter och vilken utrustning fungerar? Tycker frågan om drivankare dyker upp då och då men jag ser sällan att någon har praktisk erfarenhet att dela med sig.
 
Jag har stor erfarenhet av drivankare i liten snurrebåt på öppna havet och det fungerar förbaskat bra. När jag gjorde lumpen fiskade jag mycket på fritiden och jag stack ut i dom flesta väder. Ett drivankare bestående av en träram 60x60 cm och struten gjord av säckväv, samma som vi spikade målen av, håller en fyrametersbåt stilla i 28 m/sec.


Ska ni använda drivankare i kajak så se till att linan är fäst i fören och att det finns en "hemtagningslina" knuten 3 meter ut på ankarlinan för ni fixar aldrig att paddla ifatt linan mot vinden för att kunna ta hem den.
 
Märklig inställning... Du kanske tillhör de häftiga som gillar att ta risker för riskens egen skull och för det krävs ju inga krångliga dyra "risksporter". Det är väl bara att t.ex. ge sig ut på cykel i stadstrafiken med förbundna ögon

Jag skrev : "Alla kan råka illa ut. Inse det och träna därefter." Jag försökte kortfattat skriva att man bör lära sig av egna och andras erfarenheter och anpassa sin träning och utrustning därefter. Att vara väl förberedd ingår i det som andra uppfattar som risktagande.

Vad jag vände mig mot var ältandet av spekulationer över förloppet om och om igen. Däremot konkreta förslag som tex drivankaret gillar jag skarpt. Jag skall göra ett hopfällbart. Jag tror Ikeakasse med fjädrande plastkant skulle kunna vara bra.
 
.....När vana långfärdspaddlare omkommer i hårt väder, är det oftast samma förlopp. De paddlar och kämpar tills alla krafter är uttömda. Till slut kapseisar de av ren utmattning och har inte längre energi till någon räddningsinsats.....

Ingvar Ankervik

Det finns många goda råd om man läser alla inläggen här. Jag skall göra en sammanfattning av mina erfarenheter från 12 m/s och 2 m vågor 18 km ut på Ålands hav.

Långa överfarter bör göras med varmt vatten och när du kommer att blåsa i land. Du skall helt enkelt komma iland även om allt går åt pepparn.

Kolla vädret med de som ser mer än vad du gör på plats - ring SMHI! Detta slarvade jag med på hemvägen utan gick på att det var lugnt när jag började paddla (vilket det ofta är på morgonen innan vinden kommer igång).

Ha inplanerade tillfällen när du tänker på om du skall vända. Jag gjorde det vid de 5-minuters pauser jag tog varje timme. Och inte minst - när jag närmade mig den punkten när jag inte längre skulle blåsa iland (förrän vid Haparanda).

Bra säkerhetsutrustning används för att minska risken - inte för att göra mer utmanande turer. Tänk alltid på vad du gör om din utrustning inte fungerar.

Och till sist det som Ingvar beskriver - du ger dig inte ut på långa överfarter i tveksamt väder om du inte är envis. Tvinga dig själv att vända tidigare än din envishet tillåter! Använd gärna någon mindre envis/äventyrlig (men ändå envis/äventyrlig) som referens - "Hade XX vänt i det här läget? Då bör jag göra det fast jag inte vill." Det tog mig ungefär en kvart att övertala mig själv om att vända och ta färjan.

Själv var jag klart sliten efter mina 36 km till sjöss. Visst fanns det krafter kvar, men det är i högsta grad tveksamt om de räckt de 48 km som krävts för att nå Sverige och Simpsnäs.
 
Det är bla. pga. säkerheten vid paddling i ytterskärgården jag köpte en sit-on-top som är osänkbar så länge alla luckor finns kvar och att den lastad nästan inte går att slå runt med. Jag klarar inte eskimåsväng eller att ta mig upp i en vanlig kajak från vattnet så då fick det bli ett annat flytetyg.

Sen gör jag inte längre överfarter än att jag kan simma iland i värsta fall trots att jag mycket lätt äntrar sit-on-topen från vattenytan på fritt vatten. Säkerheten först är det jag alltid jobbat på.
 
Det är bla. pga. säkerheten vid paddling i ytterskärgården jag köpte en sit-on-top som är osänkbar så länge alla luckor finns kvar och att den lastad nästan inte går att slå runt med. Jag klarar inte eskimåsväng eller att ta mig upp i en vanlig kajak från vattnet så då fick det bli ett annat flytetyg.

Sen gör jag inte längre överfarter än att jag kan simma iland i värsta fall trots att jag mycket lätt äntrar sit-on-topen från vattenytan på fritt vatten. Säkerheten först är det jag alltid jobbat på.

Det är viktigt, insikten om sina begränsningar.
Att torrträna och lägga upp en del strategier är också bra.
Trots alla möjliga säkerhetsstrategier så händer det att saker och ting inte går bra i en nödsituation. Det är alltid lika tråkigt

Dessvärre händer olyckor trots de bästa av planer (vilket jag själv har fått erfara).
Tankar går till de anhöriga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
seayak Blå Bandet - urspårat? Paddling allmänt 46
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
delfinen Långfärdspaddlarnas Blåvita Band -2008 Paddling allmänt 0
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.