Gran Paradiso sommaren 2010?

Hej!
Är det någon/några som vill haka på till sommaren 2010? Det finns ett topp på 4.010 m. Mycket djurliv. Det ligger söder om Aosta dalen.
Maria
 
Underskatta inte Gran Paradiso

Gran Paradiso är vackert och det finns såväl fin vandring som fina bergsbestigningar att göra i området.
En bestigning av den högsta toppen, som gett namn åt området, är en lång glaciärvandring som avslutas med lätt men exponerad klippklättring. Den är alltså inte en s.k. "vandringstopp" som det bara är att gå upp för utan den kräver utrustning och kompetens för glaciärturer. Har du det så är den inget märkvärdig utan tvärtom väldigt fin. Dock är det trångt i Viktor Emanuelhyttan under främst augusti.

Trevlig sommar i Gran Paradiso!
 
Gran Paradiso är ett av de få alpområden i Italien som jag inte besökt - det närmsta jag kommit är Ceresole Reale precis söder därom. När det gäller vandring, och det är ju forumets ämne, så
är ju många av passen utmed Alta Via 2 väldigt höga, ett par över 3000 m, Col Lauson är rentav 3200 m. Det innebär vandring sent på säsongen, då det är som mest folk. Ännu ett problem är att stora delar av området är nationalpark. Vad jag kunnat läsa mig till är det stränga tältregler, om inte rentav totalförbud, utom på uppgjorda campingplatser i dalarna.

Vill man vandra i italienska västalperna finns det annars hur rika möjligheter som helst i Piemonte, t ex i Valli di Lanzo, och ännu mera söder om Susa-dalen. Lätt också att kombinera med franska sidan. I Aostadalen finns ju även Alta Via 1, norr om dalen. Man kan t ex gå från Alagna (men inte över Colle d'Olen och Bettaforca) till Elisabetta. Flera fina pass på 2700 m höjd. Man passerar en del skidstationer i Val d'Ayas, men de är fort glömda, Värre är kanske där leden korsar vägen över St. Bermhardspaset. Det kan löna sig med en omväg upp mot sagda pass och sedan ned igen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...