Guatemala

Blev bara dagsvandring för oss, men kolla gärna områdena runt Quetzaltenango (Xela), mkt fint. Om djungeln lockar mer än vulkaner så verkar El Mirador vara en spännande utflykt.
 
Jag åkte med quetzaltrekkers.com på en tur upp på Tajumulco. Turerna leds av volontärer och pengarna går till olika välgörenhetsprojekt i Xela regionen. Dom anordnar många andra intressanta turer också. Kan rekommenderas.
 
Hej! Jag var i guatemala 2002 under en resa genom centralamerika. Då var vi bla i antigua, språkstad med mycket backpackers, värt nån dag eller två och betydligt säkrare än guatemala city. Sen av en slump när vi var på väg till pyramiderna var vi tvungna att ta en annan väg. Då hade vi fått tips om ett hostel ute i ett djungeldelta ganska nära karibiska havet. Så dit åkte vi, man måste åka båt dit men det var definitivt värt resan. Bodde i en liten hydda och så fanns det en storstuga (dvs tak bord och hängmattor). Där kunde man låna kanoter och paddla omkring. Otroligt annorlunda och intressant. En indianstam som bodde i närheten och otrolig natur. Ingen vandring men en annorlunda och rolig upplevelse. Maten vi fick var guatemalsk kreolsk och mest fiskbaserad och god!
http://www.fincatatin.centroamerica.com/

Sen var vi vid lago arenal, ganska mycket turister men också värt ett besök, där kan jag tänka mig att det finns mycket möjligheter till vandring, vi red på hästar istället. En marknad hette ungefär chichiaztenango som också var kul att ha sett. Dessa ställena är väl typiska "on the beaten track " ala Lonely planet men bra ändå.

Lycka till och fråga gärna mer!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.