Italien

Hej,

Vi är sugna på en veckas vandring i Italien till våren

Vi tänkte ta det ganska lugnt och njuta lite av miljöer och god mat när vi ändå är där. Vi har kikat på Amalfikusten och Cinuqe Terre, men har egentligen ingen aning om vad mer som bjuds och var det landar i slutändan.

Någon som har erfarenheter och tips?
 
Hej,

Vi är sugna på en veckas vandring i Italien till våren

Vi tänkte ta det ganska lugnt och njuta lite av miljöer och god mat när vi ändå är där. Vi har kikat på Amalfikusten och Cinuqe Terre, men har egentligen ingen aning om vad mer som bjuds och var det landar i slutändan.

Någon som har erfarenheter och tips?
Både amalfikusten och Cinque terre är i mitt tycke sönderexploaterade. Väldigt få av de "pittoreska" byarna har någon bofast befolkning att tala om. Fastigheternas avkastningsvärde är för stort för att det skall vara intressant att bo i dem, bättre att hyra ut till turister. Bra mat skall ni inte hoppas på i de områdena, än mindre bra vin med mindre ni vet vad ni vill ha. Det handlar mer om utspisning av turisthorder. Både ställena är högt placerade på min aldrig-mer-lista...

Toscana är bättre. Där finns de flesta naturtyper på en begränsad yta. Riktigt god mat om ni undviker turistfällorna (Florens, Greve etc).

Gran Sasso har jag länge planerat vandra i men aldrig kommit iväg. Får se om det blir i sommar, http://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_Sasso
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.