Kajak-bil

Appropå fasta positioner för takräcksbågarna - är det någon som har koll på varför Ford Focus (-05, kombi, utan fasta längsgående bågar) inte har fler hack i takskenan så man kan sätta bågen längre bak? Jag tycker det verkar väldigt krångligt att fila ut egna hack. Speciellt om det ska se snyggt ut.

Sedan det där med att ha last som sticker ut framför bilen, det kanske har skrivits om här i tråden tidigare, har inte läst hela... men det är väl så att man egentligen inte får det? Tyckte det såg väldigt tjusigt ut med Volvo-bilderna nämligen. Men med t ex en tvåmanskajak, surfski, eller inte minst en tävlingsroddbåt blir det ju omöjligt att inte sticka ut även framåt.
 
Fritt fram upp till 24 meter

Sedan det där med att ha last som sticker ut framför bilen, det kanske har skrivits om här i tråden tidigare, har inte läst hela... men det är väl så att man egentligen inte får det?

Vi har haft det uppe förut här, men tar det igen: Jodå, i Sverige får man ha upp till 24 meter lång kajak på taket. Allt som sticker ut framåt måste dock ha väl synlig markering, flagga eller motsvarande, och detsamma gäller allt som sticker ut mer än en meter bakåt.

Fritt fram alltså. Själv har jag utnyttjat denna regel till att förra vintern köra omkring med en segelbåtsmast >15 meter på biltaket... Det kändes lite märkligt i rondellerna, det kan jag försäkra...

I resten av EU lär gränsen vara 18 meter, men det är väl mer en akademisk fråga för kajakvärlden.

hälsningar Jens
 
Tips på bil?

Jag kollar efter lämplig bil för nästa säsong. Förutom praktisk så behöver jag:

"Låg" bränsleförbrukning
Skall kunna dra mycket släp och länge
Bra komfort
Lågt förmånsvärde
Vettigt pris såklart...

Min lilla japan drar för mycket soppa och för lite last.

Ha det!!

Mats
 

Bilagor

  • IMG_0976.jpg
    IMG_0976.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,962
Jag är inte uppdaterad på de senaste skattereglerna men tidigare var det så att en fast mellanvägg och ett lastutrymme på minst 120 cm längd var en bra början för att få ner förmånsvärdet. Kunde man sen visa att man hade en annan bil registrerad i familjen och var villig att föra en korrekt körjournal så var det grönt.

Golf Caddy med lilla dieseln blir ett billigt alternativ som drar tillräckligt stort släp. Accet är ingen höjdare men behöver man inte motorvägsfart med släp så är den OK. Bränsleförbrukningen styrs av antalet mil och högerfoten. Du kan begränsa båda sakerna så spar du pengar.
 
Bra med lastöglor eller liknande fram och bak, placerade så att linorna inte nöter mot lackade stötfångare.

Combi med takreling längs med hela taket.

Helst sidohängd baklucka, men annars utan spoiler. Spoilern tar emot kajaken nästan direkt när man öppnar luckan.

Gärna låg bil.

Och framförallt, kontrollera var på railsen du får fästa takräcket! Det står i instruktionsboken, och ibland är det även markeringar på själva railsen. På en del bilar sitter den stadigt hela vägen, men på en del har några fästen extra förstärkningar under, och de andra fötterna sitter mest som prydnad och orkar bara hålla den olastad.
När jag skulle köpa förra bilen tittade jag på en combi med reling som var någon decimeter kortare än taket. Bra, lång och smidig tänkte jag. Kollade närmare, och långt fram satt det två markeringar 25cm från varandra. Jag letade längre bak, men hittade inga. Frågade en säljare, han idiotförklarade mig som tyckte att man borde kunna montera takräcket med större avstånd.
Skulle jag montera takräcket på annan plats, och det visar sig att just den bilen har klena fästen baktill genom att kajaken flyger av med takräck och rails ryker körkortet direkt eftersom jag inte följt instruktionerna när jag surrade lasten. Minns tyvärr inte vad det var för märke på 25cm-bilen.
 
Jag är inte uppdaterad på de senaste skattereglerna men tidigare var det så att en fast mellanvägg och ett lastutrymme på minst 120 cm längd var en bra början för att få ner förmånsvärdet. Kunde man sen visa att man hade en annan bil registrerad i familjen och var villig att föra en korrekt körjournal så var det grönt.

Golf Caddy med lilla dieseln blir ett billigt alternativ som drar tillräckligt stort släp. Accet är ingen höjdare men behöver man inte motorvägsfart med släp så är den OK. Bränsleförbrukningen styrs av antalet mil och högerfoten. Du kan begränsa båda sakerna så spar du pengar.

Hur Skatteverket tänker vet jag faktiskt inte. Vi har en ren firmabil som är en Caddy av senare modell. Den har fast mellanvägg och stort (>120) lastutrymme. På den får man inte dra momsen. Jag begriper inte varför man inte får det oavsett hur den är klassad. Det är ju en företagskostnad som alla andra.
Den har TDI (drygt 100 kusar) och är för all del kvick och lätt körd, men inte särskilt snål. Den drar lika som vad jag hade förväntat mig av en bensinare.

Om man får dra momsen eller ej bestäms av en kod som står i registreringsbeviset - och hur man kommer fram till den koden är en gåta för mig. Det finns andra väldigt lika bilar som är klassade så man får dra momsen.
 
Nej Folkvagnar har aldrig varit bränslesnåla vad jag vet, tvärsom. Som firmabil kör jag en Peugeåt (PÄsjå....?) 307 med oljepanna o turbo. Går riktigt bra motormässigt , och är riktigt bränslesnål, sedan jag tog ut den har den dragit 0,54 i medel och det med en tung högerfot, absolut ingen snålkörning. Förövrigt funkar allt väldigt dåligt , tycker jag, men det är en annan historia. Det är ju en billig bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
baswede Parkering av bil och iläggning av kajak nära Tjärnö? Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.