"Tältval?"

Är ute efter ett 3mannatält för en veckas vandring i svenska fjällen. Fjällräven, Hilleberg, Bergans Vad väljer man?
 
Ge två parametrar: Är pengar ett problem? Är låg vikt viktigt? (I detta sammanhang är ca 3 kg eller mindre "lätt")
 
Man vill ju inte bära mer än nödvändigt så mellan 2,5- 3,5kg funkar och det där med pengar är väl alltid ett problem. Ha ha!
Skämt a sidor, ett alternativ mellan 3000-5000:- och ett mellan 5000-7000:- hade ju inte vart fel att få så kan man se vilket som känns bäst för stunden.
 
Om du vill ha ett bra tält till rimligt pris tycker jag du ska titta på Bergans compact. Jag har själv ett sånt fast för två pers. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är lågt i tak, men tremanna borde ju vara lite högre.
Pär
 
Bergans Kompakt 3

Om du vill ha ett bra tält till rimligt pris tycker jag du ska titta på Bergans compact. Jag har själv ett sånt fast för två pers. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är lågt i tak, men tremanna borde ju vara lite högre.
Pär

Tremanna är 10cm högre än tvåmanna, 90cm mot 100cm. Säljes för 2790sek på outdoorexperten.se Billigast på nätet vad jag kan finna, vikt 3,3kg. De har oxå Bergans Kompakt light 3, detta väger 3,1kg.
.
 
Om det bara handlar om en vecka och evt inget mer föreslår jag att du hyr eller lånar. Onödigt att investera en massa pengar annars.
 
Jag är också nöjd med mitt Bergans kompakt 3-manna. Men om inte vikten är superviktig skulle jag inte satsa på light-varianten, då de verkar ha kompromissat bort en del slitstyrka och vattentäthet.
 
Eftersom jag själv har ett Helsport, så slänger jag in detta alternativ: Helsport Fjellheimen 3 camp, väl under 3 kg, 110 cm högt i innertält, stor absid. 3998 norska. Enda felet är att det inte finns i rött, vad jag vet...
 
Senast ändrad:
Utan någon som helst egen erfarehet av tältet noterar jag att Northstars "eget" tremannatält, Arctic Alpine Design WBT3 (om jag minns namnet rätt) kan stämma in på önskemålen. Tältet figurer förstås redan i en egen parallell tråd här på forumet.

Rent allmänt kan man väl säga att en veckas vandring i svenska fjäll på sommaren går bra att genomföra i i stort sett vilket tält som helst. Sen finns det förstås trakter som kräver lite bättre tält, samt att man kanske skaffar det för en vecka i år, men vet att man kommer att använda det även framöver.

Om det är för en enda vecka, i fjälltrakter som inte är så utsatta osv. så skulle jag köpa ett betydligt billigare tält än de som föreslagits hittills.

Det finns förstås exempel på de som gjort längre turer i "avancerad terräng" med nylonduk som regnskydd istället för tält, och bubbelplast istället för kommersiella liggunderlag. Just det är inget jag skulle rekommendera nybörjaren, eller för den delen någon annan heller - men det kan ju möjligen vara intressant som kontrasterande jämförelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.