"Sova i ett träd"

Egentligen helt crazy!
Vi är ett gäng grabbar som tycker om att ”dra till skogs” några gånger om året. Elda, äta, dricka och umgås. För att variera oss brukar vi ha olika teman. Senast (2002-01-03) var det snöbivack som var temat. Vi skottade ihop en rejäl snöhög och grävde sedan ur varsin sovplats. Ute var det som kallast – 24,4 grader medan det var +0,9 grader inne i snöbivacken. Spännande och fascinerande...

Till sommaren har jag bestämt att temat är ”Sova i ett träd”... Resultatet kan egentligen bli vad som helst; hängmatta fem meter ovanför marken, trädkoja eller kanske fastsurrad på en gren.

Övernattar man (människor!) någonsin uppe i träden av praktiska skäl? Kanske i tropikerna? Försvarets överlevnadshandbok tar väl knappast upp denna sovplats... Är det någon som har något förslag på hur man kan övernatta? Ritningar på hemmagjorda hängmattor? Bild på en trädkoja?...

/Dav. (med risk att bli idiotförklarad... ;-) )
 
Inte alls idiotiskt!

Jag har övernattat i träd många gånger. Oftast lägre, men även testat på litet höjd.

I sydamerika är det vanligt att sova i hängmatta. Det är mycket praktiskt i djungeln där det är en massa saker som kryper runt (ormar, spindlar osv). Genom att sedan linda moskitnätet på rätt sätt, så måste krypet vara så litet att det kommer in mellan maskorna.

Knepet är att ligga bekvämt. Att ligga diagonalt är väl det vanligaste sättet att hamna något så när rakt. Gillar du att rulla ihop dig till en boll går det också bra. Annars får du sära på benen.

Hängmattan har jag testat på litet höjd också. Då svajar det betydligt mer, fast det lurigaste är att ta sig i och ur bekvämt. Lämpligast är en stadig gren både under och över. Sedan gäller det bara att du inte glömmer var du är när du skall upp mitt i natten.....
 
Sova i träd........

Det är mycket bra ide och jag tycker att du ska prova själv för att kunna få fram resultat av övernattning i träd. Träna på det så kommer du att lyckas bra.
Jag har sedan i barn domen sovit i träd och blivit duktigt på det. Det kan vara tryggt ibland att sova i träd. Jag har t.o.m satt upp tältet många gånger i trädet och sovit bra. Bara man tränar sig fram och att hitta balasen. Varje person måste själv prova och känna efter.
Vara nyfiken och forska fram, så kommer man långt.
Lycka till.
 
Bra projekt!

Jag och en kompis har också seriösa trädsovar-planer men hittils har vi haft lite tekniska problem. Det tar bla. mkt. längre tid än vad man tror att rigga sovplattformen. Vi har tillverkat sovplattformar av kasserade volleybollnät i lagom storlek för en person. Återkommer med mer när vi lyckats...
 
VIKTIGT!

Också viktigt att tänka på naturen och vara rädd om, och ha respekt för djuren som också behöver plats. Tänkt om hela landet börjar då sova i trädet vart skall djuren ta vägen?
Bevara naturen så fint som möjligt. Testa och gör men vara försiktigt att inte skada naturen och djuren.
Men annars är det skit cool att sova i trädet.
Ibbe M.
 
Kalle's klaettertraed

...var det som fall mig inn naer jag leste denna diskusjonen. Foerst taenkte jag att "Ni aer galna!", men saa innsaag jag att daa maatte jag va galen sjaelv, foer det laater fascinerande. Kommer at prova till sommaren! Kanske jag skall prova ett aepletraed vid stugan, daa har jag matforsyning ochsaa..... *S*

Mvh. Lars, 2dra traeded fraan vaenster, Gren Nr.3, inderst
 
Granar...

Välj ut en gran med stora grenar ca 2 meter ut binder du ihop två grenar och binder en stödlina in till stammen, 1,5 meter ovanför grenarnas infästningspunkt. Sedan kan du ev dra några extralinor mellan de två grenarna i zig-zag mönster sen har du en kalassovplats!

Använd inte din finaste dunsovsäck bara, kåda är jobbigt att tvätta.

Läs även mitt inlägg i Övrigt > Det dummaste jag gjort http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970&pagenumber=2 och var försiktiga:)
 
Re: Granar...

fafner; sa:
Välj ut en gran med stora grenar ca 2 meter ut binder du ihop två grenar och binder en stödlina in till stammen, 1,5 meter ovanför grenarnas infästningspunkt. Sedan kan du ev dra några extralinor mellan de två grenarna i zig-zag mönster sen har du en kalassovplats!

Använd inte din finaste dunsovsäck bara, kåda är jobbigt att tvätta.

Läs även mitt inlägg i Övrigt > Det dummaste jag gjort http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970&pagenumber=2 och var försiktiga:)

Mycket bra förslag. Detta kommer jag att testa. Kanske göra en bädd av granris också. Och kanske knåpa ihop ett regnskydd. /Dav.
 
Åter till träden!!

Hej go vänner!

Det tycks som en del av er har problem med att fixa lämplig sovplats. Alla kan ju inte såsom jag varit i sydamerika och införskaffat äkta vara.

Till de som inte har riktig hängmatta, och inte vill göra egen utrustning, kan jag kanske ge ett billigt alternativ. Jag har sett att The Stadium har haft en löjligt billig liten trådhängmatta (tror den fanns i en liten grön papperslåda ca 7 cm i fyrkant). Den borde vara lämpligt om man bara vill testa någon gång.
 
Porta-ledge

Bigwall klättrare har ju länge sysslat med att slå läger på lodräta klippväggar. Det finns fina sk porta-ledge's som är som ett litet tält med en lätt aluminium ram som botten. Dessa hängs upp i EN fästpunkt i toppen och borde gå alldeles utmärkt att använda i träd!
Har själv provat att sova i sådana där små billiga tråd hängmattor. Funkar hyffsat om man spänner dom ordentligt och lägger ett liggunderlag i botten och stänger igen dom med några karbinhakar innan man somnar...

(kolla in lite skisser och bilder på http://www.bigwalls.net/webport/htmlport/jmport.html)

[Ändrat av Anders.Appelqvist 2002-01-08 kl 11:00]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.