Vilken vingpaddel?

Då kan vi nog konstatera att den här tråden är för de som orkar läsa - och skriva - om invecklade (i värsta fall förvirrade) men teknisk bakgrund till paddelvalet. Det kanske är överkurs i trådstartarens ögon, men det är ju en fördjupning snarare än en trådkapning.

Den som föredrar att paddla OCH har möjlighet att göra det nu, borde inte sitta vid tangentbordet.

Själv ser jag framåt mot nya ansatser i vingpaddelteoretiserandet. Det konkurrerar inte med mina möjligheter att paddla, utan bara med mina möjligheter att vara idog i mitt arbete...
 
Det spöregnar. Jag håller mig inne ;)
Och visst, de som vill ägna sig åt fördjupandet i vingpaddlarnas teoretiska uppbyggnad ska göra det. Till slut blev det ändå sådär, för mig, att hur påverkar det paddling i, du vet en kajak som ligger i vatten och som man ska paddla rent praktiskt? Fast det var kanske just den biten jag missade mitt i alltihop.
 
Om man funderar så mycket på val av paddel, att man missar paddeltillfällen, har man nog inte optimerat paddelvalet. :)

Tycker väl själv att diskussionen blev lite väl detaljerad, när det mest handlade om teorier och tyckanden. Att vingpaddeln skulle vara elitens paddel, tror jag är passe vid det här laget. Kolla t.ex. SKM, gissar att runt hälften använde vingpaddel (endast en gissning, jag var inte där ;) ).

Mindre eller större vingpaddel för motionärer, jag själv valde en Bracsa IV för att undvika rena elit/sprintpaddlar som t.ex. Bracsa I. Den känns mycket effektivare än min andra vinge, VKV Ving (första versionen), som är mindre. Dock kan jag köpa att VKV:n kanske är skonsammare vid paddling av en lastad havskajak. Vill jag paddla lite raskare vid motionsträning, blir det Bracsa IV:an, ingen tvekan. Jag är 190cm, 96kg (åtminstone en del av det muskler), och tror att det också påverkar valet.

När jag började med vingpaddel tog det åtminstone några veckor tills jag började få kläm på den. Fortfarande, tre år senare, är det en bit kvar till riktigt bra teknik. Men det hade nog varit detsamma med plattpaddel. Den säsongen jag bytte till vinge, paddlade jag SKM cirka en timme snabbare än året innan. Samma kajak, blåsigt V båda gångerna. Åtminstone en del av det tillskriver jag paddelbytet..
Om man testar en annan vinge, upplever jag att det tar en stund tills man fått till paddelisättning o.s.v. för att få den att gå hyfsat i vattnet. Var tålmodiga och ge olika typer en chans innan den ena eller den andra ratas, och framför allt, testa i vattnet, inte på internet! ;)

Till sist, både Siven och Erik paddlar en hel del, och har säkert testat fler varianter än de flesta av oss andra. Kan vara värt att lyssna på kloka råd, även om de kanske inte alltid stämmer in 100% på en själv.
 
Bra formulerat Kjell!
Jag skaffade en vingpaddel sedan någon här föreslagit det p g a den annorlunda paddeltekniken. Det gör att jag kan spara på en ond axel. Fast jag paddlar å andra sidan inte för att motionera utan för att titta på allt annat. Om jag motionerade med kajaken skulle min inställning kanske vara annorlunda. Ska man vara rentav hysteriskt krass så kan man säga att det går att paddla med en planka också, man kommer inte långt och det är inte bekvämt så jag föredrar som alla andra en riktig paddel före det.
 
Förutom att jag får en hastighetsökning med vingpaddel, upplever jag en mer avslappnad/naturlig kroppsrörelse med vingpaddel än med plattpaddel. Med den utåtgående rörelsen, kombinerad med bålrotation, blir axelpartiet mer avslappnat och mindre belastat. För att optimera plattpaddelns vattenväg nära kajaken, måste åtminstone jag kompensera med axlar för att ådstakomma det. Det kan naturligtvis bero på bristande teknik, men jag känner mig mer hemma med vingens väg genom vattnet.

Denna fördel gör att jag utan problem tycker att racingpaddeln BracsaIV är helt OK även för motionspaddling med lätta eller tunga kajaker, och känns bäst även i min normaltunga havskajak (Point XP).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.