2 sommarsäckar = 1 vintersäck?

Någon som har erfarenhet av vintertältning, att sova i två sommarsovsäckar istället för en vintersovsäck?

Jag har en Marmot Never Winter som ska funka bra ned till -1. Om jag lägger den i en annan sovsäck som är ungefär lika bra, så borde det väl ge "en bra vintersovsäck"?! Eller finns det något i denna ekvation som gör att 1+1 inte är lika med 2?
 
1+1 blir inte 2, men detta sätt använder även militären sedan länge. Jag använder en Marmot Atom (+5) och en Marmot Helium (-9) och det beräknar jag funka ner till -20. Testade att sova i ett frysrum där det var -18 och det fungerade alldeles utmärkt :)

// Jocke
 
Det är inte mängden stoppning (dun eller syntet) i sig som värmer utan hur mycket loft du har i säcken, dvs det ska finnas tillräckligt med luft. Det får inte bli för tajt, då värmer det inte lika bra.
 
Försvarsmaktens Sovsäck 2000 använder en sommarsäck som klarar ungefär nollgradigt och en vintersäck med -17 grader som gräns. Tillsammans ska de klara ned till -40. Själv testade jag ned till -32 och kan ju säga att det var kallt men det fungerade.
 
Har två (mindre) nackdelar med dubbla sovsäckar:
1. Om man inte ligger still när man sover så kan man ibland vakna med hålen för ansiktet åt olika håll. Kan orsaka lättare klaustrofobi...
2- Fukten ventileras inte bort lika bra.

Annars tycker jag det fungerar okej. Blir lite mer att bära på men det är nästan försumbart mot en stor tjock sovsäck (plus att det är billigare med två om man sprider ut det över året).
 
2+2=4? Nej, enligt Bergans senaste katalog är 2+2=5 eller något mer. De menar att eftersom varje säck har ett givet loft och det dessutom bildas en luftspalt mellan säckarna värmer två tunnare säckar bättre än en tjock. Under natten är ventilationen något sämre, men det är lättare att torka ur säckarna under en solig dag. En kompakt sommarsäck i en höstsäck är i varje fall nog ner till -10, det har vi använt några år nu. Anna
 
Ovanstående är alla tämligen sanna och riktiga men det viktigaste, din komfort har inte tagits med i svaren. Är du en ivändare som gillar en rymlig sovsäck måste din yttersäck dels klara en sval senhöst, ca-15-19 samt vara rymlig nog för din sommarsäck. Annars kommer din sömn att vara mindre bra....
Vikten dubbla sovsäckar har dubbelt av ytter, innertyg och blixtlåsar, fotbafflar, inre tätningar mm. Lättast blir alltid en speciell vintersäck, -30 är ett bra tältmått, i snöka blir en dylik alltför varm.
Men visst går det, själv har jag en ca -20 vintersäck och med den instoppad i en sommarsäck med rekommendationen 0 fungerar det bra ner till ca-35 sen blir det svalt.....
//J
 
Försvarsmaktens Sovsäck 2000 använder en sommarsäck som klarar ungefär nollgradigt och en vintersäck med -17 grader som gräns. Tillsammans ska de klara ned till -40. Själv testade jag ned till -32 och kan ju säga att det var kallt men det fungerade.


Det är ungefär min erfarenhet också. Minus 40 för system 2000 är beräknat med kläder på och med förstärkning av komarocken (värmejacka 90). Utan dessa klarar man runt minus 25-30 om man sover en hel "civil" natt (annorlunda förstås om man bara ligger i några timmar, då hinner man inte kylas ned på samma sätt).

Mitt hemmagjorda system som bor på landet består av en syntetsäck som ytterskal (ca 0 grader och extra stor) och en FM dunsäck m/ä som klarar ca noll den med. Inköpspris totalt 1200 kr (syntetsäcken var lite finare och kostade 900 spänn). Tillsammans går det bra ner till minus 20-25, sen börjar det bli lite kallt. Förstärker man med varm tröja eller lägger en fylld jacka ovanpå klarar man 5 grader till :). Som kontrast klarar min WM Antelope SDL nästan samma temp (minus 16 18 ca) och väger hälften så mycket. Men den vill man ju inte ha liggande på landet direkt ;).

Fördelar med system: med syntet ytterst och dun på insidan skyddas dunet mot kondensfukt, den sätter sig i yttersäcken som är mindre känslig. Syntetsäcken går också att använda som rastplagg i tältet, den har öppning för båda armarna. Dessutom är systemet billigt ;). Nackdel är såklart större volym och vikt men jag använder oftast pulka...

//J
 
Min erfarenhet som främst grundar sig på olika dubbla kombos av syntetsäckar är att som ett hyffsat riktmärke lägga på ~10 grader på den varmaste säcken.


peter
 
Två blir en...

Någon som har erfarenhet av vintertältning, att sova i två sommarsovsäckar istället för en vintersovsäck?

Jag har en Marmot Never Winter som ska funka bra ned till -1. Om jag lägger den i en annan sovsäck som är ungefär lika bra, så borde det väl ge "en bra vintersovsäck"?! Eller finns det något i denna ekvation som gör att 1+1 inte är lika med 2?


Har du blivit klokare av alla "kloka" råd :)?.... Vilka temperaturer tänker du på när du menar "vintersovsäck"?, mellan 10-15 minus eller 20-25 minus eller..?

Jag har själv testat att sova i en +2 och en -5 sovsäck i -17grader(med underställ) och det funkade..men då ska man oxå tänka på att jag var mätt och belåten, torr och varm när jag kröp ner i sovsäckarna på balkongen. När man varit ute ett par dagar så är man oftast lite mera frusen av sig på natten!

Två sommarsäckar, varav en är -1 och den andra kanske +5 bör klara ner mot minus -10 grader....

//A
 
Två tunna blir varmare än man kan tro

Två tunna blir varmare än man kan tro, jag har sovit åtskildigt i kall vinternatt inkrupen i en Caravan Carry Combi. Säcken består av en tunn rätt usel dunsäck och en tunn inte imponerande syntetsäck. Detta till trots så har de fungerat bra till ca - 20 grader C och jag har sovit och mer än överlevt i temperaturer under - 30 grader C.

Och som alltid ett bra liggunderlag är minst lika viktigt som varm sovsäck på vintern.
 
Vikten och volymen!

Tjena! Det finns gamla trådar om sånt här. Tror jag startade en själv en gång förra vintern. Låg en natt i en Haglöfs Travellite 2 och en tunnare säck av okänt märke. Båda syntet. Haglöfssäcken klarar väl nånstans mellan noll och fem grader plus om man sover i underställ. Det var nog runt 5 grader kallt, kanske kallare, och jag frös, kunde inte sova, trots att jag pälsade på mig. Nu har jag skaffat en Marmot Helium EQ och den är ungefär lika stor som Haglöfaren och väger något mindre. Heliumen ska ju ha en komforttemp ner till minus 9 grader. Nåt att tänka på. Handlar det om pengar, kan jag förstå varför man vill köra tvåsäckslösningen, men annars finner jag inga argument för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.