Nybörjare på att tälta. Hjälp!

Håller med om att det kan låta konstigt men det är ren fysik och det handlar om värmeöverföring enligt om jag minns rätt från skolan termodynamikens andra sats.

Du avger energi och det är den enda värme som finns eftersom sovsäcken som bekant inte har något eget värme element som värmer, den är rätt upp och ner en termos.

Så din uppgift är att värma upp den luft som finns inuti sovsäcken....
"Kylan utanför vill in i sovsäcken" genom dess fyllning och din "avgivna energi vill åt andra hållet ut genom syntet eller dun fyllningen". Så det är där kriget pågår i fyllningen "och den starkaste vinner".

Så och om luften inuti sovsäcken INTE värms upp då blir det efter ett tag lika kallt i sovsäcken som utanför och då har sovsäcken ingen funktion, då kan du lika gärna bära med dig dina kläder och sova i en tunn påse.

Dina kläder har du för att inte avge så mycket energi till omvärlden och har du då dessa på dig i säcken så kommer sålunda DU INTE att värma upp luften i sovsäcken. Då räcker inte "din varma andel" som finns och vill ut att hindra kylan som vill in genom sovsäckens fyllning.

Så därför blir det varmare i sovsäcken om du INTE har kläder på dig.
Termodynamikens andra lag säger väl i det här sammanhanget mest att man måste tillföra energi för att kunna upprätthålla en högre temperatur än omgivningen?

Det är i varje fall kanonbra att du vill diskutera utifrån fysiken, så kan man eventuellt komma fram till vad som gäller, annars blir det bara tyckande. Jag ska åka bort en vecka, så jag hinner inte just nu, men jag ska försöka förklara utifrån fysiken hur jag menar att det hänger ihop. Jag har även nyligen i jobbet gjort en matematisk modell för värmeavgivning från en kropp (dock ej mänsklig) så jag kanske även kan ge något principexempel på hur temperaturer och värmeförluster kan se ut dynamiskt över en natt.

Jag gör det dock i en separat tråd för att inte förstöra denna som innehåller många bra tips för trådskaparen, inklusive dina förutom just angående detta. Du är välkommen att kritisera det jag skriver där, om du dessutom gör det utifrån fysikens lagar kanske vi även kan få samsyn om vad som vad som gäller.

Nu kan jag bara konstatera att vi har helt olika uppfattning om vad som gäller och hur det fungerar fysikaliskt.
 
Om så är fallet så leds ingen värme ut genom sovsäcken, och du har uppnått perfekt isolering (tack vare kläderna då). Så blir det förstås inte, det är ju uppenbart varmare att ha på sig isolerande kläder i säcken.
Precis så enkelt kan man säga det. Men nu har jag just sagt att jag ska komma med en mer komplicerad förklaring så jag får väl försöka göra det.
 
Om man bylsat på sig kläder kan det vara negativt t ex minska cirkulationen i kroppen eller av luft inne i sovsäcken så att man fryser t ex om fötterna. Kan vara bra att kunna röra sig lätt för att byta sovposition. Kan man kura ihop sig i fosterställning minskar det värmeförluster i vatten till en tredjedel har jag läst i forskarrapport. Däremot har jag inga siffror från tältövernattningar.

Tror att skillnaderna mellan tunna eller tjocka kläder inne i sovsäcken generellt är små.

Thure
 
Om man bylsat på sig kläder kan det vara negativt t ex minska cirkulationen i kroppen eller av luft inne i sovsäcken så att man fryser t ex om fötterna. Kan vara bra att kunna röra sig lätt för att byta sovposition. Kan man kura ihop sig i fosterställning minskar det värmeförluster i vatten till en tredjedel har jag läst i forskarrapport. Däremot har jag inga siffror från tältövernattningar.

Tror att skillnaderna mellan tunna eller tjocka kläder inne i sovsäcken generellt är små.

Thure

Om kläderna sitter så tight att de minskar cirkulationen så blir det en annan (dålig) sak eller om isolationen är fördelad väldigt ojämnt över kroppen, men isolation fungerar lika bra om den sitter i en jacka som om den finns i en sovsäck, säger mig både teori och praktik. Dock så har ju vanligen sovsäcken vanligen mer isolering än jackan.
 
De gånger min sovsäck känns för kall brukar jag lägga jackan ovanpå sovsäcken. På det sättet behålls värmen inne i sovsäcken bättre.

Eluh
 
Jag har bara blivit varmare när jag tagit på mig kläder i sovsäcken. Jag tror inte lager på lager-principen upphör bara för att man hoppar in i en sovsäck. Däremot är det svårare att värmereglera rätt och lättare att bli svettig i kläder, och därmed senare nedkyld. Jag kan köpa resonemanget om man har för tjocka lager upptill och bara underställ och tunna sockar nertill. Då kanske man tappar viss luftvärme i säcken och fryser om underkroppen. Att ha ett jämt och genomtänkt sovsystem tycker jag är nyckeln. Har oftast bara rena förstärkningsplagg (dun/syntet) vintertid. Sommar duger underställ och tunt fleece-set vid behov. Tror sovsäckstillverkarna har ett visst egenintresse att propagera för att man nästan ska sova naken. Då behöver man köpa väldigt många olika sovsäckar. Allt detta är bara mina egna ovetenskapliga åsikter och upplevelser och behöver ju förstås inte stämma för alla.
 
Hur fasen gör man med myggor I tältet? Vår tält hade myggnät men några slank in endå.

Men du skriver nedan att det inte hade innertält? Var det ett enkelväggstält alltså? För om det bara var ett yttertält så finns det ju massor med ställen där myggen kan ta sig in (glipan nere vid marken t.ex.).

Normalt har man ju ett innertält som är "myggtätt", och man får använda disciplin för att se till att inga mygg kommer in. Öppna det bara när man ska in och ut, se till att vifta bort mygg som surrar vid öppningen innan man öppnar, och som flera har påpekat så får man sen se till att ta kål på de myggor som tagit sig in innan man försöker sova.

Irriteras man av ljudet så kan öronproppar vara en bra idé.
Jag och min 10 åring frös häcken av oss trots två lager kläder i sovsäck. Vi hade underlägg och sovsäck men tältet vi fått låna hade ingen innertält och som jag har förstått i efterhand så spelar det stor roll. Hur gör jag bättre nästa gång?

Hade ni mössa på er? Det är ett av de vanligaste nybörjarmisstagen tycker jag, att tro att man inte behöver mössa.

För tunt liggunderlag ha flera också tagit upp, problemet är ju att mot marken isolerar inte sovsäcken nånting (eftersom den trycks ihop av kroppsvikten), så där är man beroende av liggunderlaget. Och såhär års är marken fortfarande rätt kall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.