sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck?

Finns många trådar om detta vet jag, men har inte riktitg fått nån klarhet i vad/om jag borde införskaffa för att lösa problemet med att kunna sitta med benen i sovsäcken om kvällarna så jag gör en tråd till.

I färdiga vindskydd brukar det inte vara några större problem att krypa ner med fötter och ben i sovsäcken när det börjar bli kallt, finns ju torrt att sitta på.

Men sover man i tält eller under tarp så sitter man ju i princip på marken, som oftast är kall och framförallt blöt. Risken att man råkar få sovsäcken mot marken, och sedan råkar trycka lite just där så att sovsäcken suger upp en blöt fläck, är ju rätt stor.

Hur löser folk detta?

Ett sovsäcksöverdrag som är rejält vattentätt i fotänden och på undersidan upp över rumpan, men andas bra i övrigt känns som en bra lösning, men har inte provat. Har ingen lust att köpa nått dyrt innan jag tror att det kommer funka. Erfarenheter? Nån som vet nått sovsäcköverdrag som är vattentätt i fotänden?

Och annars, vad gör folk? Man kan ju kanske ha ett extra liggunderlag för att få lite mer plats för sovsäcken. Eller ta med sopsäck, bubbelplast etc. Känns lite sunkigt med blöt plast och osäker på hur det klarar elden, vill ju inte få smält plast på sovsäcken, men åtminstone gratis att prova, så det får nog bli bubbelplast nästa gång.

Men alla som sover ute i skogen borde väl få det här problemet? Hur gör ni?
 
varför ha sovsäck på sig? tänker jag - jag har ju kläder.

Sovsäcken är en av de dyrare och ömtåligare prylarna man har med sig och den vill jag inte utsätta för glödsprätt och väta i onödan så den stannar i tältet.
 
varför ha sovsäck på sig? tänker jag - jag har ju kläder.

Sovsäcken är en av de dyrare och ömtåligare prylarna man har med sig och den vill jag inte utsätta för glödsprätt och väta i onödan så den stannar i tältet.


Nu har jag oftast inte tält ens. Och så förstår jag inte hur jag ska kunna sitta still i temperaturer under nollan med enbart kläder? Fast jag är frusen av mig. Kanske om jag hade med mig rejäla termobyxor, men det känns lite överdrivet vår o höst..

Framförallt benen som behöver extra värme. Extra långkalsonger, dubbelt liggunderlag och att ha fötterna på något isolerande hjälper lite men ändå inte så att det blir behagligt att sitta ner i en timme eller så..
 
Om du har en sovsäck som är tillräckligt varm för att sova i så kan du väl krypa ner i den istället för att ha eld?

För mig känns kombinationen av sovsäck och eld som överflödig, det borde räcka med eld eller sovsäck.

Du var rädd för att få smält plats på sovsäcken, är det så varmt från elden så är jag snarare orolig för att få glödsprätt på sovsäcken eller att själva sovsäckens yttertyg smälter.
 
Jag använder Ajungilaks (mammut) Grevling och tycker den fungerar bra som lite extra skydd då jag sover i vindskydd eller under bar himmel nära eld. Fördelen den har är att det övre lagret är gjort av bomullspoplin. Har dock inte fått några större eldflagor på den så jag kan uttala mig om hur bra den står emot sånt.
 
Ha en billig presenning från byggmax som skydd mot marken, och ha ett sovsäcksöverdrag av bomull sytt av nåt gammalt loppistyg eller ett kraftigare lakan mot glödsprätten. Eller strunta i överdraget och laga eventuella glödsprätt med sån där lagningstejp man har på dunprylar. Om du inte eldar gran så minskar risken för sprätt. Har för mig att murken gran som torkat inte sprätter heller. Minns ej hur det var med tall, lite sprätt kanske men inte lika mkt som gran? Annars finns ju ved från lövträd (död björk brukar inte funka så bra då den ofta är blötmurken inuti sitt näverskal) eller färsk råbjörk som går bra att elda om man fått igång brasan, den sprätter inte.
 
Alltså, egentligen är det inte elden som är det viktiga, utan att kunna dricka varm choklad och titta på stjärnorna och koka lite soppa och sådär. Brukar ha en liten eld som inte ger så mkt värme. Men det är trevligt att kunna sitta på en stock eller så, oftast är själva liggplatsen inte bästa sittplatsen. Och även om man skulle uppehålla sig på liggplattsen så är ju ett vanligt liggunderlag inte format för att man ska kunna sitta i det med sovsäck på.
Mest är jag orolig för att sovsäcken ska bli fuktig. Har inte haft så mkt problem med det men har inte varit ute mer än två nätter åt gången.
Det kan ju hända att min oro är överdriven.. Hoppas vara ute ett par veckor i sträck i år så jag får se hur det funkar i längden i praktiken.

Calexico kanske är inne på ett bra spår i att man ska klä sig rätt. En filt med samma vikt som ett sovsäcksfodral kanske vore allsidigare, enklare och trevligare. Eller termobyxor. Också allsidigare än ett fodral skulle jag tro.

Ska kolla på Grevling också!

Men allvarligt talat, vad gör ni om kvällarna på vår och höst? Sitter ni inne i tältet så fort ni värmt/lagat maten? Äter ni ute? Håller ni värmen i långkallingar och byxor eller behöver ni ta till knep (typ plagg ni inte använder annars på turen) för att inte frysa om ni sitter på ett liggunderlag på en stock i +1C?
 
Jag är som sagt var mer orolig för att sovsäcken ska skadas av elden.

En fuktig säck går att torka och är sen som ny. En smält säck är i princip förstörd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders100 Sovsäcksöverdrag Bo och sova 5
Livetiskuggan Vindsäck som sovsäcksöverdrag Bo och sova 4
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
patrikiden Sovsäcksöverdrag från snigeln Bo och sova 1
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
josia Sovsäcksöverdrag - vattentätt eller ej? Bo och sova 12
Putte74 Sovsäcksöverdrag med myggnät Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
jarmland Sovsäcksöverdrag? Bo och sova 15
Öhlin Sovsäcksöverdrag av GoreTex.... Bo och sova 13
jeppe78 sovsäcksöverdrag Bo och sova 5
Olaa Haglöfs bivack sovsäcksöverdrag Bo och sova 0
carpe.diem Huvahållarpinne för sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
Olaa Köpa färdigt sovsäcksöverdrag! Bo och sova 2
Mx2 Sovsäcksöverdrag? Bo och sova 9
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
graylingman Sovsäcksöverdrag Bo och sova 2
1234 Sovsäcksöverdrag ? Bo och sova 1
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
rambehr Tältplatser vid sjö Uppsala Bo och sova 3
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
Spinspider Reflexgolv vid vintertältning? Bo och sova 7
friskluft Liggunderlag vid ryggproblem? Bo och sova 5
AndreasE liggunderlag vid ryggproblem Bo och sova 11
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.