Fjällfiske

Hallå där! Jag har tanken att vilja ha med mig ett fiskespö mm, på mina vandringar i fjällen. Det jag mest är ute efter är väl röding, harr, lax, öring och gädda.
Är ute minst i en vecka varje gång så skulle vara gött om inte fiskeutrustningen vägde 10 kg :)

Eftersom jag är nybörjare tänkte jag fråga er om det här är bra att köpa. som spö tänkte jag Abu Garcia Devil Spinn 6'6", som rulle en Daiwa ninja 2500A och typ en mörk flätad lina ?
Sen tänkte jag spinner typ droppen, wipp och reflex.

Så nu undrar jag, är jag helt ute och cyklar? Är det något mer som bör köpas? Kom med tips!

Mvh Adam
 
En pumla eller två plus en liten ask flugor. Då kan du köra flugcast i strömmande vatten som du lär stöta på.

När det gäller rullar så brukar jag alltid köra shimano, strular aldrig och bra kvalité. Annars ha ett smidigt teleskopspö av kvalité så kan du enkelt bära med dig.
 
Ett teleskopspö, som sagt, en burk metmask och ett flöte. Om du nu är ute efter att äta upp fisken. Annars inte metmask då fisken sväljer dem lätt.
 
Ett teleskopspö, som sagt, en burk metmask och ett flöte. Om du nu är ute efter att äta upp fisken. Annars inte metmask då fisken sväljer dem lätt.

Det är inte tillåtet att fiska med mask och andra liknande beten i strömmande vatten. Man ska inte fiska med sånt på några fjällfiskbestånd alls, oavsett om man "planerar" att äta fisken eller inte. Man vet ju inte i förväg vilken fisk som kommer att svälja betet - en liten fisk under minimimåttet eller en jättefin, stor fisk med högt avelsvärde sätter man ju tillbaka och hur gör man det utan att skada den om den har svalt masken?
 
Hullinglöst

Flugkast med hullingslösa (eller ihoptryckta krokar) för att lättare ta av fisken, ger även mer spännande drillning. Lämpligen görs samma på spinnare också. Välj teleskopspö.

Skitfiske på dig!
 
Mitt nuvarande fiskeset som följer med på fjällvandringar där fiske år tillåtet är ett 5-delat haspelspö, Rulle Shimano Symetre 1500FI med 0,12mm Fireline Crystal och en ask med valda lätta spinnare och mindre skeddrag. Allt under totalvikten 500g och spöet platsar utanpå ryggsäcken utan att sticka upp över den och vara hinder när man går i skog eller sly.
Jag har däremot aldrig kommit överens med telskopspön då egenskaperna och ringarnas placering inte är optimal:(
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...