Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag visste dock inte att man inte fick avhysa folk från marken då man tyldigen har rätt att avhysa folk från privata vatten.

Enda gången detta kan bli aktuellt är om du fiskar utan tillåtelse eller fiskekort, på vatten som enligt lag kräver detta. Att paddla eller bada osv är helt lagligt om det sker inom ramen för allemansrätten.

Det är olagligt att störa jakt. Punkt.

Var går gränsen för att störa? Vissa jägare tycker att du stör jakten när en drevhund blir mer nyfiken på dig som är ute och vandrar än att jaga viltet.
 
Som vanligt tolkas sånt här av domstolsfolk och inte av sakägare.
Väldigt sällan som begreppet "störs" innefattar sånt som vanligt folk "störs" av. Gränsen går oftast längre fram än så.
 
Som vanligt tolkas sånt här av domstolsfolk och inte av sakägare.
Väldigt sällan som begreppet "störs" innefattar sånt som vanligt folk "störs" av. Gränsen går oftast längre fram än så.

När allemansrätten skapades uppstod aldrig dessa problem, man förstod vad jakt var, man förstod även att någon ägde marken man gick på. Man visade hänsyn och var tacksam.

Alltså, allemansrätten kommer att dö. Eftersom man inte längre förstår dess syfte. Inte ännu, men inom två generationer är den borta.
 
Står man jämte jägaren med nån militant-vegan-skylt och blåser i visselpipa så stör man jakten, knappast annars. Men komigen, detta är väl knappast nåt större problem ute i verkligheten?
 
Står man jämte jägaren med nån militant-vegan-skylt och blåser i visselpipa så stör man jakten, knappast annars. Men komigen, detta är väl knappast nåt större problem ute i verkligheten?

Tja. Åk ut och titta på nästa vargjakt vetja.

...men det är främst andra faktorer som kommer att förändra allemansrätten.
 
Om en jägare inte kan se skillnad på lovligt vilt och en camoflageklädd människa rekommenderar jag en synundersökning.
Är det inte helt säkert fritt kulfång skjuter inte en sunt tänkande jägare. Vilken jägare vill leva resten av sitt liv med att ha nedlagt en människa som fanns bakom djuret i siktet?
Jag både hoppas och tror att jägare funderar på kulfånget före de trycker av.
Jakttorn är höga inte bara för att man ska se bra därifrån - de ger också en bra vinkel som gör att marken nära viltet blir bra kulfång.

/Patrik, utan jägarexamen
I sak håller jag med dig, samtidigt fälls ca 80.000 älgar av 270.000 jägare varje år, om vi ponerar att alla fälls av 1 skott är det 80.000 chanser att något kan gå snett.
Och då räknar vi inte med bommarna.

Tyvärr har vi ingen kontroll över lämpliga jägare mer än vid brottslighet och även vid omhändertagande om jag inte minns galet.
Jag vet att jag aldrig tar chansen att röra mig i skogen onödigt mycket utöver min egen jakt vid denna period. Idioter och olämpliga människor finns överallt.
 
I sak håller jag med dig, samtidigt fälls ca 80.000 älgar av 270.000 jägare varje år, om vi ponerar att alla fälls av 1 skott är det 80.000 chanser att något kan gå snett.
Och då räknar vi inte med bommarna.

Tyvärr har vi ingen kontroll över lämpliga jägare mer än vid brottslighet och även vid omhändertagande om jag inte minns galet.
Jag vet att jag aldrig tar chansen att röra mig i skogen onödigt mycket utöver min egen jakt vid denna period. Idioter och olämpliga människor finns överallt.

Jag hoppas jägare idkar någon form av självsanering om de finner olämliga jaktkollegor, genom att se till att de som skjuter osäkert fråntas vapenlicens.

Jag vet inte hur många skott som avlossas i svenska försvasmakten varje år men det finns drygt 50000 anställda (inkl hemvärnsavtal) så det borde enligt min gissning vara minst hundratusentals om inte miljoner och i variendade kalibrar och det är ytterst sällan jag läser om skottskadade soldater/officerare under övning. Jägare borde också kunna skjuta säkert.

Men efter denna tråden blir jag nog än mer försiktig att ge mig ut i jakttider, då jag läser hur somliga verkar resonera.

/Patrik, som väl unnar jägare sin jakt men både bössan och omdömet måste med till skogs

PS Någon som kan länka till lagtexten om förbudet mot att avsiktligt störa jakt? DS
 
Att man inte längre vet och förstår när man stör t. ex en jakt påvisar faktumet att allemansrätten snart är ett minne blott.

Personligen har jag full insikt i och förståelse för allemansrätten och de skyldigheter den innebär. Men med det sagt kan jag konstatera att det finns mycket okunskap både hos jägare och andra friluftsmänniskor. Exempelvis tar många markägare sig "rätten" att märka upp sin mark som privat och/eller så hindrar man människor tillträde genom att blockera stigar och tillträdesvägar.

Flertalet jägare jag mött under mina vandringar i mellansverige har påpekat tydligt att det är "deras" jaktmark, och ingen annan enligt deras uppfattning får uppehålla sig där. Den allmänna okunskapen kring skyldigheterna och rättigheterna kring allemansrätten spär på missförstånden och tolkningarna.

Själv tror jag inte att allemansrätten är hotad i någon större utsträckning, betänk bara problematiken som Sveriges kommuner kommer få i sådant fall när det gäller allmän platsmark.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...