Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen?

Tjena alla!

Som nyreggad kanske man ska börja med en kort introduktion.. Jag är friluftsmänniska som gillar att vara aktiv, klättrar, paddlar, cyklar, m.m på min fritid. Gillar att vandra, speciellt om det är bland storslagna miljöer som t.ex. alperna.

Nästa vecka ska jag och några kompisar bege oss till Norge för att besöka dom klassiska platserna, bland annat Trolltunga. Tanken är att vi ska ha bilen med oss och göra dagsutflykter, sen sova på någon camping eller ute i naturen på kvällen.

Jag har inte köpt något tält, men när jag sökte runt hamnade jag på den här sidan som snackade om pop up tält (http://tältproffset.se/popup-talt/). Det låter jäkla smidigt att slippa behöva sätta upp allting själv, det såg också relativt enkelt ut (om lite knepigt) att packa ner det igen. Jag har satt upp riktiga tält förut när jag vandrat men tycker det kan bli lite drygt att behöva sätta ihop allting, speciellt om det blåser mycket.

Är ett sånt tält att rekommendera eller ska jag köpa ett "klassiskt" tält? Någon som använt något liknande, höll det? Är det bara en gimmick? :p
 
Ser det som en rolig pryl men förstås med nackdelar.
Beskrivningen på sidan du länkar till verkar rätt träffande:

"Det negativa med popup tält

Det må låta som dessa tält nästan bara har massa fördelar, men tyvärr finns det vissa nackdelar. Den största nackdelen av alla är att dom inte alls är lika robusta och stabila som tält som använder sig av tältstänger. Ska du tälta i ett område där det kan blåsa mycket och kraftigt, finns risken att ditt popup tält rivs sönder. Utan några solida stänger som håller upp tältet finns det lite du kan göra, tyvärr.

Den andra nackdelen är deras storlek. Ja, dom är kompakta och lätta men nerpackade tar dom mer plats än vad man kan ana, inte i höjden utan i bredden. Om du har ett större popup tält kan det vara 1m i diameter nerpackat, alltså ingenting som man kan packa ner i en ryggsäck eller liknande.

Tredje nackdelen är egentligen ingen nackdel, men många ägare av popup tält får det fel, vilket betyder att någonting är fel. Vi pratar om att packa ner tältet igen, vi har träffat ett dussintals olika människor som på något sätt aldrig kommit på hur man packar ner det igen. Deras lösning var att veckla ihop det någorlunda och tejpa så det satt ihop… Ja, så kan man också göra."


Har bekanta som gillar sitt popuptält och för bilcamping kan det nog vara ett alternativ. Men kanske inte vid vandring, paddling och andra aktiviteter där man inte har mer permanent väderskydd i närheten.

Thure
 
Jag har sovit många nätter (kanke mer än hundra) i pop-up tält från Decathlon typ det här.

Det funkar rätt bra, men nackdelar är:

1. Man ser ut som en sköldpadda när man bär tältet på ryggen, det passar i ingen ryggsäck. Omöjligt att vandra långt med det.

2. Tältet går att vika för att tältstängerna är så mjuka och flexibla- det känns när stormen blåser upp.

Om ni har alltid bilen i närheten, ser jag dock inget problem.
 
Jag köpte ett på Rusta förut när de reade ut det (tror det kostade under hundralappen). Min tanke var inte att ha det till vandringar direkt utan mer som ett "snabbt slänga upp och sova i" istället för att sova i bak på bilen.

Som har påpekats ovan så är det oerhört otympligt när det är ihopfällt, jag tror inte ens jag skulle vilja försöka bära det på ryggen.

Att fälla ihop det igen är svårt. Jag har sett folk stå på campingar och kämpa (efter att ha köpt ett till ungarna), så jag provade hemma i köket och det är nätt och jämt att man klarar att få ihop det på en person. Det tog mig tre försök, och då hade jag ändå rätt bra koll på hur man ska göra (det är exakt samma princip som för att vika ihop såna här solskydd man sätter på insidan av bilrutan). Problemet var att man tappade nån "ögla" och då fjongade allt iväg.

Det är också ett enkeldukstält, med allt var det innebär. Det är svårt att ha ventilation om det regnar, eftersom formen gör att det rinner vatten längs i princip alla väggar. Duken tål inga enorma mängder regn. Men som "vind- och insektsskydd för snabb övernattning" kan det fungera.

Annars är det mycket enklare att slänga upp ett enkelt tunneltält. Det tar kanske 2 minuter längre tid.
 
Tack för alla svar och ursäkta att jag svarar så långt efter.

Ser det som en rolig pryl men förstås med nackdelar.
Beskrivningen på sidan du länkar till verkar rätt träffande:
Thure

Jo, jag vet men det känns skönt att få höra från människor som faktiskt testat liknande tält ute i det vilda.

Jag har sovit många nätter (kanke mer än hundra) i pop-up tält från Decathlon typ det här.

Det funkar rätt bra, men nackdelar är:

1. Man ser ut som en sköldpadda när man bär tältet på ryggen, det passar i ingen ryggsäck. Omöjligt att vandra långt med det.

2. Tältet går att vika för att tältstängerna är så mjuka och flexibla- det känns när stormen blåser upp.

Om ni har alltid bilen i närheten, ser jag dock inget problem.

Haha, jag var faktiskt i Decathlon i veckan och kollade på deras pop up tält. Såg det du länkade, men dom hade även ett lite dyrare som var vitt. Från det jag kunde se (jag är nybörjare trots allt) så hade den allt man kan tänkas behöva.

Dock har du alldeles rätt angående bärmöjligheterna. Vad jag såg fanns det bara ett handtag att bära det med, men tur nog kommer vi alltid hålla oss någorlunda nära till bilen så jag tror inte det kommer bli så himla jobbigt.

Angående stormigt väder, det hade jag inte tänkt på! Förhoppningsvis är vädret inte allt för hårt, i värsta fall får man ta sömnpiller hehe.

Jag köpte ett på Rusta förut när de reade ut det (tror det kostade under hundralappen). Min tanke var inte att ha det till vandringar direkt utan mer som ett "snabbt slänga upp och sova i" istället för att sova i bak på bilen.

Som har påpekats ovan så är det oerhört otympligt när det är ihopfällt, jag tror inte ens jag skulle vilja försöka bära det på ryggen.

Att fälla ihop det igen är svårt. Jag har sett folk stå på campingar och kämpa (efter att ha köpt ett till ungarna), så jag provade hemma i köket och det är nätt och jämt att man klarar att få ihop det på en person. Det tog mig tre försök, och då hade jag ändå rätt bra koll på hur man ska göra (det är exakt samma princip som för att vika ihop såna här solskydd man sätter på insidan av bilrutan). Problemet var att man tappade nån "ögla" och då fjongade allt iväg.

Det är också ett enkeldukstält, med allt var det innebär. Det är svårt att ha ventilation om det regnar, eftersom formen gör att det rinner vatten längs i princip alla väggar. Duken tål inga enorma mängder regn. Men som "vind- och insektsskydd för snabb övernattning" kan det fungera.

Annars är det mycket enklare att slänga upp ett enkelt tunneltält. Det tar kanske 2 minuter längre tid.

Hehe jag förväntade mig att det skulle vara svårt att fälla ihop. När jag var och kikade så frågade jag butikspersonalen om dom kunde visa hur man gjorde, tog väl max någon minut för honom att få tillbaka allting igen.. Frågan är om jag kan göra det?

Den modellen jag kollade på hade två dukar, alltså den stora duken som är själva tältet och en mindre inuti.

Så det blir nog att köpa ett från Decathlon ändå tror jag. Största nackdelen är väl att den knappt går att bära, men vi ska som sagt bo nära bilen. Annars så verkade tältet nästan som ett vanligt, alltså ventilation med två dukar osv.

Jag återkommer med en rapport om hur det var när vi väl är hemma (om vi kommer hem levande)!
 
Vi har ett mindre pop-up tält från Decathlon som vi använder som väderskydd på orienteringstävlingar. Av någon outgrundlig anledning verkar det alltid vara ett jämnt duggregn när det är dax. Att bli blöt ute i skogen är en sak, att vara det när man väntar på sina klubbkamrater är något annat... Och i det fallet så har tältet varit perfekt. Har lärt mig hur man tar ner det, tar max en minut. Men som sagt: det är otympligt, det är väl ca 60cm i diameter i ihoppackat skick. Och väger som mitt Niak. Skulle möjligtvis ta med mig tältet till fjälls för att barnen ska ha ett tält att leka i (och då se ut som en kringvandrande cirkusartist på vägen), aldrig för att ha något att sova i. Men det är jag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.