Segelbåt, 2 kojplatser och sänkköl.

En stunds googlande har givit mig några typer, Albin 57, Etap 22, Fabola 600 etc. men jag kan inte säga att jag blivit så mycket klokare.

  • Kojplats för två vuxna.
  • Sänkköl, annars går den inte in i hamnen.
  • Ca 20 fot. Inte mycket längre, samma skäl som ovan.
  • Ska kunna sjösätta med personbil och trailer och rigga utan "varvsresurser".
  • Nybörjarvänlig utan att vara "trög". jag har mest seglat lite jolle.

Vad har ni för åsikter? Vad finns att välja på?
Helst ska den gå att hitta begagnad mellan Gävle och Stockholm :)

Per
 
En stunds googlande har givit mig några typer, Albin 57, Etap 22, Fabola 600 etc. men jag kan inte säga att jag blivit så mycket klokare.

  • Kojplats för två vuxna.
  • Sänkköl, annars går den inte in i hamnen.
  • Ca 20 fot. Inte mycket längre, samma skäl som ovan.
  • Ska kunna sjösätta med personbil och trailer och rigga utan "varvsresurser".
  • Nybörjarvänlig utan att vara "trög". jag har mest seglat lite jolle.

Vad har ni för åsikter? Vad finns att välja på?
Helst ska den gå att hitta begagnad mellan Gävle och Stockholm :)

Per

Fabola verkar ha fått ordning på kvaliteten. Jag tror mer på en Fabola än Albin 57.

Innan jag läste sista raden tänkte jag spontant på Elan 210 Sjukt tuff och fyller övriga krav....men den är nog svår att hitta beggad.
 
Fabola verkar ha fått ordning på kvaliteten. Jag tror mer på en Fabola än Albin 57.

Innan jag läste sista raden tänkte jag spontant på Elan 210 Sjukt tuff och fyller övriga krav....men den är nog svår att hitta beggad.

Den var häftig, men kanske inte inom budgeten. Båtarna jag räknade upp tycks man kunna hitta för mellan 30 och 60 tusen.
 
Tyskarna har massor av olika båtar av den typ du letar efter. Kör en "detallierte suche" med längd 6-8 meter:
http://www.boatshop24.com/

Du kan också söka efter "jollenkreutzer" som är små ruffade segelbåtar med centerbord eller sänkköl. Finns i olika storlekar från ca 6 meter till uppåt 9 meter.

En kul ny båt är Varianta 18 som byggs av Dehlerkoncernen och säljs via internet. Ligger under 10.000€ i grundpris så den hamnar strax under en Fabola Campus 6.3 i slutpris men känns mer gedigen. Min syster har en Campus 6.3 och med lite modifieringar är det en helt OK båt.
http://www.varianta.info/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...