Minskad avskjutning under älgjakten 2019

Bra metod och hålla stammen vid lagom nivå och santidigt får man ju fylla frysen med kött så får kaninen ha sin mat ifred. Är ingen fan och tugga gräs och dyligt och därför jagar jag.
 
Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av.

Det är väl en utav många bra metoder att se långsiktig utveckling, så länge som man tar hänsyn till förändringar i jaktsätt o.s.v.
Ett annat sätt är att räkna antalet observerade älgar under jakten (alltså alla, även de som inte skjuts).

Alternativet är ju att anställa folk som enkom går ut och räknar. Nog är det ju en bättre lösning att de som redan är ute och jagar bidrar med informationen.

Innan man tar ställning ska man såklart också koppla inventeringen mot målet. Har vi siktat på att minska älgstammen, då har vi ju lyckats. Har vi siktat på att hålla den på oförändrad nivå, då är det något som inte stämmer.

Sen kan man ju alltid debattera hur opartisk den intervjuade är.
 
Det är väl en utav många bra metoder att se långsiktig utveckling, så länge som man tar hänsyn till förändringar i jaktsätt o.s.v.
Ett annat sätt är att räkna antalet observerade älgar under jakten (alltså alla, även de som inte skjuts).

Alternativet är ju att anställa folk som enkom går ut och räknar. Nog är det ju en bättre lösning att de som redan är ute och jagar bidrar med informationen.

Innan man tar ställning ska man såklart också koppla inventeringen mot målet. Har vi siktat på att minska älgstammen, då har vi ju lyckats. Har vi siktat på att hålla den på oförändrad nivå, då är det något som inte stämmer.

Sen kan man ju alltid debattera hur opartisk den intervjuade är.

Älgobs har ju fungerat bra som ett underlag för uppskattning av älgstammen under dom 30 år som jag har jagat.

Björn Sundgren har alltid haft en bra inställning, för även vi jägare förstår att vi inte kan ha en älgstam som skenar i tillväxt.
 
"Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av."

Vi hade spårinventering vintertid när jag jagade i Norrbotten.

Älgbetesinventering är en metod som används av skogsstyrelsen, metoden skevar lite då den mäter mest tall ungskogar och för få ytor inventeras (av kostnadsskäl) för att kunna se lokala variationer.

Spillningsinventering är också en bra metod.

men älgobservationer och avskjutningssiffror är något som kan fås fram över hela landet och är billigt.
 
"Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av."

Vi hade spårinventering vintertid när jag jagade i Norrbotten.

Älgbetesinventering är en metod som används av skogsstyrelsen, metoden skevar lite då den mäter mest tall ungskogar och för få ytor inventeras (av kostnadsskäl) för att kunna se lokala variationer.

Spillningsinventering är också en bra metod.

men älgobservationer och avskjutningssiffror är något som kan fås fram över hela landet och är billigt.

I Kalix brukar vi ha flyginventering för att få en uppskattning över antalet älgar/1000 ha. Den brukar ju vara i feb-mars men då får det inte vara busväder utan helst lite nysnö som har täckt över gamla spår.
Vädrets makter kan man inte göra något åt.
 
Skogen är full av älgar, björnar och skogsfåglar och nästa månad börjar jakten först ut björnen 10 st får fällas här denna höst.......snart får man fylla frysen igen.
 
Skogen är full av älgar, björnar och skogsfåglar och nästa månad börjar jakten först ut björnen 10 st får fällas här denna höst.......snart får man fylla frysen igen.

...och 60 björnar är skjutna under skyddsjakt i Norrbotten.

Har ni börjat gå igenom passlinjer och kolla till tornen, m. m?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
-Patric- inget nytt under solen Jakt 107

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...