Tsähkkok

Jag planerar att vandra från Kvikkjokk till Kisuris och sedan ner till Saltoluokta i sommar, med några toppbestigningar och vackra dalgångar. Jag har tänkt att gå från slutet av juni till slutet av juli. Jag funderar på hur det brukar se ut med möjligheterna att bestiga Bårddetjåhkkå, Bulkas och Nåite/Noajdde i slutet av juni/början av juli? Är det stor skillnad mellan olika år?

Hej Martin! Lite snabbt om tidpunkten. Ja, det kan vara mycket stor skillnad mellan olika år och vad som händer detta år beror på hur vädret och snösmältningen blir i maj och juni. Det kan alltså vara vara helt snötäckt på Luohttoláhko och naturligtvis på sluttningarna ännu högre upp. Eftersom du börjar i Kvikkjokk så är risken stor att de toppar du nämner är snötäckta vid den tiden du passerar. Snön kan dessutom vara mjuk och då blir det svårt eller omöjligt att ta sig fram. Jag skrev om en färd på Luohttoláhko i slutet av juni på min blogg här:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2009-10-01

Det kan vara både bättre eller sämre beroende på år. Den gången kunde vi bestiga Bårddetjåhkkå dagen efter (finns i ett senare blogginlägg) men det är som sagt olika år från år när det fungerar. Dessutom blir generellt sluttningar som vetter mot söder och sydväst snöfria betydligt fortare än i andra väderstreck. Är det en vindpinad bergskam kan det ske väldigt tidigt. /Hans
 
Jag stjäl tråden en liten sväng.

Allmän fråga:
Ett normalår, är det möjligt att tälta vid den lilla sjön 1242 om man kommer kring 20 juli?


Direkt fråga till Bandersson:
Har jag ritat in din tältplats ungefär rätt (blå "cirkel"?
 

Bilagor

  • tältplats.jpg
    tältplats.jpg
    154.2 KB · Visningar: 321
Allmän fråga:
Ett normalår, är det möjligt att tälta vid den lilla sjön 1242 om man kommer kring 20 juli?

Jag har inte gått förbi sjön och sett terrängen just där utan passerat (flera gånger) strax öster om, på något lägre nivå. Blandning av hedmark och stenskravel. Bäckraviner här och var. Gissar att det är ganska stenigt omkring sjön. Men det brukar ändå gå att hitta plättar som fungerar för tält. Marken ser ju flack ut på kartan, vatten från glaciären (och sannolikt snöfält) finns, så varför inte?
 
Ja din blåa cirkel stämmer ganska bra. När det gäller tältplatser vid sjön så kan du nog kanske hitta ett område som inte är alltför surt eller stenigt men jag har inte tältat där själv. Den här bilden är därifrån, inte precis vid sjön men lite nedanför (som för Hans). Annars är uppgången från Njoatsosvágge fantastisk! Glöm bara inte bort det Hans skriver om snön så ha en plan B i beredskap men det märker du ju när du är där.
 

Bilagor

  • 043.jpg
    043.jpg
    62.7 KB · Visningar: 291
Tack för svaren!

Hade en fundering om att starta vid parkgränsen i låptåvagge, gå rakt över njoatsovagge, upp till isfallet, och sen ta jiegnavagge ner till sarvesvagge. Är det mycket snö så går det ju att gå njoatsovagge istället.

Hade egentligen planerat en annan tur, men den blev blir nog litet väl lång. Dessutom missade jag luohttolahko och isfallet ifjol, och det ångrar jag.

Tänker att det blir drygt att gå från parkgränsen i låptåvagge och sen upp till isfallet under en och samma dag, för det är ju ganska mycket ned och upp. Därav frågan om tältplats vid den lilla sjön =)
 
Snödjup

Jag stjäl tråden en liten sväng.

Ett normalår, är det möjligt att tälta vid den lilla sjön 1242 om man kommer kring 20 juli?
/QUOTE]

Jag har kollat upp snödjupet 20 julii i området på senorge.no. Sedan 1989 har det legat snö kvar under ca hälften av åren. Vissa år har det tom legat kvar snö nere i Njoatsosvágge vid den här tiden. 1989 var det upp till 1m snödjup. Jag föreslår att du går in på senorge.no när din tur börjar närma sig och kollar det aktuella läget. Det ges också en snödjupsprognos för de närmaste 10 dagarna.

Inzoomning till runt 20m på ortofotona och höjdskuggningen på lantmäteriets kso-jänst visar att det finns flera sjöar och mindre gölar i området. Det verkar också finns relativt släta områden som då i princip kan användas för tältning.
 
Tsähkkoks toppar

Jag tänkte ta mig upp på Tsähkkok i sommar. Därefter tänkte jag ta mig ner i Njoatsosvagge. Jag har läst på Utsidan att det ska vara ganska brant att ta sig ner mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå. Nu funderar jag på om det går att ta sig ner längs den östra sidan av Tsähkkok, på det sätt som beskrivs på bilden. Det finns säkert fler alternativ. Vilken väg skulle du välja?

Enligt Tore Abrahamssons "Detta är Sarek", (1973), har Tsähkkok 4 toppar. Sydtoppen 1787, södra mellantoppen ca 1765, norra mellantoppen 1773 och nordtoppen 1798. De tre första bildar en sammanhängande kam. Nordtoppen är separat och år 1973 var den förmodligen obestigen. Men den har kanske bestigits senare. Någon på Utsidan som vet?

Passagen mellan Tjåggnåristjåkkå och Tsähkkok upp/ner till Njoatsosvágge är brant men underlaget är bra. Mest moränbacke. Jag har själv gått upp och ner här under en dagsutflykt (lätt packning). Jag skulle inte tveka att gå upp/ner här även med packning.
 
Allmän fråga:
Ett normalår, är det möjligt att tälta vid den lilla sjön 1242 om man kommer kring 20 juli?


Bilden är tagen 26/7 2017 i närheten av 1242..
Såg iaf tråkigt ut utan vegetation.
Vi kom norrifrån genom Njoatsosvágge och det blev en blöt färd över Luohttoláhko med tält på första torra plätten vi hittade, öst Luohttotjåhkkå.
 

Bilagor

  • 36967802062.jpg
    36967802062.jpg
    41.6 KB · Visningar: 219
Tack för svaren!

Hade en fundering om att starta vid parkgränsen i låptåvagge, gå rakt över njoatsovagge, upp till isfallet, och sen ta jiegnavagge ner till sarvesvagge. Är det mycket snö så går det ju att gå njoatsovagge istället.

Hade egentligen planerat en annan tur, men den blev blir nog litet väl lång. Dessutom missade jag luohttolahko och isfallet ifjol, och det ångrar jag.

Tänker att det blir drygt att gå från parkgränsen i låptåvagge och sen upp till isfallet under en och samma dag, för det är ju ganska mycket ned och upp. Därav frågan om tältplats vid den lilla sjön =)

Ja det blir drygt att gå från parkgränsen till isfallet. Min rekommendation är att du tältar nere i Njoatsosvágge istället för att chansa på en tältplats vid sjön. Sen kan du antingen tälta vid isfallet eller gå vidare genom Jiegŋavágge. I denna dal finns det inte så många platser där du kan slå ned tältet. Men det finns en riktigt bra plats ungefär här:
 

Bilagor

  • Tältplats.jpg
    Tältplats.jpg
    51.9 KB · Visningar: 228
  • 083.jpg
    083.jpg
    72.9 KB · Visningar: 236
Sedan blir jag givetvis nyfiken på tips på bra tältplatser i Njoatsosvagge! Idag har jag markerat ett stort antal tältplatser i min iPad. Jag hämtade dem från boken "Vandringsturer i Sarek", om den boken är bekant ;-) Jag tar gärna emot fler tips på fina tältplatser i Njoatsosvagge, Sarvesvagge, Alggavagge och Guohpervagge. :)

Nu har jag ritat in några fler tältplatser på din karta. Ytterligare finns utanför kartbilden, på Voubmegiehtje (ganska många, faktiskt). Exempelvis där stigen korsar de sammanflutna jokkarna Skajdasjjåhkå/Bálgatjåhkå. Tältplatsen uppe på höjden 805 tar vatten från en liten göl. Vid långvarigt torrt väder kan den i värsta fall vara lite sunkig. Ännu fler platser har jag med i boken om Präststigen (om jag nu får göra lite reklam för den). Boken innehåller alltså inte bara Präststigen utan också många färdvägar i sydvästra Sarek samt lämpliga lägerställen.Så långt som till Guohpervágge och östra Álggavágge sträcker den sig dock inte. Men Bårdde finns med.
 

Bilagor

  • Fler_platser.jpg
    Fler_platser.jpg
    149.1 KB · Visningar: 190

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...