• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Världen är vackrare när man förstår den. Kom och vandra på en platt jord.

Ja. Jag och tiotusentals andra studenter genom åren.


Varsågod att testa. Ingen hindrar dig.

Det trevliga är att du själv kan göra ett experiment här. Något som väldigt många andra redan gjort (och märkligt nog kommit fram till att jorden faktiskt är rund)

Skaffa en båt.
Segla söderut på atlanten tills du befinner dig lite drygt 16000 km från nordpolen. (dvs i höjd med kap horn)
Segla sedan österut (eller västerut om du föredrar detta) tills du kommer tillbaka till samma position. Om jorden är skivformad, som du antar, så är detta enligt vanlig grundskolegeometri en sträcka på 16000 km * pi = 50240 km eller 27 127 sjömil.
Om du håller en takt av tio knop kommer det enligt samma grundskolematematik ta dig 113 dagar.

Skulle det nu vara så att jorden är rund, däremot, så är omkretsen vid 56 grader syd ca 22370 km eller runt 12000 sjömil (fortfarande enligt vanlig grundskolematematik) Med dina tio knops fart skulle det istället ta dig cirka 50 dagar.

Lycka till, vi hörs när du är tillbaka.

Om detta nu är det som bevisar att tyngdkraft finns bör det redan finnas mängder av variationer av experimentet att visa? Måste det va just bly? Måste dem va små och jätte nära varandra för att det ska funka? Jag slår vad om att om man har en större model på större avstånd så funkar det inte. Det kan inte bara va jag som tänkt så, om det inte är något fel på experimentet så bör det redan finnas testat så jag kan få se på det i sin helhet?



Att segla hit och dit med en båt imponerar mig inte.
 
Tyngd eller densitet gör ingen skillnad, samma sak. Saker faller eller stiger genom det medium som omringar objektet. En träbit har inget stöd i luft och faller, men i vatten får det stöd och stiger/flyter.

Om du inte förstår vad jag menar kan jag inte hjälpa dig.

Ge mig en chans till. Densitet är massa/volym. Det är vi nog överens om. Det är vad du avser med tyngd jag inte förstår. Om någon frågar mig så svarar jag att tyngd är den kraft som påverkar en kropp i ett gravitationsfält. Kraften är proportionerlig mot kroppens massa och storleken på gravitationsfältet. Här på jorden skulle gravitationsfältet vara gravitationen. Men om gravitation inte finns, vad är då tyngd? Du har en annan definition på tyngd än vad jag lärt mig.

Peter
 
Tyngd är vikt såklart. Ta bort all nonsens om osynliga dragningskrafter bara. Objektets vikt, skapar acceleration. Jag förstår mycket väl att dina frågor inte är för att du vill lära dig, så jag orkar inte diskutera saken mer med dig nu.
 
Ja det vet jag, dem tjänar miljarder på att göra det.

Exakt vilka tjänar miljarder på det? Det är ju snarare så att de betalar miljarder för det.

Och du har fortfarande inte förklarat hur alla världens nationer har lyckats komma överens om detta, när de inte är överens om nånting annat.

Under rymdkapplöpningen på 60-talet hade det ju varit guld om Sovjet hade kunnat bevisa att jorden är platt, då hade NASA fått lägga ner och ryssarna "vunnit".
 
Exakt vilka tjänar miljarder på det? Det är ju snarare så att de betalar miljarder för det.

Och du har fortfarande inte förklarat hur alla världens nationer har lyckats komma överens om detta, när de inte är överens om nånting annat.

Under rymdkapplöpningen på 60-talet hade det ju varit guld om Sovjet hade kunnat bevisa att jorden är platt, då hade NASA fått lägga ner och ryssarna "vunnit".

Om dem låtsas flyga till rymden och skick upp sateliter osv och istället ger oss lite video trick och cgi, så tjänar dem så klart massor på det. Hört att trump ska fixa en rymd arme? Låter biligt och vettigt va? Snart börjar dem väl ljuga om att aliens är här också.

Hur ska jag kunna förklara det menar du? Titta på bevisen innan du undrar hur det gått till. Politik är ungefär som wwe, fejk. En bra detektiv tittar först på bevisen att det har hänt, innan han undrar hur det har hänt.


Kolla upp "antarctic treaty" så ser du att dem kan komma överens när dem vill.
 
Om dem låtsas flyga till rymden och skick upp sateliter osv och istället ger oss lite video trick och cgi, så tjänar dem så klart massor på det.

Åter igen: Exakt vilka är det som tjänar pengarna?

Betänk att det är en massa länder som satsar på rymdforskning.

Varför är det just rymden som de låtsas med? Varför inte utforskning av haven? Och om de nu fejkar, varför fejkar de inte bättre resultat? Om det nu kan fejkas, varför har ingen fejkat månbas eller resa till Mars ännu?
 
Om dem låtsas flyga till rymden och skick upp sateliter osv och istället ger oss lite video trick och cgi, så tjänar dem så klart massor på det. Hört att trump ska fixa en rymd arme? Låter biligt och vettigt va? Snart börjar dem väl ljuga om att aliens är här också.

Hur ska jag kunna förklara det menar du? Titta på bevisen innan du undrar hur det gått till. Politik är ungefär som wwe, fejk. En bra detektiv tittar först på bevisen att det har hänt, innan han undrar hur det har hänt.


Kolla upp "antarctic treaty" så ser du att dem kan komma överens när dem vill.

Du menar där drygt 1/4 av världens självständiga stater är delaktiga? Fantastisk uppslutning och unisont agerande från världspolitikens aktörer. Framförallt ett obestridligt bevis på att jordens klotform är en lögn.
 
Du menar där drygt 1/4 av världens självständiga stater är delaktiga? Fantastisk uppslutning och unisont agerande från världspolitikens aktörer. Framförallt ett obestridligt bevis på att jordens klotform är en lögn.

Har jag verkligen sagt att det skulle va bevis för jordens form?


Riktigt löjliga frågor från några som varken lyssnar på vad man säger eller vill ta del av materialet. Jag har lagt fram bevis, titta på det innan ni undrar allt det ni frågar. Jag har sagt jag är ingen faq. Jag har sagt jag är intresserad av empiri. Ni ser ut att vilja styra diskussionen ner i toaletten och lyssnar inte ens på vad jag säger. Jag är inte det minsta road.

Ni har alltså ingen empiri som stödjer era tro på en snurrande boll verkar det som. Nu har jag tröttnat på fråge leken. Om ni vill bevisa det jag lagt fram fel, eller visa vad ni själva har som stödjer er tro på bollar i rymden så läser jag med intresse, men svarar inte mer på sånt här. Ha det bra.
 
Men du har ju inte lagt fram några bevis, bara massa foton som andra människor tagit, videofilmer som okända människor på nätet lagt upp. Har du några egna observationer du kan dela med dig? Lite empiri?

Peter
 
Ni har alltså ingen empiri som stödjer era tro på en snurrande boll verkar det som. Nu har jag tröttnat på fråge leken. Om ni vill bevisa det jag lagt fram fel, eller visa vad ni själva har som stödjer er tro på bollar i rymden så läser jag med intresse, men svarar inte mer på sånt här. Ha det bra.

Nåja. Jag har lagt fram två konkreta experiment som du kan göra alldeles själv så du slipper förlita dig på några myndigheter eller internetsidor. Och utan att ens behöva bygga livsfarliga raketer.
Tyvärr verkar du ju inte så intresserad av det.


Hejdå, det var roligt en stund.
 
Nåja. Jag har lagt fram två konkreta experiment som du kan göra alldeles själv så du slipper förlita dig på några myndigheter eller internetsidor. Och utan att ens behöva bygga livsfarliga raketer.
Tyvärr verkar du ju inte så intresserad av det.


Hejdå, det var roligt en stund.

Ja det har du faktiskt. Dock tycker jag inte dem är konkreta, inte heller har jag möjlighet att utföra dem. Som sagt om detta nu är "the" bevis för tyngdkraft bör det redan finnas att ta del av på ett bra vis. Och att åka båt bevisar inte mer än att båtar flyter för mig. Om du hittar fler exempel läser jag det nyfiket.



Men du har ju inte lagt fram några bevis, bara massa foton som andra människor tagit, videofilmer som okända människor på nätet lagt upp. Har du några egna observationer du kan dela med dig? Lite empiri?

Peter

Kvittar vem som tagit bilden, solens skuggstrålar har alla sett nån gång i livet. Månen på dagtid har ni med sett. Två termometrar för att se om månens ljus är kallt kan ni fixa. Hur man zoomar med en kamera vet ni. Amatörballonger kan ni hitta på nätet. Osv. Upprepningsbart. Du gnäller att okända människor tagit bilderna på något du redan sett med egna ögon troligen, du litar inte på dem. Men nasa är som din familj, det kan du inte verifiera, men litar på dem trots att jag visat att dem ljuger. Du är mycket oärlig i dina ord, tråkigt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...