Funderar och göra

en nostalgi vandring i sommar mellan abisko kebnekaise nikaloutka och nu är det ca 30 år sedan jag gjorde detta och det skulle vara intressant och få lite färskare info om leden. Helt enkelt hur ser leden ut idag?
 
en nostalgi vandring i sommar mellan abisko kebnekaise nikaloutka och nu är det ca 30 år sedan jag gjorde detta och det skulle vara intressant och få lite färskare info om leden. Helt enkelt hur ser leden ut idag?

Frågan är väldigt övergripande. Leden är en ganska bred stig, det är spångat på många ställen, de flesta (dock inte alla) vattendrag har broar. Tänkte du på någon speciell del av leden eller någon mer specifik fråga? Att det är vackert och varierat vet du ju redan.
 
Nä inget speciellt faktiskt annat än att vissa spångar var bedrövlig skick och att man fick vada över på några ställen. Tänkte mest på att jag är pensionär och lunkar på lite saktare idag än vad jag gjorde förut haha
 
Nä inget speciellt faktiskt annat än att vissa spångar var bedrövlig skick och att man fick vada över på några ställen. Tänkte mest på att jag är pensionär och lunkar på lite saktare idag än vad jag gjorde förut haha

Ungefär tre kilometer före Alesjaure finns en jokk som man behöver vada vid högt vatten. Det samma gäller ett par jokkar strax innan Tjäktja.
 
Tackar tackar för infot för nu har jag bestämt och göra denna nostalgi vandring. Tar kanske lite längre tid men jag har ju ingen brådska i och med att jag är dagledig nu haha

Ska du bo i stugor är all etapperna förutom den mellan Abiskojaure och Alesjaure hyfsat korta så du hinner även om du inte går så snabbt. Till Alesjaure går det att ta båt sista biten (från ungefär 1/7). Hoppas du får en fin tur.
 
Jag gick den sträckan första gången 1984, och senast 2013. Skulle säga att mycket är sig likt, även om vissa sträckor är mer upptrampade och någon stuga tillkommit eller vuxit till sig. Största skillnaden är tyvärr slitaget främst av fyrhjulingar i Abisko och runt Alesjaure som tyvärr är markant på vissa sträckor.
 
Nää det blir som vanligt tällt det är som min melodi.

Samma här, tältar alltid. Enda skillnaden här är att det tillkommit en tillåten tältplats utmed leden några km efter Abisko turiststation som kan vara ett tips om man kommer med tåget på em.
Själv brukar jag också helst välja ” omvägen” över Vistas och Nallo på vägen mellan Alesjaure och Sälka då den är så mycket vackrare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.