Höga Kusten

Vet att det finns ett antal sånna här trådar, men känner att det inte fanns någon som besvarade mina frågor fullt ut. Så därför startar jag denna.

Jag har tänkt att vandra längs Höga kusten i Vår/Tidig Sommar ca 4-6 dagar.

Jag har försökt att hitta någon tråd där någon berättar hur man kan göra denna vandring så enkel och billig som möjligt.
Tänker att jag vill vandra längs leden från en etapp till en annan och sen ta mig tillbaka med hjälp av bil, buss, båt. (Tips)

Jag har inga specifika krav på sovplats eller mat ställen. Utan jag kommer bära med mig min mat och sov utrustning. Dvs. Tält och sovsäck. Men vore bra och veta om det finns nå butiker längs vägen så kanske man slipper bära med sig all mat.

Vilken strecka är "bäst" om man aldrig varit där. Finns det några smultronställen som inte nämns på Höga kustens hemsida som man bara måste se.

Några bara tips på vad man kan tänkas behöva med sig? Klättringsutrustning?
Finns det gott om grillplatser med ved eller behöver man stormkök med extra gas för matlagning.

Boende? Finns det hajk stugor?

Finns det någon karta man kan köpa som visar vart det finns eventuella hajkstugor samt grillplatser?


Många frågor, hoppas det finns någon som kanske kan besvara dessa :)
 
Hej.

Du hinner nog hela leden på 5-6 dagar om du inte vill vandra väldigt lugnt. Då kan du välja att börja i Örnsköldsvik eller vid Höga Kustenbron, kommunal trafik finns på båda ställena. Det är nog så billigt du kan transportera dig om du inte vill lifta.

Tält och sovplatser finns det gott om längs hela leden, en del vindskydd, några stugor etc. Ett fåtal har ved. Som tidigare tips - hemsidan är fylld med massa bra material. Kartor och etappbeskrivningar.

Jag gjorde en Google karta för mig själv för att lätt planera och kika på under vandring. Finns här - http://www.outformore.se/hoga-kustenleden/

Handla mat kan man göra längs vägen. Köpmanholmen, Docksta och Ullånger - knappt utan att lämna leden.

Tror man kan klättra runt Skuleberget, men jag skulle inte bära med mig sånt. Gör Via Ferratan istället: [B]www.viaferrata.se[/B]. - dock stänger dem om det är blött på klippan.

Skuleskogen var mitt favoritområde. Vissa delar mellan naturreservat var transportsträckor som man skulle kunna skippa, men då har man lite logistiska utmaningar. Många avstickare leder ut på fina utsiktsplatser, missa inte dem.

Ha kul!
 
Höga kusten

Skuleskogen är ju det finaste området. Du kan ta tåget till Övik, sedan tar du bussen till Näske och går sedan upp till norra entren. Gå kuststigen till Kälaviken, sedan upp genom Slåttdalsskreven och sedan tillbaka till norra entren. Alternativt upp till entre väst. Andra etapper är också fina, norr och söder om Skuleskogen, men det blandas med en del transportsträckor som är rätt trista, men smaken är ju olika.
Hela Höga kusten är jättefin. Du kan kombinera med Ulvön med skärgårdsbåten från Köpmanholmen eller sommartid med Höga-kusten-båtarna från Docksta (närmaste större samhälle nedanför Skuleberget). Båtarna från Köpmanholmen har fler turer per dag än båten från Docksta/Ullånger som bara går en gång per dag och bara under högsäsong.(HK-ships).

Lycka till med din tur!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...