Bästa allround skaljackan?

Vilken skaljacka är bäst till allround bruk?

Den ska va vattentät... lätt o mindre packvolyn för att kunna packas i ryggsäcken under vandring.

Lång nog att även fungera på vinterfjället..
Den ska även användas till hundpromenader och ibland till fiske.
Rejäl huva o hög krage så den står emot storm under sommar som vinter...

Tips önskas
 
Fungerar den vintertid ute på fjället?

Ett tipps om du vill ha rejäl skaljacka för vintertid kan vara att kolla på dom som är anpassade för isklättring
Endel kan bli lite varma på sommaren men 70-80d Nylon
Kan vara rätt bra allround.
Har en som är 100d och den är inte härlig på sommaren så den har jag bara om det är storm eller på vintern och en 70d cknit på sommaren.
 
Jag tror inte att jag kan hitta en enda som klarar allt.

Jag väljer en Einride Klättermusen Ventile för: Vindtätt, duggregn, vinterfjäll. Och en enkel billig 100% vattentät regnjacka (typ ITAB) i plast för ösregn på sommaren/plusgrader (annars tunnaste snabbtorkande kläderna i duggregn/hetta på sommaren).

Det är inte bara plagget, utan även strategin i hur/när man använder det som avgör funktionaliteten för mig.
 
En av mina favoritallroundjackor är en Norröna Svalbard Börge Ousland. Tyvärr tror jag just den modellen är utgången, men går kanske att få tag på i en del butiker. Den är ganska lång, rejäl huva, väldigt bra fickor (något som ofta saknar). Den är inte så tight skuren heller så jag kan ha en dunjacka under vid behov. Jag har väl ett femtontal olika skaljackor men det är denna som får hänga med oftast vintertid. Sommartid väljer jag dock oftast en lättare mer minimalistisk jacka (RAB).

https://s3.eu-central-1.amazonaws.c...ge.jpeg.474494d68dde4cebebabe2617234ff6c.jpeg
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=146937674
 
Hej
Jag har en norröna trollveggen, jag tror nog den passar dina krav. Den är väl kanske inte den lättaste jackan men den känns slitstark.

När man har haft den ett tag (några år) så börjar det största läckage punkterna vara alla blixtlås, vatten tränger gärna in där vid skyfall
 
Hej
Jag har en norröna trollveggen, jag tror nog den passar dina krav. Den är väl kanske inte den lättaste jackan men den känns slitstark.

När man har haft den ett tag (några år) så börjar det största läckage punkterna vara alla blixtlås, vatten tränger gärna in där vid skyfall

Jag är av den bestämda uppfattningen att en jacka som man använder med stor ryggsäck, och speciellt vintertid, bör ha "napoleonfickor". Därmed försvinner 90% av alla marknadens jackor.

Trollveggen är ju en jacka som har just sådana fickor, och jag ha sneglat på den i flera år. Det som har gjort att jag inte skaffat någon är att den nedre blixtlåskläppen till ventilationen sitter så långt ner att den hamnar precis på min höftkam där ryggsäcksbältet ska sitta. Det blir inte bra när man drar åt bältet på en tung ryggsäck.

Nu ser det dock ut som att de har ändrat lite på senaste modellen, jag har inte haft tillfälle att prova den än. Mest intressant för mig är kanske Light-versionen som väger under 500 g.
 
Jag tror inte att jag kan hitta en enda som klarar allt.

Jag väljer en Einride Klättermusen Ventile för: Vindtätt, duggregn, vinterfjäll. Och en enkel billig 100% vattentät regnjacka (typ ITAB) i plast för ösregn på sommaren/plusgrader (annars tunnaste snabbtorkande kläderna i duggregn/hetta på sommaren).

Det är inte bara plagget, utan även strategin i hur/när man använder det som avgör funktionaliteten för mig.


Om du vill ha en som klarar allt någorlunda bra, så kan jag tipsa om Arcteryx beta AR
Finns rewie på Youtube, den är lagom stor så du får platts med primaloft eller coreloft jacka under när det är kallt
 
Jag är av den bestämda uppfattningen att en jacka som man använder med stor ryggsäck, och speciellt vintertid, bör ha "napoleonfickor". Därmed försvinner 90% av alla marknadens jackor.

Trollveggen är ju en jacka som har just sådana fickor, och jag ha sneglat på den i flera år. Det som har gjort att jag inte skaffat någon är att den nedre blixtlåskläppen till ventilationen sitter så långt ner att den hamnar precis på min höftkam där ryggsäcksbältet ska sitta. Det blir inte bra när man drar åt bältet på en tung ryggsäck.

Nu ser det dock ut som att de har ändrat lite på senaste modellen, jag har inte haft tillfälle att prova den än. Mest intressant för mig är kanske Light-versionen som väger under 500 g.

Arcteryx alpha har de fickorna med.
Jag har en sån jacka och är riktigt nöjd,
Den har ett grövre tyg än Trollveggen 100d
Och lite fler möjligheter att anpassa luvan
Kanske att öppningarna under armarna inte går lika långt ner heller, jag tror inte det men det är jag inte helt 100 på
den saken, men det såg Inte ut så.
Arcteryx alpha sv sitter bra med min osprey på 55 liter iallafall
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...