• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hundratals små flugor samlats i rummet

Hej. Ofta på sommarkvällar brukar jag ha öppet fönster ibland i mitt lilla rum, men nu har det ju blivit kallare så det behövs inte. Men idag tyckte jag det behövdes, och efter ett tag märkte jag att jätte många små flugor flög förbi framför min dator skärm, och nu precis när jag vände mig om såg jag en hel farm. Orkar inte med det, var kommer alla ifrån och hur får jag bort alla utan att få massa fläckar på väggarna (av att "krossa" dem)?
gy6Gez
 

Bilagor

  • IMG_20180920_214901.jpg
    IMG_20180920_214901.jpg
    6.4 KB · Visningar: 395
Är det "bananflugor" så brukar vi bygga fällor av en äggkopp som man fylle rmed lite diskmedel och lite vinäger. Dit dras flugorna och drunkar (eller ev dör på något annat sätt).
Tror dock inte det funkar på inhemska flugor.


/Patrik
 
Har aldrig fått det ett funka på någonting.

Drar du dig inte för lite gift, så är flugor väldigt mottagliga. En flaska Radar från närmsta matbutik gör susen på ett kick. Fanns ivf förr överallt.Kanske inte på 7-11, men på typ ICA Supermarket.
 
Ren vinäger brukar bli för starkt, jag brukar ta 1/3 söt saft, 1/3 vinäger och 1/3 vatten. Och sen droppar jag i en droppe diskmedel (det är bara till för att ta bort ytspänningen).

Annars verka rödvin fungera minst lika bra:)

Men det tar ju inte 100% av dem, använd myggnät i fönstret om de inte ska komma in.

Har man dem inomhus så får man leta efter källan. Blomkrukor eller vattenlåset brukar vara vanligt ställe där de lägger ägg. Vattenlåset kan man hälla kokande vatten genom några gånger om dagen för att döda äggen, är det blomkruka får man försöka täcka jorden så de inte kommer ner. De förökar sig ju jättesnabbt (det är ju därför ge ofta används för att studera genetik).

De som sitter i taket tror jag är enklast att försöka ta med dammsugaren (och sen direkt slänga dammsugarpåsen i en plastpåse som du knyter ihop).
 
Har aldrig fått det ett funka på någonting.

Drar du dig inte för lite gift, så är flugor väldigt mottagliga. En flaska Radar från närmsta matbutik gör susen på ett kick. Fanns ivf förr överallt.Kanske inte på 7-11, men på typ ICA Supermarket.

Raid heter den nu - den blåa e bra.
Tänk på att vid när man kör med gift skall det köras 2-3 omgångar med en viss tid imellan.
Giftet kanske bara tar levande inte äggena -.så.
nästa spray inan nyckläckta har förökat sig sig

Raids blåa är bra och ha med sig när det är.löjliga mängder
fästingar - jävla jobb och plocka bort ur kläder o kropp i ett tält.
En dusch in i tältet innan läggdags efter man slängt ryggsäck
och kläder och sen i själv o.en kort dutt efter man dratt igen.

Finns finns inget levande som kan bita en där.förutom en brud isåfall.

Raid kan även användas mot löss,flatlöss och så i nödfall.
Appliceras precis som ordinerade läkemedel med dess tidsintervall.
Läs på behandlimgsmetoder.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...