Alone

Vet inte om det skrivits om detta program tidigare.
I går måndag 20:00 sändes första avsnittet av Alone på TV4Fakta. (Finns väl på TV4 Play också).
10 "gubbar" får ta med sig 10 saker till olika platser på den fuktdrypande ön Vancouver Island, för att praktisera överlevnad. Den som står ut längst vinner en summa pengar. Kan tilläggas att det vimlar av svartbjörn, varg och pumor på ön. All filmning görs av dom själva a´la Monsen. Riktigt bra serie som jag kommer att följa.
 
Nivån på expert kan man ju undra över.
Dom verkar inte ha förberät sig på att vara hemifrån, eller så är det en ursäkt för att hoppa av.

Men vissa av dom verkar trivas bra och vara vid gott mod.

En svensk björn på 5 meters avstånd är en sak, men en björn på den kontinenten på 5 meters avstånd är en annan sak.
Vet inte hur jag själv hade reagerat på det.
 
Givetvis är de utvalda för att göra TV-underhållning. För dramat behövs ju både dysfunktionella och trygga i miljön.
Jo där är fuktigt och svalt jämt.
 
Tidpunkt och plats är lagd så det ska bli så svårt som möjligt att få det bekvämt/eld/mat..vått, vått och kallt, samt att deltagarna får bara välja ett visst antal utrustningsdetaljer.

Alla lägerplatser var olika också...med tanke på djurstigar, vattentillgång m,m, och exempelvis hamna bredvid en frekvent använd björnstig minskar möjligheten och lyckas medans om man inte hamnar där ökar detta.

De som var kvar längst hade inga/få träffar med björn, bobcat m,m vad jag kommer ihåg...så det spelade nog in ganska mycket.

Medparten av alla som ger upp i början gör detta pga rovdjur.....svårt att veta hur man reagerar på detta....tror utfallet hade varit samma oavsett vilka man hade tagit med.

Men TV är alltid TV...har dock följt deltagare på tuben långt innan denna serie kom upp....och dessa är genuint kunniga i skogsliv, eller så mycket man kan utläsa från tuben.

Tror att de försvårande kombinerade faktorerna fick många att se ut som cykelamatörer för oss couchgenerals som på tryckt avstånd kan påpeka fel och brister i efterhand;)
 
Jag har ju bara sett första avsnittet (på TV4play) och slogs av ett par saker:

Platserna de släpptes av på var väldigt olika, vilket ju inte direkt gör tävlingen rättvis. Man undrar ju om produktionen hade rekat platserna innan eller bara valt på måfå?

Nu kan såklart platserna ha lottats och då är det kanske mer rättvist, men jag undrar om nån av de tävlande hade stannat kvar särskilt länge i ett område med en björnhona med ungar som kommer och nosar i lägre på natten...

10 MÄN... Efter att ha sett serien Naked and Afraid undrar jag ju varför de inte tog med några kvinnor. Hade varit väldigt intressant att se skillnaden mellan "macho-män" (som ger 5-åringen vapen i födelsedagspresent) och wicca-häxor )som lever i samklang med naturen, i Naked and Afraid var det i alla fall två såna kvinnor med).
 
Jag har ju bara sett första avsnittet (på TV4play) och slogs av ett par saker:

Platserna de släpptes av på var väldigt olika, vilket ju inte direkt gör tävlingen rättvis. Man undrar ju om produktionen hade rekat platserna innan eller bara valt på måfå?

Nu kan såklart platserna ha lottats och då är det kanske mer rättvist, men jag undrar om nån av de tävlande hade stannat kvar särskilt länge i ett område med en björnhona med ungar som kommer och nosar i lägre på natten...

10 MÄN... Efter att ha sett serien Naked and Afraid undrar jag ju varför de inte tog med några kvinnor. Hade varit väldigt intressant att se skillnaden mellan "macho-män" (som ger 5-åringen vapen i födelsedagspresent) och wicca-häxor )som lever i samklang med naturen, i Naked and Afraid var det i alla fall två såna kvinnor med).

Håller med här...
 
Personligen tycker jag att serien är bra och förmedlar realismen som hör till överlevnad ganska bra. Hunger, kyla och väta, kombinerat med ett ständigt letande efter något ätbart och torr ved.

Dock smäller enligt mig Les Stroud "Survivorman" högre.
 
Nu får du ju visa viken kniv det är.
Gärna en länk.

Den heter Condor Heavy Duty Kukri


Den var galet svår att få tag på efter serien, slutsåld överallt, alla vill ha en likadan som han

Men lyckades till slut få hem den till Sverige. Ingen dyr kniv, betalade runt 1000:- för den med frakt och allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Alone Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...