Hur förberedd är du?

Jag var inte förberedd på att nästan all färsk mat blev förstörd och att vara utan mjölk, fil, juice, smör, frukt grönsaker mm i 10 dagar.

Att man blir av med maten i frysen är svårt att göra nåt åt, men efter 10+ års campingsemestrar i tält så är vi rätt vana vid att klara oss utan kylvaror.

Nu har vi ju separat kyl och frys så att bägge går sönder samtidigt är inte så sannolikt. Märker man det i tid kan man ju alltid höra sig för med bekanta om man kan få slänga in lite grejer i deras frys.
 
låt mig ställa en akademisk fråga, i en större katastrofsituation, om någon vill ta dina förnödenheter och våldta din dotter, vad gör du?
Låt mig ställa en akademisk fråga: Om någon tar ditt vapen medans du sover och använder det för att hota dig och dina nära, vad gör du?

Det är det stora problemet med vapen: Du kan aldrig styra över vem som får tillgång till dem. Och "buset" lär ju vara de första som ser till att stjäla alla vapen de kommer över.
 
Skjutvapen är ett subset av vapen. En bra användning av vapen är avskräckning.

Plundring och rån borde inte förekomma, men det gör de. Även de som inte förberett sig behöver äta. Buset drar nytta av situationen. Utan att uppmana till något, låt mig ställa en akademisk fråga, i en större katastrofsituation, om någon vill ta dina förnödenheter och våldta din dotter, vad gör du? Frågan är svår att besvara utan att befinna sig i situationen, men bör tänkas igenom då den är en del av den större frågan vad man generellt gör i en katastrofsituation. MSBs lista är bra, men innehåller inte allt. Begreppet PK tål att upprepas.

Jag hoppas jag skulle reagera med vad lagen tillåter - lagen är ju den demokratiskt överenkomna normen om hur vi ska bete oss mot varandra. Då detta är ett svenskt forum förutsätter jag här svensk lag.
I nödvärnsrätten gäller proportionalitetsprincipen - dvs jag får möta det våld jag (eller den vars nödvärn jag övertar) blir utsatt för med motsvarande våld men inte mer. Stjäl någon min mat är det alltså inte fritt fram att ha ihjäl tjuven.
I ditt osmakliga exempel med våld mot närstående kan även nödvärnsexcess komma i fråga vilket ger mig ytterligare större våld utan rättslig påföljd (givet att jag svårligen kan besinna mig men det är nog inte osannolikt i ditt otrevliga exempel).

Som nermander klokt påpekar är det nog inte bara de goda rättskaffens som kommer att ha vapen utan även busarna och därför anser jag inte att det ska finnas mer vapen i samhället och än mindre på en lista av klara dig själv saker från en myndighet.

Jag skulle dock inte ha något emot fler poliser, särskilt inte om jag tvingades utrymma min bostad.

/Patrik,
 
Att man blir av med maten i frysen är svårt att göra nåt åt, men efter 10+ års campingsemestrar i tält så är vi rätt vana vid att klara oss utan kylvaror.

Nu har vi ju separat kyl och frys så att bägge går sönder samtidigt är inte så sannolikt. Märker man det i tid kan man ju alltid höra sig för med bekanta om man kan få slänga in lite grejer i deras frys.

Jag bor i en hyresrätt så jag kan inte bestämma själv. Det var natten till en söndag som kylen/frysen gick sönder.
Jag märke direkt när jag vakande att något var fel för sänglampan fungerade inte. Kollade säkringarna och en säkring var trasig men då fungerade inte heller min dator där jag har ett dokument varje säkring går. En lång skarvsladd löste det problemet. Efter att ha kopplat bort det mesta utom kylen/frysen (som är tung) så gick säkringen sönder så fort jag bytte till en ny säkring (jag har ett antal säkringar i reserv).

Då baxade jag ut kylen/frysen och drog ut nätsladden och då höll säkringen. Således var det något fel på kylen/frysen.

Operation rädda innehållet i frysen inleddes. Men ingen i bekantskapskretsen som var hemma hade någon plats för min mat i sin/sina frysar.

Jag var på Clas Ohlson häromdagen. Dom har extrapris på en i mitt tycke bra LED Lampa (jag har 2 st) http://www.clasohlson.com/se/Arbetsbelysning-LED/Pr362421000

Jag använde den när jag kollade säkringarna för det fanns inget lyse där säkringarna sitter. Annars använder jag den ena LED lampan när jag ska meka med cykeln i källaren där det är dåligt med lyse. Och skulle det vara strömavbrott länge så går den lampan att ladda i bilen på 12 Volt DC, vilket jag hoppas slippa.

Per
 
Eftersom jag bor på landet så är strömavbrott ett icke-problem. Diesel finns i reserv för nån månad, stor frysbox i reserv står i magasinet och kan användas av grannarna också utifall, och ett extra flyttbart reservelverk finns för utlåning och kan roteras mellan grannarna.

Skulle dieseln ta slut innan strömmen återkommit så är det bara att åka till macken och ta reservelverket med och starta upp pumparna. Problemen är till för att lösas och jag är förberedd på det värsta.

Ang. plundring så säger jag bara,,,,,,stackars sate som försöker det för i skogen kan ingen höra honom skrika. ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...