Alone

Hej!

Kanske ett gammalt tips, men ändå...

Snubblade över serien Alone, som gått på History channel. Överlevnadsdokusåpa där 10 erfarna vildmarksmän lämnas var och en för sig i Kanadas vildmark, på Vancouver island. Den som står ut längst vinner 500 000 dollar. Området har, om jag minns rätt, 230 regndagar per år och har en tät population av björn, varg och puma vilket gör det lite väl spännande för deltagarna...

Serien ligger på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=IzJG-vmgBkU

Visst, lite amerikansk är den i sin stil men det känns äkta. Ingen machostil direkt och det är ett tydligt fokus på vad deltagarna tänker och känner. Bra serie!

//Anders
 
Tack för tipset!

Såg precis första avsnittet. Inte så amerikanskt som jag först befarade. Inget överdriv med dramatiska och upprepande cliffhangersekvenser. Ingen djup, extra fyllig, berättarröst som hajpar upp allt möjligt. Bortklippt reklam. Jag gillar't!

Fick intrycket av att det fanns bättre och sämre startplatser.
 
Trist att den som så många andra intressanta serier verkar vara svår att hitta med text... Vi som inte hör verkar inte vara en målgrupp för särskilt många kanaler:(
 
Peter, man kan slå på automatgenererad text på youtube i detta fall. Funktionen är dessvärre ganska kass, kanske 30-40% av vad som sägs fångas upp och skrivs till ibland begriplig text. Risig funktion, som sagt, men kanske hjälper det något? Man klickar på en vit liten ruta med två streck på under filmen.

//Anders
 
Man brukar inte förstå ett skit av den, tyvärr. Jag har försökt använda den några gånger men det blir bara förvirrande.

Prova själv att se ett avsnitt som du inte har sett med ljudet avstängt och autogenererad text, och se hur mycket du förstår:)
 
Ja, jag testade den och förstår att den är ganska risig. Det är ju ofta en rörig ljudbild i bakgrunden så den fångar väl inte upp talet så bra.
 
Jag vill bara bumpa upp denna diskussion på agendan en gång till.

Nu har jag sett alla avsnitt i serien och kan verkligen rekommendera den. Riktigt bra serie med kunniga deltagare och ett bra upplägg. Trots en fet summa pengar som vinst verkar många deltagare drivas av andra syften. Se den!

Visst kan man hitta saker att anmärka på, men det är ju trots allt tv. Mer äkta än så här tror jag knappt att det går att göra tv-underhållning av överlevnad, möjligen undantaget Ed Stafford.

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Alone Överlevnad 53

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...